Æg

Du læser en tråd i debat > kost

Æg
Hej

Jeg er interesseret i at vide hvorvidt det er usundt at spise æg i store mængder.
Hos mig er æg en permanent vare i køleskabet, da de smager dejligt, kan tilberedes på mange måder og kun indeholder ca. 80 kalorier pr. stk.
Så jeg spiser som regel omkring 3 æg om ugen.
For nylig hørte jeg at det er en stor kilde til kolestorol(staves?) og en bekendt har fortalt mig at man skal nøjes med at spise et par æg om måneden.

Holder det stik? Er æg virkelig så farlige? Og hjælper det i så fald hvis man fjerner blommen og kun spiser hviden?
16 år10. august 2008 kl. 23:12
re: Æg
Nej det er de ikke. Æg påvirker ikke kolestorol tallet væsentligt - det er en gammel myte. 3 æg om ugen skulle ikke være noget problem.
16 år11. august 2008 kl. 07:08
Spurgte engang min læge om det, som sagde at æg er helt ufarlige. Kun hvis du i forvejen har tendens til for højt kolesteroltal skal du holde tilbage.
16 år11. august 2008 kl. 10:32
Det lyder godt, det er jeg glad for at høre :)
16 år11. august 2008 kl. 11:02
Jeg er enig med de andre.

Jeg har næsten også altid æg i køleskabet, for de kan udgøre en hurtig og let måltid.

Jeg har lige fået taget prøver for mit blodsukker og kolesterol. Jeg kan ikke huske tallene, kun at min læge sagde de var særdeles fine og det hænder ofte at jeg spiser mere end 3 æg om ugen.
16 år11. august 2008 kl. 16:24
Det er er jeg vældig beroliget over at høre.
16 år12. august 2008 kl. 10:20

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });