#2 af Esti91 (slettet)
Bog-ideer til julegavelisten
Du læser en tråd i debat > kostEsti91 (slettet)
re: Bog-ideer til julegavelisten
Jeg fik kogebogen Køkken revolution for hele familien i julegave. Jeg bladret og læst i den i dag og glæder mig til at lave nogle af retterne, for det ser meget lækkert og sundt ud:)
15 år25. december 2008 kl. 12:30
babydyr (slettet)
Jeg fik "Det Kærlige Køkken" af Kirsten Skaarup i julegave. Det er en vegetarkogebog, hvor der er lagt vægt på at spise 'klimavenligt', dvs. så de råvarer man indtager ikke belaster miljøet mere end højst nødvendigt (det er dog generelt betydeligt mere klimavenligt at spise vegetarisk end en at spise kød, men man kan jo altid blive bedre :)).
Der er MANGE opskrifter i bogen - ca. 350, og der er en rig variation i opskrifterne. F.eks. er der mange fif til at bruge forskellige kåltyper, hvilket jo både er sundt og billigt :) Desuden er der gennemgang af en lang række råvarer, så hvis man ikke er den store kok, er der hjælp at hente. Man behøver heller ikke være vegetar, for at få nytte af bogen - det er jo altid rart at få inspiration til grøntsagerne, så man ikke løber sur i det.
Jeg glæder mig meget til at komme i gang med at lave mad efter bogen, og skal gerne 'anmelde' de forskellige opskirfter herinde, efterhånden som jeg prøver dem.
Der er MANGE opskrifter i bogen - ca. 350, og der er en rig variation i opskrifterne. F.eks. er der mange fif til at bruge forskellige kåltyper, hvilket jo både er sundt og billigt :) Desuden er der gennemgang af en lang række råvarer, så hvis man ikke er den store kok, er der hjælp at hente. Man behøver heller ikke være vegetar, for at få nytte af bogen - det er jo altid rart at få inspiration til grøntsagerne, så man ikke løber sur i det.
Jeg glæder mig meget til at komme i gang med at lave mad efter bogen, og skal gerne 'anmelde' de forskellige opskirfter herinde, efterhånden som jeg prøver dem.
15 år5. januar 2009 kl. 13:06
sqzee (slettet)
Det er rigtig dejligt med kogebøger men jeg har altid svært ved at vælge en opskrift... Hvad nu hvis det smager dårligt, eller hvad nu hvis jeg ikke har alle ingredenserne? Og hvor mange kalorier er der mon i... Det irriterer mig at der ikke aldtid står kalorie-antal. Alle kogebøger burde skrive det i!
15 år6. januar 2009 kl. 15:38
iakob
Nu tæller jeg jo ikke kalorier mere (jeg er i vægtvedligehold). Derfor lader jeg mig mere styre ud hvor sunde ingredienserne er og hvad mit køleskab og skabe indeholder.
Man kan f.eks. sagtens lave en meget sund aftensmad, hvor een af opskrifterne er på hjemmelavet mayonaise med masser af olie. Mayonaisen er ikke særlig kaloriefattig - men den indeholder masser af sunde fedtsyrer og kan derfor lige netop være det som man har brug for den dag.
Desuden kan man ofte erstatte en del usunde ingredienser i en opskrift med mere sunde. 18% creme frashe kan nogen gange erstattes af mager A38. Smør kan måske udelades eller erstattes af olier. Fløde kan erstattes af magre mælketyper, kaffemælk eller måske af flere krydderier.
Jeg bruger sjældent en opskrift 100% som den er angivet i kogebogen alligevel. En opskrift kan sagtens bruges som inspirationskilde - og så kan man jo variere den alt efter hvad man nu har og kan lide.
Man kan f.eks. sagtens lave en meget sund aftensmad, hvor een af opskrifterne er på hjemmelavet mayonaise med masser af olie. Mayonaisen er ikke særlig kaloriefattig - men den indeholder masser af sunde fedtsyrer og kan derfor lige netop være det som man har brug for den dag.
Desuden kan man ofte erstatte en del usunde ingredienser i en opskrift med mere sunde. 18% creme frashe kan nogen gange erstattes af mager A38. Smør kan måske udelades eller erstattes af olier. Fløde kan erstattes af magre mælketyper, kaffemælk eller måske af flere krydderier.
Jeg bruger sjældent en opskrift 100% som den er angivet i kogebogen alligevel. En opskrift kan sagtens bruges som inspirationskilde - og så kan man jo variere den alt efter hvad man nu har og kan lide.
15 år6. januar 2009 kl. 22:07
Det skal lige siges at jeg ikke er nået til at lave mad derfra endnu. Men jeg har læst lidt i bøgerne.
Nikolaj Kirk's: "FISK" (fik jeg 3 eksemplarer af :-). En god bog der virkelig kommer godt rundt omkring cirka 30 fiskearter. Alt fra aborre til helleflynder til rokke til sandart til stenbider. Og naturligvis kendinge som laks, sej, rødspætte og torsk. For hver fisk er der en lille beskrivelse af fisken som art og brugbarheden af de forskellige dele som skind, ben, filetter, hoved, finner mv. Der står hvordan den renses og der er talrige opfordringer til at lade fiskehandleren rense de mere grisede eller besværlige fisk. Der er sæson-angivelse. Der er en håndfuld opskrifter til hver fisk - opskrifter som er udførlige og f.eks. også krydret med bemærkninger om andre ting i opskriften som identifikation af dårlige muslinger, hvad man bruger umodne mangoer til etc etc. GEmt lidt anonymt på side 195 er der en årsoversigt over fiskenes sæsonner. Der er også specifkke kapitler om friskhedstegn, tilbehør, udskæringer, opbevaring og redskaber. Der er endda en ordforklaring. Det hele er så krydret med forfatterens politisk korrekte holdning til at det også er synd for de små fiskere og at politikerne ikke gør nok - af og til ført i et lidt latrinært tale-sprog. Men kan man se bort fra disse kanal Discovery-agtige dommedagsforudsigelser så er det en rigtig god bog at få fiske-forstand af. Den kan jeg klart anbefale.
Det er en stor moppedreng på 423 sider eksl ordforklaring og indeks. Der er mange flotte billeder i bogen og man kan faktisk godt tage bogen med i seng som godnat-læsning (bare man husker at lægge den fra sig inden man falder i søvn for den kan godt anrette store skader hvis man taber den ned i hovedet på sig selv).
De to andre børger, jeg har fået, er fra Haddick. Den ene hedder "Salaterne, enkelt og god mad" og den anden hedder "Fiskene, enkel og god mad" (af Thomas Hess). På begge bøgers front er der et billede af to mænd der ses gennem et åbent gammeldags vindue - på fiskebogen er der også en kasse fra Årstiderne - som sikkert vil vise sig enten at være ejet af de to mænd på forsiden eller at have ansat dem.
Børgerne virker til at være rigtig gode.
Salatbogen: Der er salat-salater, kål-salater, grønt-salater, alternativer med bønner, korn og kartofler til de kogte kartofler, der er pålægssalater (makrelsalat, italiensk salat mv) og der er søde salater. Råvarerne er ikke så detaljeret beskrevet som i Nikolaj Kirks bog (men til gengæld slipper man så for moral-prædikenen). En rig variation, men man skal vist være instillet på at bruge ekstra tid i køkkenet - det tager lidt længere tid end at koge 2 gulerødder og en pastinak.
Fiskebogen er sat helt anderledes op en Kirks. I stedet for at gennemgå de enkelte fiskearter, så har denne bog inddelt kapitlerne således: fars og sushi, torskefisk, fladfisk, rogn og rejer, forårsfisk, sommerfisk, efterårsfisk, vinterfisk og guddødeme desserter som ikke indeholder een eneste fisk men til gengæld en masse fedende og usunde ting. Der er kun 6 desert-opskrifter men hvad de gør i en fiskeopskriftbog er mig en gåde. Til sidst er der et kapitel med et billeder af forskellige fisk fra de danske have og en kort bemærkning som f.eks. den om Ising: "Har ikke noget med hocky at gøre. Måske kender du den som slette" - dvs lidt ubrugelig sjov og måske en nyttig information. Så vidt jeg kan se har forfatterne faktisk holdt sig til lokale fiskearter, mens Kirk ikke har kunnet dy sig og har taget laksen med.
Begge hold forfattere er dog enige om at det er ufatteligt at vi ikke spiser flere fisk i Danmark. Vi har havene lige udenfor døren og med det koldere klima så smager fiskene også bedre end dem sydfra. Det kommer vel af at fisk var fattigmandsspise i gamle dage netop fordi den var så nem at få fat i. Grisen var festmad og koen var rigmandsmad. Men det skal nu ikke forhindre mig i at kunne nyde en fisk lige så godt som jeg nyder ko eller gris (mere, faktisk. Der er endu ikke fundet samonella i fisk - orm og kviksølv, men ikke samonella).
Jeg får i øvrigt en fiskekasse fra årstiderne. Oprindeligt fik vi en kasse med filetter ugentligt, men nu er vi gået over til en større kasse hver 14. dag - og så har vi opgradert til Basic-kassen så vi får lidt mere forskelligt. Det er penge givet vel ud - og torsdag er faktisk blevet lidt af en fin-mad dag. Vi har to små børn som på den måde lærer at spise fisk (dog prøver vi at undgå at børnene får de samme slags fiskeben som vi selv som børn måtte kæmpe med).
Nå.. men konklussionen er at alle 3 bøger var gode gaver (jeg havde faktisk ikke ønsket mig dem fra Årstiderne, men jeg er glad for dem). Så mangler I ideer her sen i julemåneder, så er her nogle stykker.