#2 af Maddie (slettet)
Forældremøde og småkager
Du læser en tråd i debat > kostMaddie (slettet)
re: Forældremøde og småkager
Hej Easy,
Jeg tror, at lærerne og de andre forældre vil modtage din idé om frugt med kyshånd. Så kan du jo arrangere med et par andre forældre, at I kommer lidt før og skærer og retter an, (det giver jer også lejlighed til lige at få snakket lidt om jeres børn) - lærerne har vist nok at gøre op til sådan et møde, tror du ikke?
Venlig hilsen
Maddie
Jeg tror, at lærerne og de andre forældre vil modtage din idé om frugt med kyshånd. Så kan du jo arrangere med et par andre forældre, at I kommer lidt før og skærer og retter an, (det giver jer også lejlighed til lige at få snakket lidt om jeres børn) - lærerne har vist nok at gøre op til sådan et møde, tror du ikke?
Venlig hilsen
Maddie
16 år4. oktober 2008 kl. 11:03
kp08
På min den yngste datters skole har de en kostpolitik. Børnene må kun få sund mad med i madpakken - ikke noget med lyst/hvidt brød, kager eller søder sager som pålæg.
Så stor var min forundring da vi til forældremødet blev mødt med VAND og SMÅKAGER. Det passer sku' da ikke med deres kostpolitik eller gør det.
Det er nemlig ikke for ungers skyld, men for lærernes skyld at børnene ikke må få ovennævnte - de bliver hyperaktive og så kan lærerne og pædagogerne i SFO'en ikke styrer dem (har ikke helt forstået hvorfor de gerne må få alm. pasta med).
Jeg tror at vi som forældre skal gå i diskution med skolene omkring kosten til vores børn, og så starte med at få skriftet SMKAGERNE ud med frugt. Jeg er sikker på det vil blive godt modtaget af de fleste.
Så stor var min forundring da vi til forældremødet blev mødt med VAND og SMÅKAGER. Det passer sku' da ikke med deres kostpolitik eller gør det.
Det er nemlig ikke for ungers skyld, men for lærernes skyld at børnene ikke må få ovennævnte - de bliver hyperaktive og så kan lærerne og pædagogerne i SFO'en ikke styrer dem (har ikke helt forstået hvorfor de gerne må få alm. pasta med).
Jeg tror at vi som forældre skal gå i diskution med skolene omkring kosten til vores børn, og så starte med at få skriftet SMKAGERNE ud med frugt. Jeg er sikker på det vil blive godt modtaget af de fleste.
16 år4. oktober 2008 kl. 13:36
iakob
Jeg ved ikke hvordan det vil blive modtaget. Måske med glæde, måske med skepsis fordi nogen synes det er hyggeligere med småkager ("Skal _det_ nu også være forkert?").
Men du finder aldrig ud af om det kan lade sig gøre, hvis du ikke spørger. Og evt så kan du jo lave komprimis og foreslå halv frugt, hvis de ikke tænder på ingen småkager.
Men du finder aldrig ud af om det kan lade sig gøre, hvis du ikke spørger. Og evt så kan du jo lave komprimis og foreslå halv frugt, hvis de ikke tænder på ingen småkager.
16 år4. oktober 2008 kl. 20:15
veile
Har selv til forberedelse af et skolearrangement foreslået vand i stedet for saftevand. Det blev ikke godt modtaget ! Blev vist set som et meget fanatisk indslag....
Jeg kunne selv ikke drømme at røre småkager til et sådan arrangement. Generelt er købe kager af så dårlig kvalitet at jeg ikke vil spilde kalorier på dem.
Min mand (som også er mildt sukkerafvænnet) har tidligere spist småkager hver dag til eftermiddagskaffen men gør det nu meget sjældent, hvorefter han ærger sig over den dårlige smag......
Har i øvrigt lige læst i den nye iform at kold pasta, ris og kartofler er meget bedre for blodsukkeret. Fordi en del af stivelsen omdannes til "ka-ikke-huske hvad det hedder"-stivelse som faktisk var meget gavnlig for kroppen. Det er den samme slags stivelse som i bønner gør at der nærmest dannes en slags ufordøjelig gele i maven som til dels hindrer fedtoptagelse og er meget gavnlig for tarmen.
Jeg kunne selv ikke drømme at røre småkager til et sådan arrangement. Generelt er købe kager af så dårlig kvalitet at jeg ikke vil spilde kalorier på dem.
Min mand (som også er mildt sukkerafvænnet) har tidligere spist småkager hver dag til eftermiddagskaffen men gør det nu meget sjældent, hvorefter han ærger sig over den dårlige smag......
Har i øvrigt lige læst i den nye iform at kold pasta, ris og kartofler er meget bedre for blodsukkeret. Fordi en del af stivelsen omdannes til "ka-ikke-huske hvad det hedder"-stivelse som faktisk var meget gavnlig for kroppen. Det er den samme slags stivelse som i bønner gør at der nærmest dannes en slags ufordøjelig gele i maven som til dels hindrer fedtoptagelse og er meget gavnlig for tarmen.
16 år4. oktober 2008 kl. 21:01
iakob
Kan man ikke have både saftevand og vand inde? Det er vel ikke et problem? Ellers ville jeg da bare hente noget til mig selv.. vand altså.
Jeg har ikke den nye iform. Skal det være kold pasta mv... eller gældes det også for den varme slags?
Jeg har ikke den nye iform. Skal det være kold pasta mv... eller gældes det også for den varme slags?
16 år6. oktober 2008 kl. 09:31
KarinaHadsten (slettet)
Jeg tror da også jeg ville foreslå det og måske i samme åndedrag nævne skolens kostpolitik. Jeg ved ikke hvordan det er på andre skoler, men vores skole er i hvert tilfælde meget obs på sund kost og livsstil. De deltager pt i en kampagne der hedder "Aktiv rundt i Danmark". Så det ville være MEGET passende med sund kost til sådanne møder også. Faktisk måske næsten pinligt med småkagerne. Tror de fleste skoler har en eller anden form for kostpolitik, så prøv da at kommentere det.
16 år6. oktober 2008 kl. 10:37
veile
Foreslaget gik på vand istedet for saftevand til børnene ved arrangementet. Jeg drak kaffe så det var ikke for min skyld. Jeg syntes bare at kagerne til arrangementet var nok til børnene (som skulle hjem i seng bagefter)
Ja pasta og ris skal være kolde. Faktisk falder kalorieindholdet så også en smule :-)
Kolde kartofler i en eddikedressing er over dobbelt så gode som varme kartofler mht. den gode stivelse.
Da jeg jo i forvejen har lidt svært ved at øge mit indtag og jeg skal have madpakke med på mit nye arbejde (pr 1/11) så vil jeg nok forsøgemig med lidt kold pasta i salaten :-)
Ja pasta og ris skal være kolde. Faktisk falder kalorieindholdet så også en smule :-)
Kolde kartofler i en eddikedressing er over dobbelt så gode som varme kartofler mht. den gode stivelse.
Da jeg jo i forvejen har lidt svært ved at øge mit indtag og jeg skal have madpakke med på mit nye arbejde (pr 1/11) så vil jeg nok forsøgemig med lidt kold pasta i salaten :-)
16 år6. oktober 2008 kl. 11:37
iakob
Ja, ok.. jeg fik lige blandet et forældre møde og en skolearrangement sammen.
16 år6. oktober 2008 kl. 12:49
kong uggermugger (slettet)
har også det iform =) de kalder det resistent stivelse. "Kolde kartofler og pasta mætter bedre og holder blodsukkeret mere stabilt. I kold tilstand bliver madvarenes stivelse resistent over for enzymer i maven og kommer dermed til at virke som kostfibre, der giver god mæthed"
Dette gælder åbenbart også ris.
Jubii, go nyhed ;)
Dette gælder åbenbart også ris.
Jubii, go nyhed ;)
16 år7. oktober 2008 kl. 13:56
Jeg er nu kommet i forældrerådet og kan derfor næste gang være med til at handle ind til et sådan møde.....hvad synes i?
KH Easy