Billig men sund slankekur!

Du læser en tråd i debat > kost

Billig men sund slankekur!
Finanserne er små og jeg skal tabe 30kg. Så hvordan gør jeg det sundest! Har ikke råd til alt muligt fancy så min kost er måske en lille smule ensidig. Har max 800-1000kr til kost om mdr! Desuden er jeg bare mig selv så at stå og lave aftensmad i flere timer gider jeg ikke. Måske en gang om ugen.
Pt står det mest på rugbrød -og det er sådan set fint nok (men sikkert ikke ret sundt i længden). Så hvordan gør jeg...
15 år4. januar 2009 kl. 13:52
re: Billig men sund slankekur!
Jeg er selv på SU - så jeg kender det.
Rugbrød er dog et godt udgangspunkt -det mætter godt og giver en masse fibre og maven får noget at arbejde med. Jeg spiser noget torskerogn på rugbrød - så får jeg de gode D-vitaminer - jeg har nemligt ikke råd til at købe fisk ret tit - de vil som regel have over 40 kr for to torskefiletter og det er for dyrt(for mig). Af billig men sund pålæg bruger jeg også tomat (uden mayonnaise) - de smager rigtigt godt med salt og peber. Jeg bruger også alm. hamburgryg - det kan fåes for en 10-12 kr for en pakke og er ret fedtfattigt. Jeg køber ikke smør så er det sparet.
Aftensmaden er nok svær hvis du ikke rigtigt gider at lave noget for de nemme løsninger er som regel også dem man tager mest på af. Jeg kan forslå dig at (hvis du har mulighed for det) at lave en kæmpeportion sund gryderet i weekenden - bare magert kød(kylling smager fint i gryderet) og mange grøntsager i og så fryser det ned i portionsstørrelser. På den måde skal du bare tø mad op i hverdagen men det er stadig sund. Det samme kan gøres med en stor portion bønnesupper, kartoffelsuppe eller blomkålssupper. Det er også billigt.
Desuden erstatter jeg tit noget af kartoflerne/ris/tilbehør med grønne bønner fra frost - de mætter og der er ikke mange kalorier i dem. Altså bønner efter sult + lidt kart./ris og noget gryderet ovenpå...dejligt og sundt.
15 år4. januar 2009 kl. 14:12
Kartoffel suppe med forskelligt i, fx løg, porrer, gulerod eller hvad man kan lide. Det er meget kalorie fattig, billigt og nemt at fryse i portions størrelser :)
15 år6. januar 2009 kl. 19:12
Jeg lavede denne ret i går:
dk-kogebogen.dk

Lavede til 4 personer, og det blev en kæmpe portion, der er i hvert fald masser til i dag også.
Det koster ca 40 kr at lave retten, og hvis man bare er sig selv er der til mange dage. Tror sagtens den kan fryses, jo ikke sjovt at spise det samme fire dage i træk.. ;-)
15 år7. januar 2009 kl. 14:16
Jeg kender også godt det med at finanserne er små og jeg er også alene om min aftensmad. Men jeg spiser rugbrød til frokost og gider ikke spise det to gange dagligt. Desuden kan jeg ikke spise særlig meget rugbrød i løbet af en dag hvis jeg skal holde niveauet af kalorier på et fornuftigt plan.

Jeg laver også gerne store portioner der kan fryses ned. Frikadeller er gode at have i fryseren. Jeg laver dem gerne i ovnen, det er sundere og så kan jeg lave mange på en gang. Et alternativ til almindelige frikadeller er at lave dem af hakket kylling, og så kommer jeg gerne hakket peberfrugt, fetaost og forårsløg i, de smager dejligt.

Jeg prøver så vidt muligt at købe årstidens grøntsager da de er de billigste. Hvidkål er billige i øjeblikket og kan bruges til mange retter, i et enkelt hvidkålshoved er der mad til mange måltider. Jeg bruger hovederne revne rå eller lynsteger dem til en wokret. Du kan give dem mange smagsvarianter med forskellige krydderier. Gulerødder er også gode, de kan ligeledes spises rå og kan benyttes i de fleste varme retter.

For ikke at løbe sur i at leve sundere tror jeg det er vigtigt at få lavet noget god (varm) mad engang imellem. Jeg eksperimenterer meget med maden, nogle gange lykkedes det og andre gange er det knap så vellykket ;-)
15 år8. januar 2009 kl. 00:35

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });