jeg spiser for meget

Du læser en tråd i debat > kost

jeg spiser for meget
jeg holder mig på omkring 2000 kcal om dagen, men for at nå mit mål skal jeg ned på endnu mindre... jeg får også for lidt protein og for meget kulhydrat... Hvilket jo nok gør at jeg hurtigere bliver sulten og derfor spiser lidt mere...
Jeg klapper dog mig selv på skulderen over at jeg, trods alt, holder mig så langt nede, så jeg taber lidt kropsvægt (80-90 gram om dagen har også ret).... Og at jeg både igår og idag har undgået sukker fælden... Vi skal dog have hjemmelavet roulade med flødeskum imorgen og min mund har løbet i vand lige siden jeg fik det at vide... jeg har sagt til mig selv: to små stykker (føles af mere end et stort) med en lille klat flødeskum... Og så må jeg spise ekstra mange grøntsager imorgen, så jeg stadig holder mig under 2000 kcal...
Nå ja og så har jeg jo i øvrigt fødselsdag på lørdag og får familien til brunch... masser af brød og kage (og frugt til mig)... Udfordringer mangler man da ikke :)
16 år16. juli 2008 kl. 16:29
re: jeg spiser for meget
Nu har jeg kigget lidt i jeres dagbøger. Hold da op damer, hvor spiser i lidt!! Hvordan i kan holde jer mætte på så lidt, det forstår jeg ikke... Jeg som er evigt sulten...
16 år16. juli 2008 kl. 19:23
Jeg har holdt mig på et underskud på 2000 kj om dagen i gennemsnit - så jeg har gradvist vænnet mig til at spise mindre. Det har været en god strategi for mig - hvis jeg skulle lægge ud med at spise det som jeg skulle ende med at spise om dagen, så ville jeg aldrig været kommet ret langt i min kur fordi simpel sult ville have fået mig ned med nakken.

Hvis dine kulhydrater overvejende er i form af grove grøntsager som kål og rodfrugter, rugbrød og kartofler, så burde det ikke være det som er problemet.

Hvordan ser din kostfiber-smiley ud?

Får du frugt og grønt nok? Sult kan godt komme af at man ikke får nok sødt - søde frugter som banan (der indeholder en del kalorier), pære, æble, nektariner, blommer, vindruer etc kan være gode til at få givet hjernen indtryk af at den ikke mangler noget på den front.

Hvad med umættede fedtsyrer? Får du nok enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer? Det kan nemlig også give sultfornemmelse hvis de mangler. Jeg læste på et tidspunkt af folk som guffede en 10-20 gram nødder og frø om dagen faktisk havde lettere ved at tabe sig end folk som ikke spiste nødder og frø. Det kan også anbefalet at spice tilberedte grøntsager og salater lidt op med en olie-dressing hvis man ikke får nok umættede fedtsyrer. Men pas nu på det ikke bliver for meget igen ;-)

Prøv at se min dagbog, men gå venligst en uge eller mere tilbage fordi nu har jeg ferie og der er ikke netop læsning til efterfølgelse.
16 år16. juli 2008 kl. 21:20
Jeg holder mig på 1200 - 1600 kcal om dagen, ved næsten helt at undgå sukker, hvidt mel, pasta og ris. (jeg spiser rugbrød) Det sparer jeg en masse kalorier ved og sukkertrangen er helt forsvundet (tager dog noget tid)
Jeg spiser et lille stykke kage ved festlige lejligheder og får 20 - 40g mørk chokolade hver dage. En gang om ugen (ca.) spiser jeg en is som en magnum equador.
Generelt har jeg svært ved at få mere end 1200kcal om dagen, men det er klart at det lynhurtigt hævner sig, hvis jeg f.eks. spiser en pølse i svøb på en grill bar, så derfor har jeg også nogle dage på 1600kcal.

Det er vigtigt at bemærke at der også i mit tilfælde er tale om langsom tilvænning (bortset fra sukkerafvænningen der tog jeg en kold tyrker)
Jeg tror det er en god taktik ikke at tænke så meget på kalorier imens man ændrer sine vaner, for sulten er den værste fjende. Hvis jeg er sulten spiser jeg typisk nogle mandler eller et stykke knækbrød med sukkerfri marmelade.

Jeg får generelt mindre kulhydrat end programmet anbefaler og dermed mere protein og fedt end anbefalet.

Det er rigtigt med udfordringerne, de er der hele tiden. Så det gælder om at finde et niveau man kan leve med. Hvis man sidder med revne gulerødder hver gang de andre spiser kage, så holder det ikke i længden.
16 år17. juli 2008 kl. 08:59
ja jeg får fibre og frugt og grønt nok. Groft rugbrød og fuldkornspasta og grove grøntsager er gode for mig.. jeg spiser ikke hvidt brød, alm pasta eller hvide ris. min fedtsyrer er ikke gode, men jeg er ellers glad for nødder. Jeg spiser bare 100 gr når jeg går igang. jeg spiser ikke sådan en lille håndfuld dagligt. det er en stor portion 1-2 gange om ugen :)
Jeg prøver også at se positivt på det og bare glæde mig over at jeg kan holde mig under de kcal hvor jeg tager på og så klappe mig på skulderen over at jeg rent faktisk bliver bedre til at fornægte sukker i min mad...
Dog står der ikke at jeg har fået tilsat sukker idag, men har jo spist roulade? Der er da sukker i... Jeg nøjedes med de to små stykker jeghavde sat mig for. selvom der faktisk var noget tilbage... og jeg nemt kunne have spist 4-5 stykker... så DYGTIG Janne :)
16 år17. juli 2008 kl. 16:46
juhu idag er den langt nede idag... og har lige spist og er propmæt... tænk at det kunne ske på en dag hvor man spiste kage...
men jeg spiser for lidt til morgen og for meget til frokost siger den... men det er lige på grænsen, så mon ikke dte går...
16 år17. juli 2008 kl. 19:01
Hvis man skal kunne bruge sukkersmileyen til noget, så skal man taste sine varer ind inklussiv tilsat sukker (eller heraf sukkerarter eller hvad det nu hedder).

Det er tit slet ikke opgivet på embalagen og derfor skal man ikke tage sukker-smileyen helt for gode varer. Min griner som en besat næsten lige meget hvad jeg spiser.
16 år17. juli 2008 kl. 20:20
En lille kommentar til protein-smiley'en, eller hvad vi nu skal kalde den. De normale procenter for anbefalet protein-indtag gælder for folk der ikke er på kur. Man har brug for et minimum af protein, og hvis man spiser meget lidt bliver 15 energi% ikke nok. Undersøgelser har i øvrigt vist, at folk, der spiser mere protein under deres kur har nemmere ved at holde vægten nede bagefter. Så pyt med at du ikke får en smiley i det felt, ville jeg bare sige :-)
16 år22. juli 2008 kl. 11:20
MHP - det er da noget møg at jeg ikke får nok protein, når det netop er masser af protein, som gør det nemmere at holde vægten nede?
16 år22. juli 2008 kl. 11:45
Janne: Ja det er - jeg glemte at skrive at mit svar egentlig var til Veile. Men skynd dig at få noget mere protein ind i din kost - det ville være godt!
16 år22. juli 2008 kl. 13:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });