Hvad er det lige alkohol gør ved kroppen?
Du læser en tråd i debat > kostiakob
re: Hvad er det lige alkohol gør ved kroppen?
Jeg prøvede at surfe emnet lidt, men kom ikke umiddelbart til et resultat. Jeg fandt dog ud af at alkohol binder sig til væsken i kroppen, ikke til fedtet. Piger har mere fedt og mindre vand i kroppen end drenge - derfor bliver de mere påvirket af alkohol end drenge.
Jeg ville dog ikke se på det som om jeg er sat tilbage - i hvert tilfælde hvis der ikke var tale om et overforbrug af kalorier. Det er jo ikke fedt du har taget på, men væske. Det kan tage et par uger at få ud igen (jeg var engang 3-4 uger om at få vandet ud af kroppen fra lidt sygdom), men samtidigt med kan du jo arbejde på reelt at tabe dig. Så du vil opleve "dobbelt gevinst" på vægten.
Jeg ville dog ikke se på det som om jeg er sat tilbage - i hvert tilfælde hvis der ikke var tale om et overforbrug af kalorier. Det er jo ikke fedt du har taget på, men væske. Det kan tage et par uger at få ud igen (jeg var engang 3-4 uger om at få vandet ud af kroppen fra lidt sygdom), men samtidigt med kan du jo arbejde på reelt at tabe dig. Så du vil opleve "dobbelt gevinst" på vægten.
16 år27. oktober 2008 kl. 14:21
kirius
Her er hvad min diætist skrev til mig da jeg spurgte hende om hvorfor jeg ikke tabte mig her i sommer - og i samme forbindelse fortalte hende, at jeg drikker 1 flaske vin om ugen mindst:
Vin og andre former for alkohol er en faktor, der modsætter sig vægttab. Kroppen forbrænder næringsstoffer i en bestemt rækkefølge. Når man drikker alkohol, kommer det ind på førstepladsen, for kroppen skal af med den "gift" hurtigst muligt. Da alkohol indeholder relativt mange kalorier (7 kcal pr gram, hvor fedt har 9 kcal pr gram og både kulhydrat og protein har 4 kcal pr gram) så er der "energi" til kroppen i lang tid i en flaske vin. Det tager en dag eller to inden kroppen har forbrændt alkoholen og det næste den skal forbrænde er kulhydraterne i din mad. Kroppen kan ikke lagre kulhydrater, så de skal forbrændes. Er der alkohol tilstede som forbrændes først, så bliver kulhydraterne omdannet til fedtvæv.
Så du kan godt se, at når kroppen først skal forbrænde alkohol, dernæst kulhydrater, derefter protein og til sidst, hvis den mangler energi, så forbrænder den lidt fedtvæv. Så der er langt hen til den tilstand, hvor du taber dig ved at forbrænde fedtvæv - alt efter hvor meget du spiser og drikker.
Vin og andre former for alkohol er en faktor, der modsætter sig vægttab. Kroppen forbrænder næringsstoffer i en bestemt rækkefølge. Når man drikker alkohol, kommer det ind på førstepladsen, for kroppen skal af med den "gift" hurtigst muligt. Da alkohol indeholder relativt mange kalorier (7 kcal pr gram, hvor fedt har 9 kcal pr gram og både kulhydrat og protein har 4 kcal pr gram) så er der "energi" til kroppen i lang tid i en flaske vin. Det tager en dag eller to inden kroppen har forbrændt alkoholen og det næste den skal forbrænde er kulhydraterne i din mad. Kroppen kan ikke lagre kulhydrater, så de skal forbrændes. Er der alkohol tilstede som forbrændes først, så bliver kulhydraterne omdannet til fedtvæv.
Så du kan godt se, at når kroppen først skal forbrænde alkohol, dernæst kulhydrater, derefter protein og til sidst, hvis den mangler energi, så forbrænder den lidt fedtvæv. Så der er langt hen til den tilstand, hvor du taber dig ved at forbrænde fedtvæv - alt efter hvor meget du spiser og drikker.
16 år27. oktober 2008 kl. 22:23
Anonym
En anden ting der gør at alkoholen er "dårligt" for vægttabet, er dens virkning på hjernen. Alkohol opløser hjernecellernes cellemembraner, sådan at det bliver muligt for signalstoffer at trænge igennem. Når man indtager alkohol er det især hjernecellerne i det område, der "styrer" vores hæmninger og vores civilicerede handlinger, nemlig hjernens "direktør", pandelappen, der påvirkes. Cellemebranerne i pandelappen bliver, når vi indtager alkohol, simpelthen gennemtrængelige for signalstoffer, der hæmmer aktiviteten, sådan at funktionerne i pandelappen "sløves". Det forklarer hvorfor vi, når vi drikker alkohol, mister vores hæmninger og fornuftige tanker og handlemåder. I stedet er det lillehjernen, der tager over. Og lillehjernen kaldes faktisk også krybdyrhjernen, fordi vi, når den "kontrollerer", kun tænker på de mest basale behov, såsom sex og mad. Og når lillehjernen vil have mad samtidig med at pandelappen og fornuften er bedøvet, resulterer det ofte i indtagelse af store mængder af mad. (Når vi får "fråderen" på :D)
Altså endnu en grund til at holde en smule igen med alkoholen :)
Altså endnu en grund til at holde en smule igen med alkoholen :)
16 år28. oktober 2008 kl. 17:35
Jeg er jo godt klar over, at alkohol i sig selv indeholder en meget stor mængde tomme kalorier, men jeg synes dog, at den måde min krop reagerer mht. vægt er meget ekstrem - men måske er der andre, der oplever noget lignende.
Her i weekenden gik jeg glad på vægten lørdag morgen og vejede 117,8 kg. Om aftenen skulle vi have gæster og jeg lavede kalorierigtigt mad - godt med salat og kylling - men i løbet af aftenen røg der alligevel ca. 1½ flaske vin. Det totale antal kalorier for hele dagen var under min forbrugsgrænse - altså større udgift end indtægt - og alligevel vejede jeg 119,4 søndag morgen.
I løbet af søndagen drak jeg en del væske (vand) og spiste egentlig langt under mit forbrug - og alligevel sagde vægten 120,6 her til morgen. Dvs. at mit lørdagseventyr satte mig 2,8 kilo tilbage.
Historisk ved jeg, at det tager mig ca. en uge at komme tilbage på niveau. Jeg tænker umiddelbart, at de store vægtspring skyldes binding af væske m.m. men jeg kan virkelig godt tænke mig at forstå, hvad der sker - fordi det er frygtelig demotiverende. Nu er det jo heldigvis ikke noget, der sker hver weekend - men jeg gider altså heller ikke frygte disse sammenkomster - der skal jo også være plads til at leve :o)
Mvh og god vind ...