#2 af Frk Jakob (slettet)
Vejning af kød - rå eller stegt?
Du læser en tråd i debat > kostFrk Jakob (slettet)
re: Vejning af kød - rå eller stegt?
jeg vejer det altid råt... og så steger jeg det bagefter...
16 år1. august 2008 kl. 12:07
bruger slettet
Det kommer lidt an på hvilken slags kød det er.. Hvis vi f.eks. skal have hakkebøf ved jeg at vi har frosset kødet i poser af 400g og når vi er 4 personer må det jo blive 100g råt kød pr. bøf (ca). Hvis det derimod er et stort stykke kød, hvor man skærer stykker af efter tilberedning, vejer jeg det efter tilberedning og lægger lidt til...
Du kan jo lave et lille forsøg ud af, hvis du en dag vejer kødet før og efter tilberedning, så kan du se, hvor meget væske, der går fra.
Du kan jo lave et lille forsøg ud af, hvis du en dag vejer kødet før og efter tilberedning, så kan du se, hvor meget væske, der går fra.
16 år1. august 2008 kl. 15:22
Kirsten P (slettet)
danskeslagterier.dk her kan du gå ind og se hvor meget svind der er i kød nå det bliver stegt
16 år1. august 2008 kl. 17:19
Har selv altid vejet det efter tilberedning af den simple grund, at jeg synes det er nemmere. Især fordi jeg ikke kun laver aftensmad til mig selv.
Men når jeg så tænker lidt over det, bør man vel veje det inden tilberedningen, eftersom kcal indholdet på pakken vel er for den rå vare. Kødet bliver i de fleste tilfælde vel mindre ved tilberedning, fordi fx vand fordamper (?) - men så vil kcal mængden pr. g. vel blive større.
Måske lidt kludret forklaret! Men håber I kan følge mig :)