#2 af bumlemus (slettet)
Ugens fiskeret - rødtunge
Du læser en tråd i debat > kostbumlemus (slettet)
re: Ugens fiskeret - rødtunge
Jeg synes fint, du kan få rodselleri til at passe til fisk. Prøv at skære den helt fint i strimler og damp den med salt, peber og citronsaft til den stadig har bid i - tager ikke mange minutter.
16 år4. august 2008 kl. 19:36
Frk Jakob (slettet)
Ja eller skær selleri og kartofler i strimler og læg dem som bund med fisken henover og bag det hele i ovnen... så bliver kartofler og selleri bagt/kogt i fond fra fisken...
16 år4. august 2008 kl. 20:55
iakob
Problemet er nok at lige i tiden er jeg meget til krydderier. Det behøver ikke være stærk som i chili, men alle mulige krydderier og krydderurter.
Dampet fisk med rodselleri og salt og peber var ikke lige det jeg har lyst til. Og så skal det jo også helst passe til resten af opskriften.
Dampet fisk med rodselleri og salt og peber var ikke lige det jeg har lyst til. Og så skal det jo også helst passe til resten af opskriften.
16 år4. august 2008 kl. 21:49
malin (slettet)
Hej
Nu er jeg ikke super kokkeekspert(!), men i efterårssæsonen, hvor det ofte vrimler med rodfrugter, har jeg haft succes med at koge forskellige rodfrugter ind, for til sidst at blende dem til de bliver som en slags mos - lidt ligesom humus, som tilbehør til det man nu skal have.
Fx. selleri/rodselleri/knoldselleri + pastinak + kartofler koges til "smat" med lidt vegetabilsk olie + vand. Man kan tilsætte krydderier der passer til ens temperament; fx kokos og chili, eller en anden variation er rosmarin og mynte (hvis nu man fx. skal have lam).
Nu er jeg ikke super kokkeekspert(!), men i efterårssæsonen, hvor det ofte vrimler med rodfrugter, har jeg haft succes med at koge forskellige rodfrugter ind, for til sidst at blende dem til de bliver som en slags mos - lidt ligesom humus, som tilbehør til det man nu skal have.
Fx. selleri/rodselleri/knoldselleri + pastinak + kartofler koges til "smat" med lidt vegetabilsk olie + vand. Man kan tilsætte krydderier der passer til ens temperament; fx kokos og chili, eller en anden variation er rosmarin og mynte (hvis nu man fx. skal have lam).
16 år5. august 2008 kl. 09:18
iakob
Ok, jeg ved godt jeg er besværlig, men min blender er i stykker. Den gik i stykker efter jeg forsøgte at blende en frossen banan. Bananen satte sig på tværs og gjorde så meget modstand at blenderen "takkede" over og sled alle takkerne på tandhjulet under kanden op.
Morale: Blend ikke frosne hele bananer, selvom blenderen kan tage isterninger. Skær bananerne i stykker før de fryses.
Morale: Blend ikke frosne hele bananer, selvom blenderen kan tage isterninger. Skær bananerne i stykker før de fryses.
16 år5. august 2008 kl. 13:54
Men jeg er lidt utilfreds med grøntsagerne fordi der allerede er planlagt broccoli til idag og så vil jeg gerne lave noget andet på torsdag. Men samtidigt skal det også være noget groft - de fleste fiskeretter har fine grøntsager som tilbehød.
Jeg ligger inde med en rodselleri, men har lidt svært ved at se hvordan jeg kan tilberede den så den passer til en fiskeret. Kan man lave noget fornuftigt tilbehør ud af kål (der skal jo helst være cirka 100 gram til mig).
Nogen ideer?