Hvad skal jeg gå efter?

Du læser en tråd i debat > kost

Hvad skal jeg gå efter?
Er helt ny herinde, og har aldrig været én der skulle tænke over hvad jeg puttede i munden, men efter 2 graviditeter indenfor 2 år, er mit stofskiftet helt forandret og vægten siger + ca 15 kg.

Jeg er ikke rigtig inde i hvad jeg burde spise mest af, hvad jeg skal kigge efter når jeg køber forskellige madvare osv. så håber I kan hjælpe mig til at blive lidt klogere :)

Fx. hvilket rugbrød, pålæg, frugt er bedst, for en der vil tabe sig?
Hvad skal man sørge for at få mest af i løbet af dagen? Ved fiber er vigtigt, men hvad ellers?

Hvad skal jeg undgå i madvarer`?

Kom gerne med de ting som I mener at vigtig for mig at vide, nu hvor jeg er igang med at omlægge min kost, i håb om et vægttab :)
16 år6. august 2008 kl. 22:01
re: Hvad skal jeg gå efter?
Velkommen til. Jeg håber du vil blive glad for at være her. Her er super god støtte at finde.

Jeg kan nikke genkendende til din situation. Min krop har også ændret sig rigtig meget efter graviditeter, og måske i sammenhæng med at man også bliver ældre - så er stofskiftet også ændret. Jeg startede 30.7. med kallorietælling, og jeg har 9 kg overskud efter mine graviditeter.
Jeg havde inden da brugt 1-2 uger på at læse forskelligt baggrundsstof (artikler m.v.) - og der er også rigtig mange gode indlæg her i dette forum. Jeg tror du vil have glæde af at surfe lidt rundt herinde. Der er mange rigtig gode indlæg. Under "Info", og "alle varer", kan du samtidig se hvad de forskellige fødevarer koster i kcal-regnskabet. Min (om end korte) erfaring er, at det tager lidt tid i starten - for man skal lige vende sig til at veje mad osv.. Men det virker!!! Efter den første uge havde jeg tabt 1,7 kg! (Der er selvfølgelig en del væsketab, når det er lige i starten, men det var fantastisk rart at der skete noget). Og jeg har fået så utrolig god støtte herinde fra.

Rigtig meget held og lykke ;-)
16 år7. august 2008 kl. 08:10
Velkommen.

Hvis du studerer din dagskost på madital, kan du hurtigt se hvilke madvarer der giver dig problemer i forhold til at få smilier. Men det tager lidt tid inden man har det fulde overblik.

Du skal gå efter fedtfattigt kød meget gerne kylling. Fisk må gerne være fede, da de giver det sunde fedt, så du kan få smilier på dit fedtsyreregnskab. Fede fisk er f.eks. makrel og laks. Torskerogn er fedtfattigt og forholdsvist kalorifattigt, men det er en kanonkilde til D-vitamin, så hvis du kan lide det er det et must.

Nødder, mandler og mørk chokolade er gode som slik, men i mængder af 10-20g da der er MANGE kalorier i.

Brød, pasta og ris indeholder mange kalorier, så der bør du vælge med stort fiberindhold (kostfibrene er gratis, da de ryger lige igennem) spis rugbrød, knækbrød (mindst 15% kostfribre) klidkiks (dem skal man lige vænne sig til) og kun pasta og ris af den grove slags.

Jeg spiser aldrig selv pasta, ris og hvidt brød (jeg behøver ikke nævne sukker vel......) da jeg har problemer med at holde stabilt blodsukker. Men det det ikke virker som om du overspiser, tror jeg ikke du skal tænke på det.

prøv at søg på tallerkenmodellen (evt. her på siden) den viser hvordan du bør fordele din kost på kød, grønt og kulhydrater.

Hvilken slags rugbrød du vælger, mener jeg er uvæsentligt. Tag den du bedst kan li. Godt nok er der flere kalorier i dem med mange kerner, men mange af dem ryger alligevel lige igennem.
Pålæg skal være fedtfattigt. Den grønne slagter (og lignende mærker) har flere bud.
Der er ikke nogen "forbuden frugt" men spis frugt med måde - ca tre stk om dagen, og pas på med tørret frugt som er fuld af kalorier og skal behandles som slik.
Spis alle slags grøntsager (også avocade som er det sunde fedt) og varier mest muligt.

Undgå mad med tilsat sukker og mættet fedt.

Husk at spise en kage (eller hvad du nu savner) en gang imellem så det ikke bliver for surt :-)
16 år7. august 2008 kl. 09:07
Kan du huske den gamle kostpyramide? (f.eks (et forældet link til sundfo.dk er blevet fjernet)). Sådan skal du spise.

Husk at spise groft og varieret. Dvs sigtebrød, grahamsbrød og rugbrød er bedre end hvedebrød. Groft brød bliver ikke groft af at der kommer kerner i - men af meltypen (der skal være skal- og kimdele fra kornet malet med). Grov pasta er bedre end hvid pasta. Brune ris er bedre end hvide ris. Rugbrød bør ikke have en fedt-indhold på over 1,5 gram - men rugbrød med kerner har ofte et lidt højere fedtindhold end rugbrød uden og det er ok, fordi kernerne indeholder sund fedt. Vælg den type rugbrød du kan lide med et fedtindhold på 1,5 eller derunder.

Al fisk er godt. Der findes fede og magre fisk, men det spekulerer jeg overhovedet ikke i - fordi fisk er sund og hvis den står på makrel, så sparer jeg ikke mere på det end hvis det var rødspætte.

Grøntsager er et must. Men de deles op i to slags: fine og grove. De fine er ting som agurk, tomat, peberfrugt, champinon mv - dem som ikke er "tunge". De grove er primært rodfrugter (rodselleri, gulerødder, pastinak mv) og kål (blomkål, broccoli, hvidkål, rosenkål, glaskål mv). De grove er dem som mætter mest og som der skal tænkes mest over. Man kan fint spise gulerod, blomkål, broccoli rå. Holdbarheden er lidt vigtigt for grønt - de fleste grove grøntsager holder sig længe og man kan derfor snildt være en uge om at bruge en rodselleri. Fine grøntsager har typisk mindre holdbarhed. Man bør til enhver tid have 2-4 slags af begge dele liggende hjemme.

Frugt er også godt, man skal ikke skrotte frugt for kun at spise grøntsager. Dels er der andre vitaminer i frugt og dels så har frugt en sødme som man har brug for, hvis man ikke skal ende i en vilje kamp og ende med at gå amok i slik. Min basis-frugt er æble, ikke af kostgrunde, men de er bare nemme at opbevare.

Gå efter fiskepålæg og magert pålæg (se på energi-indholdet på pakkerne). Husk også æg engang imellem. Og at både banan, tomat, agurk og æble fint kan bruges som pålæg.

Endelig skal du huske at købe nødder og frø. Samt en god olivenolie, der kan bruges til dressen og stegning. Soyasauce, balsamicoeddike og forskellige krydderier er også essentielle fordi du nu skal give maden smag via grøntsager, krydderier mv og ikke via fedtet.

Hav kun magre mælkeprodukter i køleskabet. Ost, især fede oste, er kun til fest.

Man kan blive meget klog af at læse varedeklarationer, så brug lidt tid på det når du er ude at handle. Du lærer hurtigt hvilke madvarer der ikke er værd at spise.

Du må ikke få ensidige kostvaner - variation er vigtigt og sundt. Så man kan ikke sige at een frugt er bedre end en anden - nogle er mere energirige end andre, f.eks. banan og sharon. Men hvis man har brug for en hurtig og mættende snack så er en banan rigtig god - og hvis man hungrer efter sukker så er en sharonfrugt god. Hvis man bare spiser æbler, så bliver man ikke mættet hverken i vitaminer eller i smag.

Men i virkeligheden ved de fleste jo hvad de skal bruge for at komme igang: at sukkerholdig sodavand samt slik, kager, chips og chokolade er usundt og derfor bør spises i meget små mængder. Det starter man så med og efterhånden som man taster ind, så lærer man nye ting.

Tag også et kik på:
* altomkost.dk (fødevarestyrelsens hjemmeside)
* fiskeopskrift.dk
*
* 2gangeomugen.dk
* meraadet.dk
* vom.dk
* 6omdagen.dk
* spismest.dk
* fdb.dk
16 år7. august 2008 kl. 09:43
Haha.. det tog så lang tid at skrive, at jeg blev logget ud.

Prøv i øvrigt også at finde tallerkenmodellen på altomkost (bare søg i deres søgefelt) - så har du et godt overblik over hvad der skal ligge på tallerkenen.
16 år7. august 2008 kl. 12:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });