Fedtsyrer- protein- madplan

Du læser en tråd i debat > kost

Fedtsyrer- protein- madplan
Min fedtsyrer er næsten hele tiden negativ, synes egentligt jeg spiser okay sundt men jeg for åbenbart det dårlige fedt :-(

Nogen forslag til morgenmad, frokost ifht fedtsyrer? Jeg spiser heller ikke særlig meget protein, men en kulhydrater, det er vel heller ikke så godt hvis man vil tabe sig?

Jeg er ny herinde og derfor har jeg en del spørgsmål i forskellige tråde :) Håber at I kan hjælpe mig?
16 år5. august 2008 kl. 10:49
re: Fedtsyrer- protein- madplan
De sunde fedtsyrer får du fra vegetabilske olier og nødder og frø (og avokado). Så nødder og frø på morgenmaden (havregryn med f.eks. hasselnødder og græskarfrø smager rigtig godt) og en oliebaseret dressing på grøntsagerne til frokost, så burde du være kørende.

Der skal ikke så meget til - 10-20 gram nødder og frø på en dag. Og en olie-eddike dressing med krydderier i gør det jo også mere lækkert.

Angående protein, så indeholder magert kød protein (fjerkræ er magert hvis man ikke spiser skindet. Der findes også meget magert kød på svin og køer - f.eks. en skinkemignon). Æg indeholder også protein og det gør bønner også. Du kan læse lidt om alternative protein-kilder på hjemmesider for vegetarer og veganere.

For at få mere protein fra kød, så kunne du jo vænne dig til at smide et par skiver magert kødpålæg i din frokost (hvis du får salat). En rugbrødsmad med kødpålæg er også god og mætter længe.
16 år5. august 2008 kl. 13:50
Tak for dit svar.

Jeg spiser nemlig musli med tørrede frugter og nødder i om morgenen, men alligevel er den negativ. Kan også se at 100 gram og med 64 g minimælk er jeg allerede oppe på 518 kalorier, så det er rigtigt meget.....

Det må være selve muslien som ikke er så god?

Det tager lige lidt tid at finde ud af at få fordelt så man spiser okay igennem hele dagen. Jeg troede jeg spiste sundt, men det virker ikke helt sådan på mit kalorie indtag......:)
16 år5. august 2008 kl. 14:32
Har du opdaget at du under menupunktet info - mad kan se hvordan fedtfordling (og en masse andet) er for den enkelte madvare du har spist i dag (eller over flere dage) ?
På den måde er det nemt at se hvor synderne er mht. f.eks. mættet fedt.
16 år5. august 2008 kl. 15:04
du skal tænke på at selvom nødder og frø indeholder sundt fedt, så indeholder de også store mængder kcal... jeg spiser gerne 100 gr nødder, men så må jeg altså heller ikke spise så meget den dag...
16 år5. august 2008 kl. 15:47
Det har jeg lige opdaget og det ser sgu ikke for godt ud, men tak for det :)
16 år5. august 2008 kl. 15:57
Ja, kan godt se det. Det tager lige lidt tid at finde ud af hvordan man fordeler kaloerierne i måltiderne :)
16 år5. august 2008 kl. 15:58
Müsli kan være ret usund - men jeg ved at nogen brugeren herinde har haft held med at finde et müsli-mærke som er næsten-ok.

Personligt så sværger jeg til havregryn, og så kan man jo altid selv komme nødder og tørret eller frisk frugt ovenpå. Men jeg opdagede hurtigt at f.eks. rosiner er utrolig energiholdige, så man skal behandle tørret frugt varsomt. Som slik med vitaminer i ;-)

I stedet for spiser jeg omkring 50 gram havregryn, 180 gram skummetmælk, 15-20 gram nødder og frø samt cirka 100 gram frisk frugt (skåret i tern).

Af og til - en sjælden gang imellem - erstatter jeg denne måltid med A38 (0,5%) med et stykke rugbrød i små tern og evt lidt honning. Så spiser jeg et stykke frugt ved siden af. Bare for variationens skyld, fordi vi får en frugtkasse leveret ugentlig og har derfor forskellige stykker frugt der kan bruges som topping på havregrynene og sikre variationen.

Jeg varierer også nødder og frø: hasselnødder, valnødder og mandler samt græskarfrø og solsikkefrø. Normalt får jeg 2 slags nødder og 1 slags frø på.
16 år6. august 2008 kl. 08:58
Jeg har havregryn og kiggede lige bagpå pakken og umiddelbart så er der kun 10 kcal til forskel fra min musli så det er okay. Men der kan selvfølgelig godt være mere fedt i end havregrynene. Hmm, det må jeg lige tjekke :)
16 år6. august 2008 kl. 19:42
Jeg har tænkt lidt over det med havregryn vs müsli. Jeg kan nemlig ikke helt forstå at der ikke er mere end 10 kcal til forskel. Jeg ved godt det også kommer an på hvilken slags müsli, mht sukker, nødder osv.

Massefylden må vel også have noget at sige. Hvis du spiser samme portions str om det er havegryn eller müsli, så er det jo stadig en forskel i vægt, der skal tages højde for og ikke bare kcal forskel pr 100 g. Nu går jeg bare udfra at kcal forskellen på de 10 du skriver er pr. 100 g.

Fx nødder og sukker som ofte er at finde i müsli fylder mindre end havregryn og derfor skal der mere til at fylde en skål og dermed giver det et større antal kcal pr. portion.

Giver det mening eller synes I jeg er helt på afveje?
16 år8. august 2008 kl. 13:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });