Måske kunne I involvere hende ved sammen med hende at lægge nogle planer for at hun skal spise lidt kød og kartofler. Hvis hun selv er ansvarlig (læs: har et medansvar), vil hendes motivation være større.
Mine børn er 16 og 10 år. De har heller ikke vægtproblmer (vejer måske begge lige i underkanten). De har begge to i perioder fravalgt nogle fødevarer (fx kartofler og kød). Det har vi ikke blandet os voldsomt i, da der altid har været masser at vælge imellem fx ved aftensmaden. Min yngste vil nogle gange stadig kun spise frugt og grønt til aftensmaden (hun spiser dog altid lidt kartofler, da det er en aftale, vi har) og så får hun lov til det. Du har ret i, at kostvanerne grundlægges i barneårene, så selvfølgelig skal man være opmærksom, men jo mere fokus der er på barnets spisevaner, desto større er risikoen for at det udvikler de forkerte vaner (stædighed, kontrol over eget liv osv.). Når hun nu ellers er frisk, rask og aktiv, synes jeg ikke I skal gøre det til en kamp.
#2 af ninse (slettet)
Min kæreste som jeg bor sammen med, har en datter på snart 6 år. Hun er en vidunderlig dejlig tøs, som vi desværre ser alt for sjældent, men som hovedregel har vi da hende hver 2. weekend.
Hun er som sagt snart 6 år, hun er vel 1.30 høj og vejer 19 kg. Hun er måske lidt tynd i det, men det har moderen også altid været, så det er der som sådan ikke noget galt i, og jeg bekymrer mig på ingen måde over hendes vægt, for så meget energi den lille krudugle har, kan hun kun være sund og rask.
Til gengæld har min kæreste og jeg ofte svært ved at få hende til at spise andet end frugt og grønt (ja ok - slik, kage eller is ryger også nemt ned ;) ) - Men sådan noget som kød og rugbrød eller kartofler og sådan noget er simpelthen en kamp hver eneste gang vi spiser.
Selvom hun virker sund og rask nu, så kan vi ikke lade være med at bekymre os om at det er nu hendes spisevaner bliver grundlagt.... Men det er jo svært at gøre noget når man kun har hende hver anden weekend.
Er der nogen der har ideer til hvordan vi kan få lidt mere magert kød og noget fuldkorn ind når vi har hende - har i nogle erfaringer ??
Nogle super gode opskrifter til børn måske ??
Hilsen Camilla