Hvidløg i lage

Du læser en tråd i debat > kost

Hvidløg i lage
Nogen som ved om hvidløg, soltørrede tomater, feta m.m i lage er usundt?

Som fx idag, hvor jeg købte en salat, som jeg selv blandede, hvor jeg bl.a. kom hvidløg, soltørrede tomater og feta i, som lå i olie. Aner bare ikke om det er usundt olie eller fx en olivenolie, de bliver opbevaret i. Desuden findes ingen af de tre ting i listen over fødevarer, når det har lagt i en slags olie lage..

Vh Trina :-)
15 år21. januar 2009 kl. 18:01
re: Hvidløg i lage
Der er en del fedt i feta, så der skal du måske begrænse mængden. Du kan evt. erstatte det med fedtfattige salattern.
Jeg ved ikke, hvilken slags olie hvidløg ligger i, men den smule, der sidder på hvidløget, gør nok ingen skade.
Soltørrede tomatet er sunde, da de indeholder stoffer, der er gavnlige for din krop. Hvor meget energi, der er i, kan jeg ikke svare på.
15 år21. januar 2009 kl. 19:33
re: Hvidløg i lage
Disse ting du nævner, skal man naturligvis spise i moderate mænger for at det er sundt.

Især - som Esti91 - feat skal man spare en del på. Det er jo ost og indeholder derfor mættede fedtsyrer, som man ikke må få for mange af. Men som jeg forstår det spørger du til den olie, de ligger i.

Jeg aner ikke hvilken olie det er - men det er en olie og indeholder derfor umættede fedtsyrer som jo er sunde og nødvendige for kroppen og hjernen. Jovist er der kalorier i - men du får langfra dækket dit daglige behold for umættede fedtsyrer ved den lage som hænger på hvidløg, tomater og feta.

Da jeg noterede op, så fik jeg normalt 10-20 gram nødder / mandler / frø i min morgenmad. Omkring 60 gram havregryn (der også er ret fede) og så noterede jeg normalt 3-10 gram olivenolie ned for de forblandede salater jeg tog i kantinen (for at være sikker på at jeg noterede nok ned). Desuden fik jeg ofte olie ved grøntsager eller i maden om aftenen. Og jeg fik ikke for meget fedt - når jeg fik det, så var det altid enten de mættede fedtsyrer som jeg var ude i et overforbrug af - eller så havde jeg spist massivt mere den dag.

Så nyd du bare dine hvidløg, soltørrede tomater, oliven - og i moderate mængder - feta. Det er med til at gøre det udholdeligt at spise salater og grøntsager og hjælper så man ikke så nemt falder for fristelsen til at spise forkert senere fordi det hele skal være så sundt og kedeligt.

Personlig spiser jeg kun feta til fester og i weekender. Men syltede hvidløg, oliven, tomater, chili - selv mango chutney - det spiser jeg gerne lidt af til aftensmaden. Det er alle de ting med vitaminer i, som er gode :-)

Prøv evt også salatdrys i form af frø, nødder og tørrede frugter (itu-skårne figner er bedre end rosiner fordi figner indeholder mindre energi og de er rigtig sunde). Lav olie-eddike baserede dressinger - gerne med krydderier. Det hjælper alt sammen til at gøre maden mere spændende uden at gøre den usund.
15 år22. januar 2009 kl. 11:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });