Opskrifter på fuldkornsbrød

Du læser en tråd i debat > kost

Opskrifter på fuldkornsbrød
Jeg bager ofte selv rugbrød, men ville gerne lave lidt andet brød også. Alle mine opskrifter er dog til hvidt brød, eller overvejende hvidt brød i hvert fald.

Der må da være nogen herinde, der har nogen gode opskrifter på boller og brød af fuldkornsmel? Så må i da mægtigt gerne dele dem med mig ;-)
15 år8. januar 2009 kl. 19:38
re: Opskrifter på fuldkornsbrød
Jeg har en god opskrift, som jeg selv bruger rigtigt meget. den er hurtig, nem, og der er mulighed for variation:

½ liter vand
2 spk olie
1½ spk salt
1 pakke gær (det er lige meget om det er tørgær eller alm gær)
ca. 600g mel (vælges selv)
(kerner el. andet)

Det hele blandes sammen.
Man vælger selv hvilket mel der skal bruges. vil man have bollerne fine, bruges fx hvedemel, durummel, majsmel mm. Vil man have bollerne mere grove kan der bruges fuldkornshvedemel, rugmel, grahamsmel. Derudover kan man bare proppe kerner og andet i som man har lyst til.

Det hele blandes sammen med en ske. Man skal hele tiden kunne røre i dejen med en ske. Til slut skal dejen være sådan, at den er hård for en barnehånd at røre rundt i.

Dejen stilles til hævning. ca. 1-2 to timer (til den ikke hæver mere). kan også stilles til hævning natten over, så bruges der halvt så meget gær som oplyst.

Efter hævning formes bollerne med en ske og sættes på en bageplade. Midt i ovnen ved 250 grader, i ca. 12-15 min. Dette afhænger af bollernes størrelse.

Det gode ved denne opskrift er at man selv bestemmer hvor grove/fine bollerne skal være. det afgøres bare ud fra det mel man putter i.
Jeg laver ofte nogle med solsikkekerner og en masse andet groft mel - de smager rigtigt godt. Det tager højest et kvarter at slå dejen sammen.
15 år10. januar 2009 kl. 13:41
Den lyder jo dejligt nem- den tror jeg, jeg vil prøve i morgen med lidt forskelligt groft mel i...
15 år10. januar 2009 kl. 15:59
Jeg har ikke kunnet finde nogen ordentlige opskrifter på grovboller på nettet, så har fundet på min egen:

7 dl vand
50 gram gær
1 tsk salt
300 gram havregryn
300 gram grahamsmel
300 gram hvedemel (gem 50 gram til æltning i slutningen)

Hæves først i 30 minutter, deles til 16 boller og hæves på pladen i 30 minutter, bages ved 225 grader i 12-15 minutter.

der er ca. 200 kcal per bolle.
15 år11. januar 2009 kl. 11:17
Har én på nogle langtidshævede boller.. Skal helst hæve en hel nat. Med groft rugmel bliver de mørke og saftige :)

15 g gær, ½ l koldt vand, 1 tsk salt, 20 g mørk moscovado-sukker, 240 g fuldkornsmel el. groft rugmel, 300 g hvedemel.

Blandes sammen og sættes til at hæve i køleskabet med et fugtigt klæde over indtil næste dag. Sættes på en bageplade med en ske og pensles med vand. Bages først 7-8 minutter ved 250 grader, derefter sænkes temp. til 220 grader. De er færdige når de er gyldne.

De kan sagtens fryses :)
15 år11. januar 2009 kl. 14:41

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });