Godt råd til hjemmedage

Du læser en tråd i debat > kost

Godt råd til hjemmedage
Igen i dag er jeg hjemmegående pga halsbetændelse (heldigvis i bedring, regner med at komme på arbejde i morgen).

Det er jo lidt kedeligt sådan at være halvsyg, men det er lykkedes mig at holde mig beskæftiget hele formiddagen så jeg ikke tænker på mad. Men så var klokken pludselig frokost-tid og jeg var faktisk blevet ret sulten.

Hvad indeholder køleskabet? Um.. leverposteg og spegepølse og pålægschokolade, de der små pac-man oste, samt et kogt æg til børnenes madpakker. I svaleskabet var der skårne grøntsager i vand til børnenes madpakker.

Så jeg tog et stykke rugbrød, lidt romaine salat fra aftensmaden igår (ikke blandet op), en skrællet gulerod samt bladselleri og rød peber fra de skårne grøntsager. Og så en ost på 23 gram (45+) og en tomat der lige skulle vaskes.

I løbet af 2 minutter havde jeg en lækker tallerkenfuld grøntsager med brød og lidt lækkert i form af ost (der så også må stå for proteinerne her).

Rådet lyder: Skær grøntsager ud i stave og skræl gulerødder og læg dem i en beholder med vand og låg. En hele gulerod kan holde sig i et par dage og de skårne grøntsager (bladselleri og rød peberfrugt) var stadig gode her dagen efter. Meget sprøde og let udvandede i smagen (godt for ungerne).

Hvis man gør det, så er det sunde valg også det nemme valg !
16 år2. oktober 2008 kl. 12:28
re: Godt råd til hjemmedage
Jeg har ikke lige skårne grøntsager stående, men er heller ikke særlig tilbøjelig til at tage det nemmeste i køleskabet.

Min favorit-alene-hjemme-mad er ristede kikærter. Jeg har altid et lille lager af økologiske kikærter på dåse, så jeg ikke behøver planlægge, opbløde osv.
Jeg rister kikærterne på en pande med lidt olivenolie og en masse krydderi (det må gerne være meget stærkt) Lige nu er det mest karry og gurkemeje og friskkværnet peber jeg bruger (så det nærmest ryger ud af ørene ;-) Så bruger jeg hvad jeg lige kan finde af grønsager og rister med peberfrugt og champignoner(friske) er favorit.

Kikærterne smager også godt med hvidløg og citron eller timian for at variere det lidt. Og man kan selvfølgelig putte skinke eller kyllingetern i også (eller en rest fra aftensmaden)

En anden hurtig ret er omelet med lidt revet ost og ristede champignoner.

Hvis jeg er lidt doven bliver det typisk rugbrød med en hel dåse makrel eller torskerogn, og så bliver det ikke til meget grøntsager lige til det måltid.
16 år3. oktober 2008 kl. 09:02
Hvor køber man kikærter på dåse som ikke smager forfærdelig?
16 år3. oktober 2008 kl. 09:44
Jeg synes de økologiske som man kan købe i bl.a. brugsen smager fint, men jeg er måske ikke så kræsen .....
16 år3. oktober 2008 kl. 15:16
ØV nu er det ikke fordi jeg vil ædelægge din tråd Iakob - for jeg er nemlig en af dem der altid læser dine gode råd og er dybt imponeret over dit engagement både i siden her og i dit vægttab og vedligeholdelse. MEN, man skal huske på, at visse vitaminer går tabt under opbevaring, og jo mere tilberedt/skrællet/skåret frugten eller grøntsagen er, jo større tab. Det gælder især C vitamin (i bla. peberfrugt) A vitaminer (i gulerødder) er ikke vandopløselige, så de kan godt opbevares i vand, men lader man fx kartofler stå i vand fordi man har forberedt dem om morgenen- så taber de rigtig mange C vitaminer (især hvis de er skrællede, hvad de jo for det meste er når man putter den i vand :-))))
Måske er det ikke så vigtigt, men det er da meget rart lige at vide.
Men bortset fra det er du inde på noget rigtigt: Tilgængeligheden - et meget vigitgt parameter.
KH Easy
16 år3. oktober 2008 kl. 16:52
VItamin tab: se evt. fødevarestyelsens levnedsmiddeltabel: uk.foedevarestyrelsen.dk
Side 15 og 16 i denne
16 år3. oktober 2008 kl. 17:10
Tilberedning. Ved snitning, hakning, iblødsætning, stegning,
bagning, kogning, varmholdning m.m. sker der vitamin- og/eller
mineraltab. Disse tab må man selv være opmærksom på, idet
tabellen som nævnt oftest har data for de friske råvarer. Tilberedning
vil især påvirke indholdet af B- og C-vitaminer. I forbindelse
med kogning af f.eks. kartofler kan C-vitamintabet være op til
50%. Ved varmholdning sker det største vitamintab som regel
inden for de første 1-2 timer. Disse forhold er vigtige at tage hensyn
til, hvis man ønsker at beregne en varmholdt rets vitaminindhold
eller planlægge en kost på basis af anbefalingerne.

Kilde: Den lille levnedsmiddelstabel side 14
16 år3. oktober 2008 kl. 17:12
@Easy: Du ødelægger skam ikke min tråd. Slet ikke. Jeg er glad for at du fortalte mig dette fordi så vil jeg da fremover holde mig til at lægge børnenes gulerødder i vand og ikke alle andre grøntsager. Mange tak for det !

Angående kartoflerne så spiser jeg dem altså ikke rå, lige meget hvor mange vitaminer de taber ;-)
16 år3. oktober 2008 kl. 19:11
GRINER :-)
Rå kartofler....tænk da jeg var barn spiste jeg dem.... min mor var tosset over det. Sikke alle de C vitaminer jeg fik!!!
Easy
16 år4. oktober 2008 kl. 10:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });