Jeg er ret vild med den er suppe. Den er god når det er koldt ude, sund og kaloriefattig - og nem at lave.
Suppe med bacon og bønner
4 personer
½ savojkål 2 gulerødder 2 stilke bladselleri 150g bacon i skiver 1 hakket løg 1 spsk. olie 2 hakkede fed hvidløg 1 dåse flåede, hakkede tomater 1 dåser kogte bønner (afdryppede) 1 l oksekøds bouillon 1 håndfuld bredbladet persille salt og peber
Skær kålen i kvarte, fjern midterstokken og snit den fint. Skær gulerødderne i skiver og snit bladsellerien fint. Skær baconet i terninger og steg bacon og løg i olien i en stor gryde i 3-4 min. Steg gulerødder og bladselleri med i 4-5 min. Tilsæt hvidløg, tomat, bønner og bouillon og bring gryden i kog. Dæmp varmen og lad den småkoge i 20 min. Tilsæt kålen og lad suppen småkoge i yderligere 20 min. tilsæt persille og smag til med salt og peber.
Suppe med bacon og bønner
4 personer
½ savojkål
2 gulerødder
2 stilke bladselleri
150g bacon i skiver
1 hakket løg
1 spsk. olie
2 hakkede fed hvidløg
1 dåse flåede, hakkede tomater
1 dåser kogte bønner (afdryppede)
1 l oksekøds bouillon
1 håndfuld bredbladet persille
salt og peber
Skær kålen i kvarte, fjern midterstokken og snit den fint. Skær gulerødderne i skiver og snit bladsellerien fint. Skær baconet i terninger og steg bacon og løg i olien i en stor gryde i 3-4 min. Steg gulerødder og bladselleri med i 4-5 min. Tilsæt hvidløg, tomat, bønner og bouillon og bring gryden i kog. Dæmp varmen og lad den småkoge i 20 min. Tilsæt kålen og lad suppen småkoge i yderligere 20 min. tilsæt persille og smag til med salt og peber.
savojkål kan skiftes ud med hvidkål.
håber I også kan lide den.