Vi skal have mellem 0,8 og 1 g protein pr kilo kropsvægt. Hvis du træner meget, især ved styrketræning, vil det være en god idé at øge indtaget, netop som du siger, for ikke at tabe muskelmasse. Jeg vil mene at du bedst finder ud af det, ved at prøve dig frem og se hvad resultatet bliver. For en tid kan man blive nødt til at "arbejde" anderledes end hvad eksempelvis de 8 kostråd eller kostpyramiden siger, men det er med fokus på vægttab. Efterfølgende vil det være en god idé at holde sig til de "almindelige" kostråd.
venlig hilsen
Medina
#2 af medina (slettet)
Hvorfor vil en diæt med et meget højt protein indhold så øge vægttabet?
Det jeg kan se er at hvis man øger indtaget af protein vil man blive nød til at sænke et andet sted og for mit vedkommende vil det kun kunde være på kulhydrat % da jeg ikke kan sænke fedt % uden at komme under det daglige tilrådelige.
Det der så taler for at diæten med et højt protein indhold virker er at ekstra protein vil reducerer muskel tab, og når der ikke indtager så mange kulhydrater vil insulin niveau også bliver lavere, hvilket der i sidste ende vil betyder at forbrænder af fedt vil stige.
Mit problem er at diæter med så højt protein indhold går imod de gængse opfattelser af hvor meget protein man skal indtage for at taber sig, og hvordan vil helbredsvirkningerne på længere sigt være med hensyn til en diæt med så meget protein.
Hvis der ikke er nogle risiko ved at øge protein indholdet fra 15-20% til 25-30% er det noget jeg godt kunde tænke mig at prøve, da jeg kan se en fordel ved ikke at tabe muskelmasse, da det vil hjælpe med til at holde energiforbruget oppe. Ligeledes mætter protein mere end kulhydrater som også vil hjælpe med til at holde sulten fra døren.
Er der nogle der kan hjælpe mig med dette problem omkring protein?