Aerobics - Taibo
Du læser en tråd i debat > kostiakob
re: Aerobics - Taibo
Hm.. der er vist ikke mange her som har erfaring med Taibo?
Jeg er lige kommet fra min anden aerobics time i år, også denne gang med taibo. Jeg synes ikke det er blevet nemmere og jeg har stadig ikke helt styr på bevægelserne og ved ikke rigtig hvor jeg skal lægge mit fokus for at komme igang.
Måske er det fordi jeg er ret umusikalsk og ukoordineret at jeg har lidt svært ved det? Iaften var det i hvert tilfælde svært - ikke bare taibo, men også step. Det var som om at jeg ikke selv kunne huske serien og hele tiden måtte se på instruktøren og derfor hele tiden "hang" bagved i bevægelserne.
Nå, jeg skal nok komme efter det.
Jeg er lige kommet fra min anden aerobics time i år, også denne gang med taibo. Jeg synes ikke det er blevet nemmere og jeg har stadig ikke helt styr på bevægelserne og ved ikke rigtig hvor jeg skal lægge mit fokus for at komme igang.
Måske er det fordi jeg er ret umusikalsk og ukoordineret at jeg har lidt svært ved det? Iaften var det i hvert tilfælde svært - ikke bare taibo, men også step. Det var som om at jeg ikke selv kunne huske serien og hele tiden måtte se på instruktøren og derfor hele tiden "hang" bagved i bevægelserne.
Nå, jeg skal nok komme efter det.
16 år18. september 2008 kl. 20:17
bruger slettet
Jeg har aldrig hørt om taibo før, men jeg vil da gerne høre, om det bliver lettere efterhånden.. Så du må hellere end gerne give en lille update næste gang:)
16 år19. september 2008 kl. 19:46
iakob
Naturligvis. Man kan faktisk købe fitness-videoer med en fyr ved navn Banks, som var ham der opfandt taibo. Han har været instruktør for hollywood-kendte og de er jo alle sammen åleslanke, så det skulle jo være helt fantastisk.
Men jeg ved faktisk ikke hvor meget taibo jeg kommer til at lave. Måske meget, måske lidt. Timerne hedder "Aerobics med krydderier" så vi bliver introduceret til forskellige former for aerobics. Men jeg skal nok fortælle mere.
Men jeg ved faktisk ikke hvor meget taibo jeg kommer til at lave. Måske meget, måske lidt. Timerne hedder "Aerobics med krydderier" så vi bliver introduceret til forskellige former for aerobics. Men jeg skal nok fortælle mere.
16 år19. september 2008 kl. 20:24
bruger slettet
jeg har taget en del timer (surprise! ;-) ), og i Taibo er det især power i slagene/sparkene du skal have fokus på - så kan det andet altid komme senere..
16 år20. september 2008 kl. 13:57
Jasmin9 (slettet)
Hejsa
Jeg har flere dvd´er med Billy Blanks, ham der opfandt Tai Bo, bl.a. Tai Bo bootcamp, og jeg er helt vild med det..
Og det er power i slagene og sparkene, samt krops kontrol der skal fokuseres på..
Jeg tror det er som med alle andre motionsformer, enten er man vild med det eller også er man ikke..
Det er jo "bare" en form for aerobic med ben- og arm spjæt som du selv skrev :)
Hilsen Jasmin
Jeg har flere dvd´er med Billy Blanks, ham der opfandt Tai Bo, bl.a. Tai Bo bootcamp, og jeg er helt vild med det..
Og det er power i slagene og sparkene, samt krops kontrol der skal fokuseres på..
Jeg tror det er som med alle andre motionsformer, enten er man vild med det eller også er man ikke..
Det er jo "bare" en form for aerobic med ben- og arm spjæt som du selv skrev :)
Hilsen Jasmin
16 år22. september 2008 kl. 02:31
iakob
Jeg kan efterhånden godt se hvorfor taibo er tiltrækkende. Problemet er bare at jeg synes ikke instruktøren instruerer. Hun advarer os mod at overstrække albuerne og så sætter hun musik (et hurtigt beat) på og okser derudaf.
Hun instruerer os på samme måde som med step/almindelig aerobics: mht trinene. Serien bliver øvet ind. Men hvis spark og slag er vigtige, så ville jeg da forvente at hun kikkede lidt på det og rettede os lidt ind sådan individuelt: "Prøv at få lidt mere kraft med i slaget", "Det skal være et spark og ikke et bensving", "Vend din hånd sådan der", "Hold ryggen lige", "Tag mindre / større skridt" etc etc.
Er jeg helt galt på den?
Hun instruerer os på samme måde som med step/almindelig aerobics: mht trinene. Serien bliver øvet ind. Men hvis spark og slag er vigtige, så ville jeg da forvente at hun kikkede lidt på det og rettede os lidt ind sådan individuelt: "Prøv at få lidt mere kraft med i slaget", "Det skal være et spark og ikke et bensving", "Vend din hånd sådan der", "Hold ryggen lige", "Tag mindre / større skridt" etc etc.
Er jeg helt galt på den?
16 år29. september 2008 kl. 11:19
kong uggermugger (slettet)
Jeg ved ikke om du er galt på den, men måske det ville være en ide at foreslå hende det, så hun ved hvad du synes hun gør forkert?
Ellers fortsætter hun nok bare lige sådan. Og det er jo ærgeligt du ikke får noget ud af det :))
Ellers fortsætter hun nok bare lige sådan. Og det er jo ærgeligt du ikke får noget ud af det :))
16 år29. september 2008 kl. 15:08
iakob
Ej, så er I der igen. Man kan da heller ikke brokke sig over noget uden at blive foreslået en fornuftig løsning der kræver handling fra min side ;-)
Naturligvis skal jeg snakke med instruktøren om det. Hun er en flink kone. Hvis hun så ikke har en god forklaring og ikke vil lytte efter, så kommer jeg tilbage og brokker mig videre :-D
Tak for rådet
Naturligvis skal jeg snakke med instruktøren om det. Hun er en flink kone. Hvis hun så ikke har en god forklaring og ikke vil lytte efter, så kommer jeg tilbage og brokker mig videre :-D
Tak for rådet
16 år30. september 2008 kl. 11:45
kong uggermugger (slettet)
det er en aftale =)))
16 år1. oktober 2008 kl. 10:21
Anden halvdel var taibo - og det var nyt for mig. Instruktøren - som i øvrigt er sød og venlig - fortalte at det var kampsport, hun advarede imod ikke at overstrække albuerne når man slog ud (for at undgå ømhed og skader) og så gik hun igang.
Det lignede overhovedet ikke kampsport. Det lignede højest venteskærmen fra Tekken (playstation kampsportsspil). Aerobics til technomusik i høj tempo tilsat spjæt med arme og ben som med lidt god vilje godt kunne fortolkes som slag og spark.
Jeg var i syv sind og vidste ikke om jeg kunne lide det eller ej. Jeg er ikke i tvivl om at man kan komme til at svede af det, men var step ikke bedre? Lidt uretfærdig sammenligning når jeg nu er noget øvet stepper men aldrig havde set taibo før.
Så jeg gik hjem og surfede lidt på nettet og fandt ud af at taibo er blevet opfundet af en martial arts (kampsport) instruktør som en fitness form. Altså hverken kampsport eller selvforsvar.
Men der er nogle basale ting jeg stadig mangler at få på plads. Hvad skal man fokusere på? Er det styrken i slagene og sparkene, præcisionen? Eller er det noget andet? Er det nok at svede for at sige at man har haft en god taibo-time, eller skal der noget mere til?
Jeg syntes det var lidt svært at komme helt ud i bevægelserne (noget som man gør meget i gymnastik, men åbenbart ikke så meget i aerobics). Mine spark blev mere til benløft end spark. Betyder det noget?
Jeg skal lige tilføje at jeg er øm i lægmusklerne idag - noget instruktøren også advarede imod. Så jeg har da fået mig rørt, hvilket var det primære. Men jeg har det altså sådan at jeg også gerne vil stræbe efter at blive god (i hvert tilfælde bedre) så derfor alle mine spørgsmål.
Det var i øvrigt dejligt sådan at blive gennemheglet i 1½ time. Jeg sov som en lille baby i nat (altså.. uden nattemåltiderne :-).