Færdiglavede smoothies i Fakta

Du læser en tråd i debat > kost

Færdiglavede smoothies i Fakta
Forleden fandt jeg lige i Fakta nogle flasker med færdiglavede smoothies. Jeg har set dem i kvickly i 250 ml flasker, men her var det 1 liter (tror jeg nok) altså en stor flaske. Den kostede 20 kr. Jeg købte de 3 slags der var, for det skulle da prøves. Det smager forrygende og så hjælper det til med frugt og grønt smileyen. Jeg drak en til min sædvanlige morgenmad og jeg har slet ikke været sulten her i formiddag. Jeg plejer at spise frugt i løbet af formiddagen. Så kan man sige om det bliver indtaget til morgenmaden i flydende form eller i løbet af formiddagen er nok lige meget. Men hvis man f.eks om aftenen ikke har nået sin frugt kvote kan et enkelt glas hjælpe - og så tæller det vel også på væskeregnskabet ... eller hvad ? Hvad siger I? Når man drikker sin frugt tæller det så på væskeregnskabet?
16 år25. juni 2008 kl. 10:38
re: Færdiglavede smoothies i Fakta
Tjaeh...
Hvis du går ind under info -> mad -> andet kan du også se, at Madital regner væske ud i de forskellige fødevarer - f.eks. er der jo meget vaske i agurk. Men jeg tror ikke at programmet regner denne væske med i det samlede væskeregnskab.

Jeg har også lige idag købt færdiglavet smoothie (i Netto) med blåbær + hindbær - UUHM -og er lidt usikker på, hvordan jeg skal taste den ind.

Hvordan får du den til at tælle som frugt/grønt?
16 år25. juni 2008 kl. 11:33
Tror ikke den tæller med i væskeregnskabet. Det er jo stort set bare blendet frugt - så ville frugt i fast form også tælle.
16 år25. juni 2008 kl. 15:39
da jeg i sin tid købte en appelsin juice tastede jeg selv den ind under frugt og grønt. fordi det ene glas skal erstatte en frugt om dagen. især nu hvor kartofler ikke tæller med så hjælper det meget med det ene glas om dagen. så det ville jeg også gøre med evt smoothies.
lise
16 år25. juni 2008 kl. 17:40
Kaktus - du vælger bare frugt og grønt som kategori for din nye vare, så tæller den med i væskeregnskabet.

Jeg er stadig lidt i tvivl om hvorvidt det skal tæle med på væskeregnskabet - det sætter man flueben ved. Men på den anden side - hvis juice kan tælle som frugt og på væske, så ligner smoothie jo egentlig meget. Det er i øvrigt ikke forkert at tælle det med som frugt, da det er 100 % frugt.
16 år25. juni 2008 kl. 22:12
Løsningen blev:
Jeg lader den ikke tælle med i væskeregnskabet.

Kiggede på flasken hvor der stod hvor mange og hvilke frugter der var i og skrev den ind som ny opskrift ved at gætte mig frem til vægten på de forskellige frugter. KJ endte på det samme som der stod på flasken, så mon ikke det stemmer sådan nogenlunde?

Tror heller ikke man skal regne væske i diverse madvarer med, da man jo i så fald også skulle veje sin sved og trække fra :-D
16 år26. juni 2008 kl. 08:39
Hihi kaktus - jeg valgte at lade den tælle med fordi jeg netop sidestiller den lidt med juice, men det er jo nok en vurderingssag og så kan man sige at kun 1 frugt om dagen bør komme fra juice - gælder det så også smoothies. Hmmm. Nå men så stor forskel gør det jo nok ikke. Men lige nu minder det her mig om at jeg er bagup på væske, så jeg vil snuppe noget vand. Og måske en smoothie ;-)
16 år26. juni 2008 kl. 09:57
Den dag jeg begynder at veje min sved, håber jeg sandelig, at der er nogen der stopper mig og får sendt mig afsted til en alvorlig undersøgelse af mit hovede :-D

Karina> Tror, at vi taster forskelligt ind, fordi vi slås med forskellige sure smiley´s.
Din væske smiley er sur, så du taster det ind som væske - min frugt/grønt smiley er sur, så jeg taster det ind som frugt :) Hehe - der er helt sikkert gået sport i, at få glade smiley´er over hele linjen, ikk? ;)

Bortset fra det, smager de dér smooties altså vanvittig godt UHM. Har tidligere lavet smoothies i min blender (banan/jordbær) men resultatet blev ikke særlig vellykket, så jeg gik lidt bort fra det igen.
16 år26. juni 2008 kl. 12:16
jeg kan godt lide den diskussion om det er væske eller ej :) der er jo normalt en hvis pct. af sådan en smoothie der kommer fra juice (normalt appelsin juice)

Jeg ser frem til at have sure smilies hver dag.. eller rettere sagt en sur, jeg sætter pris på et mit fedt indtag er under 25% om dagen ;)
16 år30. juni 2008 kl. 13:47
Kaktus - det er helt sikkert i orden at taste den ind som frugt, da det jo ER 100 % frugt. Men måske kan det diskuteres om AL ens frugt må komme fra smoothies. Mener at kunne huske at Iakob på et tidspunkt har fundet noget med at man kan indtage et enkelt "stykke" frugt om dagen i form af juice. Måske bør man tænke tilsvarende her, så ikke alt frugt bliver i flydende form.

Jeg er stadig i tvivl om hvorvidt det bør tælle i væske. Men jeg skal bare igang med at drikke noget mere, så jeg har glad smiley uanset om den tæller eller ej. SKÅL
16 år9. juli 2008 kl. 11:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });