Øger højt protein indhold vægttabet?

Du læser en tråd i debat > kost

Øger højt protein indhold vægttabet?
Jeg har hørt at forsøg viser at personer, der følger rådet om at skære ned på kalorierne og øger den fysisk aktivitet for at tabe sig, vil opnå et bedre resultater hvis deres kostplan samtidig indeholder meget protein fra 25% til 30% af kostplanen.

Hvorfor vil en diæt med et meget højt protein indhold så øge vægttabet?

Det jeg kan se er at hvis man øger indtaget af protein vil man blive nød til at sænke et andet sted og for mit vedkommende vil det kun kunde være på kulhydrat % da jeg ikke kan sænke fedt % uden at komme under det daglige tilrådelige.

Det der så taler for at diæten med et højt protein indhold virker er at ekstra protein vil reducerer muskel tab, og når der ikke indtager så mange kulhydrater vil insulin niveau også bliver lavere, hvilket der i sidste ende vil betyder at forbrænder af fedt vil stige.

Mit problem er at diæter med så højt protein indhold går imod de gængse opfattelser af hvor meget protein man skal indtage for at taber sig, og hvordan vil helbredsvirkningerne på længere sigt være med hensyn til en diæt med så meget protein.

Hvis der ikke er nogle risiko ved at øge protein indholdet fra 15-20% til 25-30% er det noget jeg godt kunde tænke mig at prøve, da jeg kan se en fordel ved ikke at tabe muskelmasse, da det vil hjælpe med til at holde energiforbruget oppe. Ligeledes mætter protein mere end kulhydrater som også vil hjælpe med til at holde sulten fra døren.

Er der nogle der kan hjælpe mig med dette problem omkring protein?
16 år9. november 2008 kl. 21:00
re: Øger højt protein indhold vægttabet?
Vi skal have mellem 0,8 og 1 g protein pr kilo kropsvægt. Hvis du træner meget, især ved styrketræning, vil det være en god idé at øge indtaget, netop som du siger, for ikke at tabe muskelmasse. Jeg vil mene at du bedst finder ud af det, ved at prøve dig frem og se hvad resultatet bliver. For en tid kan man blive nødt til at "arbejde" anderledes end hvad eksempelvis de 8 kostråd eller kostpyramiden siger, men det er med fokus på vægttab. Efterfølgende vil det være en god idé at holde sig til de "almindelige" kostråd.

venlig hilsen
Medina
16 år11. november 2008 kl. 08:32
Jeg ved ikke ret meget om den del af ernæringsdebatten. Men jeg vil tro at det forhold at folk har nemmere ved at tabe sig hvis de øger proteinindholdet af deres mad også hænger sammen med at de fleste ikke tæller kalorier. Så de har ikke et bestemt tal at hænge sig i - og er måske dermed mere udsat for at en fristelse kan gøre kort proces med deres madplaner for den dag.

Proteiner mætter - og det betyder måske at det bliver nemmere at modstå fristelser. Kan det være grunden?
16 år11. november 2008 kl. 10:09
Ps: jeg har tabt mig lige meget om det har været på proteinrig eller "almindelig" kost. Fulgte i sin tid de danske vægtkonsulenters principper, som jo er kendt for det høje proteinindtag og det lave kulhydratindtag - effektiv måde at tabe sig ¨på, men ikke den eneste måde :-)

16 år13. november 2008 kl. 10:04
Man kan tage på at for meget kulhydrat og for meget fedt...men man kan KKE tage på af for meget protein. Det udsilles bare som affaldsstoffer i WC kummen. Derfor hvis du spiser mere protein...bliver du mere mæt UDEN at tage på så skal der være KJ overskud så lad det være baseret på en kost med masser af Protein...
16 år16. november 2008 kl. 19:30
Pokemom.. det lyder altså helt forkert det du siger. Protein er energi ligesom alt andet og det optages vel også i kroppen.
16 år17. november 2008 kl. 10:00
Pokemon, hvem har dog fortalt dig at man ikke kan tage på af protein??! Man tager på af et for højt energiindtag og det uanset om det er kulhydrat, fedt eller protein. Får du mere energi end du forbrænder vil du tage på.
16 år17. november 2008 kl. 12:43
det siger alle mine lærebøger i krop og anatomi og fysiologi...
16 år17. november 2008 kl. 19:28
Hvis det er sandt, så finder jeg det yderst mystisk. Mon ikke du har misforstået det? Man kan jo lade det komme an på en prøve. Vil det sige, at du mener, at en kvinde som bør indtage 1500 kcal for at tabe ca 500 g om ugen, kan spise 3000 kcal om dagen og tabe sig ligeså meget, så længe de sidste 1500 kcal udelukkende er protein? Hvilke førevarer anbefaler du så?

venlig hilsen,
Medina
16 år17. november 2008 kl. 21:26
Pokemon, prøv at kigge i en biokemi bog under nitrogen metabolisme. Det betyder nedbryning af amninosyrer. Her vil du se, at det protein vi spiser nedbrydes til aminosyrer. Kroppen skal bruge en vis del hver dag (svarer til 0,8 g protein pr kilo kropsvægt og lidt mere hvis man opbygger muskler) Resten nedbrydes gennem forskellige processer. En aminosyre består bla. af et kulstofsskelet, og dette kan omdannes til acetyl-CoA, som er et af substraterne i citronsyrecyklus (den proces der omdanner glykose til energi) hvis kroppen har behov for energi (f.eks. hvis man ikke spiser andet end protein og dermed ingen glukose) vil kulstof- delen blive omdannet til energi. Hvis man spiser mere end man forbrænder sker der det der sker for alle: AcetylCoA omdannes til Frie fedtsyrer og lagres i fedtceller.
Enhver indtagelse af energi over energibehov vil resultere i vægtøgelse, uanset om energigien leveres af fedt, kulhydrat, protein eller alkohol.
16 år18. november 2008 kl. 07:44

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });