Morgenmad og forbrændingen

Du læser en tråd i debat > kost

Morgenmad og forbrændingen
Har det lidt svært med at spise morgenmad, da jeg aldrig er sulten om morgenen. Men ved hvor vigtigt det er at man får morgenmad, så forbrændingen kommer i gang - men hvor meget skal man spise, for at det rykker ved forbrændingen? Hvor meget eller lidt er 'nødvendigt'?

- idag fik jeg fx kun en lille banan til morgenmad, er det ok eller alt for lidt i forhold til forbrænding?

Håber nogen kan hjælpe ;)
16 år3. november 2008 kl. 17:40
re: Morgenmad og forbrændingen
i følge i form skal du helst have ca 500 af dine kcal om morgenen. Det er meget vigtigt at få morgenmad, da det sætter dit "niveau" for resten af dagen mht kalorieindtag og forbrænding. Så man taber sig ikke af at springe morgenmaden over!
Prøv at få lidt flydende kalorier, fx i form af juice. Og så lav dejlige kolde smoothies. Det er tit nemmere at drikke hvis man ikke har appetit
16 år3. november 2008 kl. 21:31
Du kan sagtens tabe dig uden at spise morgenmad, men det er bedst at få morgenmad da dit blodsukker, efter en lang nat, er relativt lavt. Du kan godt nøjes med lidt frugt, men for mæthedens skyld er det en god idé at du samtidig indtager nogle langsomme kulhydrater som fx groft brød eller lign. Men i bund og grund handler det om at spise når man føler sult og lade være når man ikke gør. Man taber sig hverken hurtigere eller langsommere af ikke at spise morgenmad.

venlig hilsen
Medina
16 år3. november 2008 kl. 22:06
En sund og god morgenmad holder dig væk fra usunde fristelser i kantine og andre steder. Flere undersøgelser viser også at sandsynligheden for at vægttabet lykkes (også 1-2 år efter selve kuren er stoppet) har en sammenhæng med morgenmad.

Jeg har de gamle kogebøger fra brugsen - der er et par "slankebøger" imellem (med billeder af kostpyramiden og det hele. Det handler om fornuftig kost). Her er det morgenmad som der anbefales der (jeg håber det kan inspirere):

Men først teksten:
"Morgenmaden skal cirka dække 20-25% af dagens samlede energi, det vil sige ½kilo-kuren: 1400-1750 kj og 1kilo-kuren: 1000-1250 kj"

(½kilo-kuren er et ugentlig vægttab på ½ kilo)

1. 1200 KJ (290 kcal)
1 grovbolle 50 gram
1-2 skiver ost (30%) 20 gr
4 skiver rød eller grøn peber
1 glas appelsinjuice 1½ dl
4 gr minarine

2. 1260 kj (300 kcal)
1½ dl ylette
3 spsk müesli 20 g
4 svesker 20 gr
½ skive rugbrød (20 gr)
1 skive ost (30%) 15 gr
2 g minarine

3. 1270 kj (300 kcal)
1½ dl letmælk
1 grovbolle 50 gr
20 g camembert (30%)
1 appelsin

4 1310 kj (310 kcal)
1½ dl letmælk
1 dl fiberfrugt 25 g
1 æble i tern 100 g
1 skive grovbrød 50 g
2 g minarine

5 1310 kj (310 kcal)
salat af
1 æble i tern
50 g halverede vindruer
og 2 spsk yoghurt 20 g
1 blødkogt æg
1 skive grovbrød 50 g
2 g minarine

6 1450 kj (350 kcal)
1 stykke melon 200 g
1½ dl ylette
1½ spsk ymerdrys 30 g
½ skive rugbrød 20g
1 skive ost (30%) 15 g
2 g minarine

7 1500 kj (260 kcal)
1½ dl letmælk
½ grapefrugt
1 spsk hytteost 20 g
1 grovbolle 50 g
1 blødkogt æg
4 g minarine

8. 1550 kj (370 kcal)
1 dl havregryn 35 g
1½ dl letmælk
15 g rosiner
½ skive rugbrød 20 g
1 skive ost (20%) 15 gr

Bogen er fra 1988 - så nogen af tingene er lidt gammeldags. Jeg ville f.eks. skippe minarinen (en ganske rabiat ting at gøre for 20 år siden), bruge skummetmælk og mager yogurt/A38 i stedet for letmælk og ylette. Og så ville jeg nok spise hårdkogte æg i stedet for blødkogte ;-) Man kan også få bedre fiberdrys og müsli idag. Og det anbefales at man spiser 15 g nødder/mandler hver dag (det går sikkerkt kalorie-mæssigt lige op med de mere magre mælkeprodukter). Men ellers er der faktisk ikke noget grunliggende der har ændret sig i kostrådene i løbet af de sidste 20 år !

Min standard morgenmad er som følger (den spiser jeg 5-6 dage om ugen):

40-50 gr havregryn
170 g skummetmælk
15-20 gram nødder/mandler
ca 100 gr frugt skåret i tern
Vand

Og min standard variant er:
170 g A38 (0,1%)
Drys: 1 skive rugbrød i småtern eller fiberdrys
Kaffe
1 stykke frugt
Evt 10-20 gram nødder/mandler ved siden af

Jeg vil foreslå at du starter med at så ½ time tidligere op for at give dig selv tid til at vænne dig til ændringen. Brug den ekstra tid på at forberede morgenmaden og spise den i god ro og orden. Lav evt en kop kaffe eller te til. Det kan godt tage lidt tid at vænne sig til at spise morgenmaden, men inden du ved af det, kan du spise en skål havregryn med mælk mens du skifter en 3-årig og leder efter en Nintendo DS til din 6-årige og fortæller manden hvad de skal have på madpakken og hvor det er i køleskabet ;-)

Er det helt umuligt for dig - så overvej at smøre en morgenmads-madpakke og tag den med på arbejde. Man tager ikke skade af først at spise morgenmad en time efter man er kommet op - bare man spiser den 3-4 timer før frokost.
16 år5. november 2008 kl. 09:19
En lille artikel på iform omkring morgenmad. Der er også et par links der muligvis har interesse.

iform.dk
16 år5. november 2008 kl. 09:59
Din forbrænding går i stå hvis ikke du spiser noget når du heller ikke har spist hele natten. Pointen med at prøve at klemme noget ned er at det kickstarter din forbrænding (og dermed også dit vægttab.) Så ved ikke om du ligefrem "sagtens" kan tabe dig, men jo man vil vel altid tabe sig af ikke at spise, men hvor sundt er det og hvor længe? Din krop har brug for små måltider hele dagen for at holde forbrændingen oppe. Og det eneste man får ud af ikke at spise morgenmad er at kroppen har cravings efter det usunde hele dagen. Det står alle steder. Jeg finder ikke selv på det =)
16 år5. november 2008 kl. 13:02
forsker har fundet ud af, at den bedste måde at starte dagen på er med en banan og et glas vand!!
16 år6. november 2008 kl. 22:33
vand er i hvert fald super godt om morgenen. Et ordentligt glas af det, tak =)
Det er sjovt, fordi iform havde en artikel med mad der var godt hvis man ikke kunne sove om aftenen, altså mad som sku sløve en. Det var bla havregryn og banan. Og jeg får havregrød med banan om morgenen.. Sløver jeg så kun mig selv eller gælder de madvarer kun om aftenen, eller passer det slet ikke? Vil jo nødig gøre mig selv træt fra morgenstunden =)
16 år7. november 2008 kl. 13:50
Vand er sikkert godt, men morgenmad er jo også det oplagte tidspunkt at få dagens største kalktilskud i form af mælk eller mælkeprodukter.

16 år7. november 2008 kl. 19:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });