Linser og bønner

Du læser en tråd i debat > kost

Linser og bønner
Jeg ville rigtig gerne igang med at spise linser og bønner, for jeg får slet ikke nok protein. Men jeg er bange for at jeg ikke kan lide det, fx synes jeg tofu, bulgur og lignende smager af bvadr.... Jeg fik på et tidspunkt nogle linser, som var kogt og som smagte lidt af ris... Er der nogen som ved, hvad det er for en slags? jeg har også hørt at der er butikker, som nærmest kun har disse produkter (helsebutikker, måske?). Nogen som ved om der ligger nogle gode i nærheden af Lyngby?
16 år21. juli 2008 kl. 21:02
re: Linser og bønner
Hej Jannej,

Af de linsesorter jeg kender, mindes jeg ikke at nogen af dem smager af ris. De tre sorter jeg kender er gule, grønne og røde. Hvor de grønne er bedst i salater, for de koger ikke så let ud, det kan måske være dem du synes smager af ris.

Der ligger da en Irma på hovedgaden i Lyngby og deres udvalg af linser og bønner synes jeg sagtens kan konkurrere med helsebutikkernes udvalg. Jeg kender ikke Lyngby så godt, så jeg ved ikke hvor der ligger en helsebutik. Jeg har dog lige tjekket på nettet og der ligger en på hovedgaden der hedder Urtehuset.
Hvis du tager turen til Kbh, så ligger der masser gode herinde. Jeg plejer at bruge helsemin, som bl.a ligger lige overfor hovedbanegården.

Og skal du bruge opskrifter, har jeg fundet en masse gode på nettet. Det med linser og bønner er at de smager jo ikke af meget, de fleste af dem, så kunsten er virkelig at krydre dem og blande med masser af grøntsager.
16 år22. juli 2008 kl. 19:43
Hmm, jeg ved at jeg har fået nogle som lignede bulgur, men som hed noget andet... Jeg ville gerne finde noget som jeg kunne bruge istedet for ris go pasta, fx til en sammenkogt ret eller lign... De skulle spises varme, præcis som med bulgur... tak for dit svar :)
16 år23. juli 2008 kl. 00:00
Det kunne være quinoa. Dem kan man bruge i retter i stedet for ris. Jeg har også prøvet at lave madpandekager med dem også efter en opskrift jeg fandt på nettet. Mulighederne er uendelig med internettet:-)

Du må sige til hvis jeg skal anbefale nogle opskrifter eller links til nogle.
16 år23. juli 2008 kl. 10:32
Hej Jannej.
Jeg undskylder på forhånd den lange roman, som jeg ved, at jeg kommer til at skrive :-)
Der er himmelvid forskel på linser, både hvad angår konsistens, smag og anvendelse.
Røde linser er gode at bruge i Dahl (indisk linseret), da de koger ud og nærmest bliver grødagtige. De er også gode i purerede grøntsagssupper, hvor de giver fylde, fiber og protein. Desuden tager de kun ca. 20 minutter at koge, så de er gode, hvis du har travlt.
De grønne linser fra Du Puy er superlækre i salater og andre retter, hvor du gerne vil have noget at tygge på. De er nærmest umulige at koge ud (i modsætning til almindelige grønne linser) og de er ikke melede. Jeg plejer at vende dem i en olie eddike dressing og spise dem til salat og brød, eller som supplement ved en grillaften.
Brune, gule og hvide linser bruger jeg ikke så meget, men jeg kan fortælle at de hvide og gule koger ud, hvorimod de brune holder formen nogenlunde.
Bønner er lige så forskellige som linser, og der er MANGE slags. De forskellige bønner egner sig til forskellige retter. Brune bønner og pintobønner er gode i bønnebøffer, hvor de blive moset. Røde kidneybønner er gode i stærke retter, f.eks. chili sin carne. Hvide bønner kan sådan set bruges som det passer én - de er meget alsidige.
Endelig er der kikærter. De er gode i hummus og i forskellige krydrede retter. Efter min mening er kikærter den type bælgfrugt, som er mindst melet, så måske du skulle begynde med dem.
Jeg tror sagtens at du kan finde bønner og linser andre steder end i helsekosten. F.eks. har Brugsen og Kvickly et pænt udvalg i den økologiske afdeling. Behøver det ikke at være økologisk, har langt de flest grønthandlere både bønner og linser i lange baner. Faktisk har jeg også set enkelte typer bælgfrugter i min lokale Rema1000, så måske du også er heldig :-)
Jeg er enig med Dandersen i, at internettet er en guldgrube af opskrifter. Ellers findes der flere gode vegetarkogebøger, som du kan bruge til inspiration. Måske du kunne låne nogle på biblioteket i første omgang.
Et sidste tip: Hvis du mangler protein, så sørg for at spise kornprodukter eller kartofler til dine bønner og linser. På den måde sikrer du, at du får alle de essentielle aminosyrer, som din krop har brug for. Quinoa er også godt, da det faktisk indeholder alle essentielle aminosyrer og dermed er en slags "supermad".
Det var vist det overordnede - jeg håber du kunne bruge det, og at det ikke blev alt for langt :-)
Mange hilsner fra mig

16 år23. juli 2008 kl. 16:58
Tak for jeres svar. Det kunne være jeg skulle prøve den der quinoa, er den hvid?

jeg er ikke så glad for kikærter og hommus... Og er sådan lidt skræmt af at det er sådan en jungle... Men jeg tror det kunne være et hit at prøve quinoa, jeg har netop læst en masse om deres fortræffeligheder på nettet :)
16 år23. juli 2008 kl. 23:37
Dr står endvidere flere steder at det anvendes som ris, så det er nok det jeg har fået før...
16 år23. juli 2008 kl. 23:39
Quinoa er hvid-gule runde frø. De er i den økologiske afdeling i supermarkedet og er efterhånden ret nemme at få fat i.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er en jungle, men faktisk er bælgfrugter meget nemme at bruge i madlavning, når bare du har vænnet dig lidt til dem.
Hvis jeg var dig, ville jg købe en dåse af nogle forskellige bønner og så prøve mig frem. Så brænder du heller ikke inde med en masse poser med bønner, som du ikke bryder dig om. (Husk at skylle bønnerne inden brug - vandet de ligger i smager IKKE godt).
Røde linser er helt ufatteligt nemme at tilberede, og jeg håber virkelig, at du vil forsøge dig med dem. De har et godt proteinindhold og kan puttes i mange retter, hvor de ikke smages (supper, gryderetter mv.). Jeg bruger tit røde linser i min madlavning, og det er altid en succes :)
Jeg har sat adressen til en veganerblog ind. Den er fyldt med gode opskrifter og oplysninger om ernæring. Desuden har jeg sat adressen på dansk vegetarforening ind. Der er også gode muligheder for at få tips til mad med bælgfrugter.

Månebarnets blog: hijaluna.wordpress.com
Dansk vegetarforening: vegetarforening.dk
16 år24. juli 2008 kl. 12:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });