fedtfordeling

Du læser en tråd i debat > kost

fedtfordeling
Hej med jer:)

Mit spørgsmål går på om i får en smiley hver dag ved energifordeling.
Jeg synes det er enorm svært at få nok fedt ind i kosten, selvom jeg hver dag får 20 gr nødder og 10 gr olie. Jeg vil sagtens kunne få mere ind, men så ville mit kalorieindtag også gå væsentligt op.

Hvordan ser jeres ud? får i nok fedt? og er smileyen for det meste glad eller sur?
16 år28. oktober 2008 kl. 20:12
re: fedtfordeling
Lige netop den smiley er heller ALDRIG glad ved mig!
16 år28. oktober 2008 kl. 21:16
Jeg har også virkelig svært ved at få smiley ved energifordeling - men det lykkes sog af og til. Til gengæld har jeg aldrig nogensinde fået en smiley ved fedtsyre fordelingen, det er åbenbart helt umuligt for mig at spise så mange flerumættede fedtsyrer. Jeg ved ikke hvor de blir af :-)
16 år28. oktober 2008 kl. 21:38
Hvis man går ind under Info/alle varer - klik på linket "fedtsyrer" og sorter så i forhold til flerumættede fedtsyrer. Valnød ligger på en 11. plads og tidselolie, Vindruekerneolie og solsikkeolie ligger højere.

Olivenolie indeholder langt flest monofedtsyrer. Så man kan justere indtaget af de sunde fedtsyrer ved at vælge andre olietyper. Brug disse olier i dressinger. Olier med flerumættede fedtsyrer er ikke så gode at opvarme - der skal man bruge olier med enkeltumættede fedtsyrer (eller margarine og smør til stegning af f.eks. kød). (radiodoktoren.dk)

Man kan huske det var at flerumættede fedtsyrer er mere komplekse end enkeltumættede fedtsyrer (fordi der er flere af dem ;-) - derfor går de nemmere i stykker under opvarmning.

Det er for længe siden påvist at fedt ikke optages i kød, når man steger. Så man kan sagtens bruge margarine eller smør til stegning - så længe det ikke havner i en gryderet. Evt kan man så duppe kødet med køkkenrulle bagefter for at få de sidste 2 gram af.

Jeg havde lidt samme problem en overgang, men så droppede jeg min fedtforskrækkelse og begyndte at lave dressinger baseret på planteolier. Jeg havde ellers bildt mig selv ind at jeg bedst kunne lide salater uden - men en vellavet dressing tilføjer altså også en salat noget god smag. På nær gulerodssalat hvor jeg stadig holder mig til saft fra citrusfrugter som f.eks. appelsin og grape, når det skal være fint.

Desuden hjælper det også at spise fisk - jeg forsøger at tilberede det uden brug af fløde, men ellers er fedt ikke et emne. Jeg spiser både magre og fede fisk - det er jo altsammen sundt. Indfør en ugentlig fiskedag hvor du får fisk til aftenmad - og spis så fiskepålæg en 3-5 gange ugentlig.
16 år29. oktober 2008 kl. 10:31
mange tak for jeres svar.

Mht de forskellige fedttyper vil jeg mene jeg har ret godt styr på dem.. Og ved godt hvad jeg skal have for at få fedtsyrefordelings-smileyen til at være glad. Jeg spiser fed fisk tre gange om ugen (laks, makrel eller sild. Steger i økologisk koldpresset kokosolie, spiser 10 g hørfrø olie ofte, får masser af forskellige nødder osv, så er bestemt ikke fedtforskrækket, men jeg har brug for lidt mere for at få alle smileyer til at være glade, dog er jeg i tvivl om det er nødvendigt eller ej. Der er jo enorm mange kalorier i fedt, derfor vil mit kalorieindtag stige en del hvis jeg skal have den rigtige fordeling alle steder, så mit spørgsmål går nu på, kan de betale sig eller kan man se gennem fingre med det?

Amalie - Jeg var meget fedtforskrækket i starten af min kur, og fedt udgjorde max 13% af min kost dengang, hvilket førte til en ret slem forstoppelse og en rigtig ubehagelig mavefornnemmelse så husk at få bare lidt fedt, det er enorm vigtigt for kroppen..
16 år29. oktober 2008 kl. 18:45
Jeg ved ligesom dig alt om hvordan og hvorledes. Er ærlig talt træt af at tænke på mad konstant - det er ikke fordi jeg er bange for fedt. Spiser også en del nødder og makrel, men nogengange vil jeg bare hellere bruge mine kalorier på frugt- af lyst. Den er bare ikke glad.
16 år29. oktober 2008 kl. 22:02

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });