Lækker, nem porre-linse ret

Du læser en tråd i debat > kost

Lækker, nem porre-linse ret
Cirka 4 portioner

4-5 porrer (500 g i ringe)

2 spsk. olivenolie

150 g røde linser

1 spsk. god karry eller garam

marsala (friskstødt)

1 dåse flåede hele tomater

1 dåse kokosmælk

1 liter vand

havsalt

Tilbehør: 1 lime eller citron skåret i både og godt brød – evt. rugbrød

Skær roden og den allerøverste del af porren væk. Skær med en lille kniv et snit på langs ned igennem den grønne del af porren. Skyl alt jorden væk i koldt vand. Skær porren i ringe.

Varm olie i en gryde, og steg porrerne i nogle minutter, uden at de tager farve. Tilsæt karry eller garam masala sammen med linserne, og lad det hele stege videre et par minutter. Tilsæt kokosmælk og vand, og bring suppen i kog.

Lad tomaterne dryppe af i en si, så lagen fra dåsen kan løbe fra. Skær tomaterne i tern og tilsæt dem suppen, der skal koge, til linserne er møre – cirka 20 minutter. Smag til med salt. Giv frisk lime eller citron og brød til.

Retten kan suppleres med ost og frisk frugt, f.eks. appelsin, afhængig af sult.

Alle råvarerne kan fås økologisk. Har man tid til at koge suppen af flækkede gule ærter i stedet for linser, tager det cirka 45 minutter og er også godt.
16 år25. oktober 2008 kl. 13:07
re: Lækker, nem porre-linse ret
Jeg prøvede denne her opskrift og jeg kan godt anbefale den - den smager bare godt. Endda min slanke-forskrækkede kæreste er vild med denne suppe!

Jeg puttede dog lidt mindre kokosmælk og jeg brugte den affedtede version. Desuden brugte jeg hjemmelavet kyllingeboullion i stedet for bare vand.
15 år10. januar 2009 kl. 17:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });