Av - ondt i halsen... Supper?

Du læser en tråd i debat > kost

Av - ondt i halsen... Supper?
Hej, nu er jeg blevet ramt afen ordentlig gang ondt i halsen. Hvorvidt det er halsbetændelse er usikkert men i hvert fald har jeg enormt svært ved at indtage noget mad i fast form. Men hvad kan man så spise? Supper? Jeg har aldrig rigtig spist supper andet end pulversupper, så jeg aner ikke hvordan man laver en ordentlig sund gang hjemmelavet suppe...

Er der nogen der har nogle gode opskrifter? De skal helst ikke være alt for avancerede da madlavning ikke er min allerstærkeste side :)
16 år24. oktober 2008 kl. 07:52
re: Av - ondt i halsen... Supper?
Nu ved jeg ikke hvilken slags suppe du har lyst til. For hønsekøds- og oksekødssupper er det nemmeste jo nok at købe frossen suppe. Man kan også købe frosne grøntsagssupper og grøntsagsupper på pose.

Lad mig lige fremhæve hyldebærsuppen, som man kan købe frossen hvis man ikke lige har hyldebærsaft på lager. Det er rigtig godt til en øm hals.

Ellers kik lidt på opskrifter på fedtfattig, heede og dk-kogebogen
fedtfattig.dk
opskrifter.heede.dk
dk-kogebogen.dk (søg evt efter fedtfattige opskrifter.

Grøntsagssupper er normalt ret nemme at lave og inkluderer blot at man koger grøntsagerne lidt længere end man ville hvis det var til garniture. Så blender man det og voila - suppe.

Det kan så forbedres. En kartoffel som koger med, jævner. Chili, ingefær og cayenne peber er også godt til en øm hals (hvis man ikke har rifter på mandlerne, så kan det godt svie lidt - til gengæld kan man så smage suppen). En grøntsagssuppe kan gives lidt "krop" ved at droppe en hønseboullionterning i mens det koger - det giver den en femte smagsdimension: Umami (kødsmag).

Der findes en opskrift på forbrændingssuppe som jeg ikke har opskriften på. Men jeg fik den engang og den smagte skønt.

Kødsupper fåes jo ved at koge kød (eller fisk eller ben) sammen med passende grøntsager (gulerod, pastinak, selleri mv), skumme suppen og smage den til med salt, peber og evt andre krydderier. Det er faktisk nemt, men tager lidt tid. Hvis man selv køber en kylling, så kan man skære fedt fra, partere den og koge suppe på skroget (og fryse kødet til en anden dag og evt bruge lidt af det i suppen).

Husk også grød kan være godt: havregrød, risengrød og andre former for grød. Personligt kan jeg også godt lide varm mælk, men min ynglingsreperation til en øm hals er hvad jeg kalder beriget the. Ikke særlig slanke-venlig, men det tager symptomerne: Lav en kop the ovenpå en sjat rom, put brun farin i og rør. (Det minder om irish coffee blot uden flødeskum og med rom istedet for whiskey).

Bananer og hvidt brød uden skorpe plejer også at kunne glide ned hos mig - gerne i en kombination så banan bliver til pålæg.
16 år24. oktober 2008 kl. 09:00
Nåh ja grød, det var da også en god idé, det havde jeg næsten ikke tænkt på...
Jeg tror jeg vil prøve mig frem med nogle frysesupper til at starte med, det burde jeg kunne finde ud af :P Dem kan man vel også selv tilføje ekstra grøntsager osv, det er jo smart...
Vil også kigge efter hyldebærsuppen, den lyder rigtig lækker, det ville være dejligt hvis den kunne hjælpe lidt på halsen...

Jeg har godt hørt om forbrændingssuppen før, jeg har også forsøgt at lave den engang, men den blev nu ikke så spændende... Måske er den heller ikke så god hvis man ikke ønsker at tabe sig? Anyway kunne være man kunne spice den lidt op og putte nogle flere ting i... Den er jo ellers rimelig simpel at lave...
16 år24. oktober 2008 kl. 16:08
Den forbrændingssuppe jeg fik opskriften på, indeholdt alle mulige ting, herunder ingefær - den var skam spicet op hvilket også er baggrunden for dens navn. Ideen er at alle disse kryderier sætter forbrændingen lidt op. Man kommer i hvert tilfælde til at svede af dem.

Chili, ingefær, cayenne peber? og kanel har vist alle den egenskab.
16 år24. oktober 2008 kl. 18:38
føtex har en god chili-græskar suppe som smager super. Specielt hvis man smider lidt rejer i lige inden den spises. Der er kun 40 kcal pr 100 (uden rejer). Men så er det jo lige om du er rask nok til at komme ned og handle ;)))

God bedring i hvert fald!
16 år25. oktober 2008 kl. 19:52
Købe-tomatsuppe (i pose eller frossen) smager også ok. Jeg køber af og til den fra Coop. Så spicer jeg den op med chili og/eller cayennepeber.
16 år26. oktober 2008 kl. 07:54
Det lyder også lækkert, jeg må hellere skrive en indkøbsliste til familien, så kan de kigge efter tingene når de handler, ellers må jeg jo pakke mig godt ind og selv begive mig afsted... Heldigvis bor jeg lige overfor en superbest :D
16 år26. oktober 2008 kl. 11:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });