Overvejer indtasning igen...

Du læser en tråd i debat > kost

Overvejer indtasning igen...
Jeg har tidligere været meget flittig med at taste min mad ind her på madital. Det gik fint, og det var SUPER motiverende. Men da jeg for alvor begyndte med motionen, valgte jeg ikke at taste ind. Følte at der skulle ligges for meget energi flere steder, men lovede mig selv at begyndte jeg at være slap med min mad, skulle jeg igang med at taste igen.

Jeg føler ikke at jeg er blevet mere slap med min mad, men er blevet nød til at holde en pause med motionen. :(

Så nu overvejer jeg at gå igang med indtastningen af min mad igen!

Hvordan får jeg nemmest kørt ind i rutinerne og hverdagen at jeg lige skal til computeren og taste?

Taster i 1 eller flere gange om dagen eller hvordan gør i?
16 år30. september 2008 kl. 21:26
re: Overvejer indtasning igen...
Jeg har arbejdet hjemmefra i en periode og er nu ledig igen, så det har været meget oplagt og nemt lige at taste ind efter hvert måltid.

Jeg ved ikke, hvordan I, som har travle liv med fx børn og fuldtidsjob får ordnet indtastningen?
16 år30. september 2008 kl. 22:21
Hm...
Da jeg først var i gang med indtastningen, og de fleste af mine madvarer var tastet ind, kunne jeg nøjes med 1 gang om dagen.

Jeg spiser efter kostplan, (pånær aftensmaden,) så der kender jeg på forhånd fuldstændig værdierne for mit indtag.
Mht. aftensmaden taster jeg opskriften ind på forhånd og aflæser hvor meget jeg kan spise for de 300-400 kcal. som jeg har tildelt mit aftensmåltid.

Hvis jeg skulle have gjort noget om, ville jeg nok have lavet et lille opskrifthæfte med det aftensmad vi får oftest, samt have dem indtastet her fra starten. Det gør det virkelig nemt at indtaste, når man bare skal tage 300 g. af en i forvejen indtastet opskrift.

Held og lykke med det!
Og motivationen kan måske være at du ved det virker!!!
16 år30. september 2008 kl. 22:24
Jeg taster ind 2-3 gange om dagen. Hvis jeg er i god tid, taster jeg ind om morgenen (som nu), ellers taster jeg altid ind før aftensmaden, så jeg ved, hvor meget jeg kan tillade mig at spise der.. Jeg taster ind igen inden jeg går i seng.
16 år1. oktober 2008 kl. 07:24
Jeg arbejder ved en computer, så frokost og eftermiddagsmaden taster jeg bare ind umiddelbart efter måltidet.

Hvis jeg ved at jeg ikke kommer til min PC lige med det samme, så skriver jeg det op på et stykke papir. Så kan jeg godt samle op i løbet af dagen og taste ind om aftenen efter børnene er puttet. Et par gange er det hændt at jeg har måttet taste ind for flere dage i træk (mest i forbindelse med ferier).

Jeg har haft det rigtig godt med kalorietælleri - også selvom det naturligvis er lidt træls at skulle veje sin mad. Men metoden som sådan fungerer godt for mig fordi jeg er en meget kontant person - og målinger, vejninger, underskud, overskud og smileys kan jeg forholde mig til. De er tilstrækkelig konkrete og objektive - og så er det baseret på teorier som jeg tror på (de 8 kostråd). Og så fungerer det jo på mange måder som en resultatliste under livsstilsændringen hvor jeg kan slå Sandheden op: har jeg spist sundt eller tror jeg bare jeg har spist sundt? Det gjorde madindtastning til en vigtig forudsætning for læreprocessen under livsstilsændringen for mig.

Derfor har jeg også prioriteret indtastning af maden og motionen ret højt. Det har simpelthen ikke været en option for mig at droppe indtastningerne før jeg havde nået mit mål.
16 år1. oktober 2008 kl. 10:58
Tak for alle jeres svar! :) Fedt at se jeres overvejelser og metoder!

Jeg besluttede at starte min indtastning fra i morgen mandag. Og jeg tror at jeg gør a la sidst jeg tastede ind:

Vejer og skriver op hvad jeg spiser i løbet af dagen og taster ind efter aftensmaden. Så jeg kan jeg udfra det bedømme om der er råd til et æble eller knækbrød eller slet ingen ting inden nat-tid! :)

Onsdag ved jeg bliver meget kneben for mig, da jeg stort set ikke er hjemme den dag. Men da taster jeg ind for 2 dage om torsdagen!

Før havde jeg "problemer" med weekender - jeg glemte at spise, notere og når vi var ude var det MEGET svært.
Så tror jeg vil ligge energien her, da mine hverdage fungerer meget godt, og spiser super sundt. I weekenden er der hygge, gæster etc. så da er det mest vigtigt for mig at taste ind og holde øje! :)

Tak for gode råd derude. Pøj Pøj med det hele... ;)
16 år5. oktober 2008 kl. 11:23

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });