Sund grillmad

Du læser en tråd i debat > kost

Sund grillmad
Mangler vi ikke en tråd om dette emne?

Altså om sunde retter - og om sundt sammensatte grill-menuer hvor man alligevel får "det hele" med og ikke sidder og stikker i salaten hele aftenen.

Evt nogle links til nogle rigtig gode hjemmesider der tager dette emne op.

En god grillaften ender jo nok i overspisning - især hvis der er alkohol i billedet. Men der er jo alverden til forskel mellem en fed pølse, kartofler i flødesovs eller pastasalat og salat med thousand island dressing - og så en mager pølse, en god salat, grillstegte grove grøntsager - med krydderier eller krydderurter, oliebaserede dressinger mv.

Jeg spørger især fordi jeg skal holde noget på onsdag og den anden part vil nok ikke have noget imod det ikke er fed mad hvis bare det er velsmagende og godt sammensat.
16 år28. juli 2008 kl. 21:18
re: Sund grillmad
Et sikkert hit hos børn & voksne i min have er Kyllinge-spyd med "den hemmelige sauce"

Den hemmelige sauce består af soya (hovedparten af marinaden), ketchup, worchester-sauce, peber (ingen salt for soya salter rigeligt) og pressert hvidløg.

Kylling skæres i tern og ligger i marinaden i et par timer (i en pose i køleskabet). Sættes på spyd og Voila... super lækkert :)

Et andet stort hit er grillede majskolber - Mums ! Jeg koger dem ca 8-10 min. før de kommer på grillen (med blade på). Man kan sagtens koge dem om formiddagen :)
16 år29. juli 2008 kl. 11:11
Grill-spyd er superlækkert og kan laves på 1000 forskellige måder..
Herhjemme laver vi det tit med løg, tomat, champignon og kylling - tingene skæres i passene størrelser og sættes på et spyd. Grøntsagerne giver en god smag til kødet.
Hvis de skal være mere børnevenlige skal der nok lidt andre grøntsager på:)
Hvis salaten skal have et lille pift kan man f.eks. putte mager feta/salattern i, tørrede tranebær eller græskarkerner.
En mager dressing kunne være yoghurt naturel med paprika og ketcup/tomatpure...
16 år29. juli 2008 kl. 11:21
Fik i øvrigt rejer på spyd for et par uger siden - det var også rigtig godt.

De blev grillet med "skal" og så pillede man dem bagefter - Uhm!

Vedr. salat: denne sommer har det helt store hit været vandmelon-salat:
Vandmelon i tern, feta / salattern og sorte oliven. Evt med ristede græskarkerner. (Min knægt springer oliven over, men resten glider fint ned) Salaten er fra "Suveræne salater" (orv - hvor har jeg lavet mange gode salater fra dén :))

Der er også en god kartoffelsalat fra dén bog: (kartoflerne er vendt i citron-olivenolie + citronsaft) og ruccola. Plejer også at tilsætte rå asparges skåret i små stykker og ristede pinjekerner.
16 år29. juli 2008 kl. 12:53
Inde hos min faster, der får vi altid spyd når vi griller. Så er der alverdens skåle med tilbehør, kyling, okse og rejer samt masser af grøntsager: tomat, champignon, løg, peberfrugter osv... det er super lækkert og man kan også spise grøntsagerne rå ved siden af...

Hun laver også nogle fantastiske kartofler, som jeg dog ikke lige ved hvor sunde er: Bagekartofler bages, indhold tages ud og blandes med en smule ost, cremefraiche og urter... og så fyldes de igen og kommer på grillen... mums...

Ellers så får vi også tit grillede majs og nye kogte kartofler, som er lagt i sølvpapir og så ned i kullene...

En ide til en god sommer salat er at blande enten bælgærter eller jordbær ned i, for så er den så sød at man nemt kan springe en dessert over :) Min veninde laver en med hjertesalat, rucola, jordbær og ristede pinjekerne... mmm den er god...

Til kartoffel salat kan den jo laves uden creme fraiche, bare vend de kogte kartofler i noget god olie med krydder urter i...
velbekomme
16 år29. juli 2008 kl. 13:20
Ja jeg elsker også grillmad, men man skal komme over den med at der skal være 1000 forskellige slags kød og at man ALTID skal have en pølse. Vi griller nogle gange steg i stedet for stykker af kød. En svinemørbrad kan sagtens steges hel på grillen - evt kan man lægge lidt pesto på den og pakke den ind i bacon eller den mere fedtfattige version med seranoskinke. Det smager mindst lige så godt. Mørbraden skal have indirekte varme på grillen. Samme princip kan bruges med kyllingefilletter.

Iakob - kan du huske den oksemørbrad vi fik i sommerhuset. Hmmm det var noget med nogle svampe af en art og krydderurter som fyld og så seranoskinke udenom. Den smagte også mums. På den tur fik vi også nogle jomfru-hummerhaler med en marinade af hvidvin og hvidløg og krydderurter - de blev agt i en foliebakke og varmet på grillen.

En rigtig taknemmelig grøntsag til grillen er squash, som bare kan skæres i skiver og grilles med en smule salt. Det er fantastisk tilbehør til det meste kød.
16 år29. juli 2008 kl. 16:10

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });