kan ikke finde ud af det

Du læser en tråd i debat > kost

kan ikke finde ud af det
det der med hvad og hvor meget af kul. energi osv man skal ha og ikke ha kan jeg slet ikke finde ud af
er der en der kan hjælpe mig lidt?
16 år17. juni 2008 kl. 09:41
re: kan ikke finde ud af det
Hej Sommerpige.
Hvis du starter med "bare" at indtaste alt hvad du spiser og hvor meget du motionerer over nogle dage, kan du under info finde en masse brugbare oplysninger.

Hvis du har sat dig et mål (f.eks. - 4 kg over den næste måned - skrives ind under profil -> mål) kan du også under info -> oversigt se, hvor mange KJ / Kcal du skal være i underskud hver dag, for at nå dit mål

Når du bliver mere "garvet" kan du begynde at se på alle smiley´erne -og forsøge at forbedre dem :)

F.eks. Frugt-smiley: 600 gram frugt / grønt hver dag, fiske-smiley: 2-300 gram om ugen osv.

Når du har tastet en hel uge ind, så vælg info -> oversigt og sæt den til 1 uge. Der vil givetvis begynde at tegne sig et mønster over hvad du kan forbedre og hvor du klarer dig fint :)

Håber, at du kan bruge dette til noget, ellers spørg endelig igen :)
Rigtig god fornøjelse :)
16 år17. juni 2008 kl. 10:02
Tilføjelse:
Når du har tastet bare en enkelt dag, så kig i din dagbog (Profil -> dagbog) Der kan du se, hvor meget energi der er i de fødevarer du har spist.

Det hat givet mig mange aha oplevelser - á là: Er der virkelig X KJ i en bolle, i et glas hvidvin og er der virkelig ikke mere energi i 3 æbler, 5 gulerødder osv.
Det kan hjælpe én på rette vej og give motivation til at spise sundere...
16 år17. juni 2008 kl. 10:07
Man kan også taste nye varer og egne opskrifter ind.

Man kan i øvrigt se under Info/mad en oversigt over maden man har spist en dag (eller i en periode) og der står ikke bare total energi, men hvis man har spist for mange umættede fedtsyrer så kan man gå derind og se hvad det kommer af.

Hvis du går ind på Info/Oversigt kan du se at der er en smiely for energifordeling - den smiler hvis du får den fordeling af kulhydrat, fedt og protein som der anbefales. Samme sted kan du se en smiley for fedtsyrefordeling (mættet fedt og de 2 typer umættet fedt), den smiler hvis du spiser den rette fordeling af fedtsyrer.

Men fordeling er jo ikke det samme som mængde. For at få nok så vil jeg anbefale dig at du sætter et mål på 1 kilo over 2 uger og så spiser således at din energiballance i toppen af Info/Oversigt har det målsatte underskud - du får ikke ekstra points for at have meget mere underskud end det (lidt mere underskud er ok fordi du på den måde kan spare lidt op til specielle dage som weekender og grillfester mv).

Hvis du har et underskud på 2000 kj daglig og så ellers har noget som er tæt på en smiley i energifordeling og fedtsyrefordeling så får du det du skal have.

(Umættede fedtsyrer - de sunde - får du fra fisk, avokado, nødder, frø og planteolier. Mættede fedtsyrer får du primært fra kød- og mælkeprodukter)

Måske kan vi hjælpe dig lidt mere specifikt hvis du fortæller lidt om hvordan din info-side (Info/oversigt) ser ud og hvor du er rent livsstilsændring-mæssigt.
16 år17. juni 2008 kl. 12:25
Jeg gir Kaktus ret. Til at begynde med at det vigtigt bare at komme igang med at taste mad ind og så gå efter at man ikke spiser for meget. Altså sørg for at energismileyen er glad. På den måde har du det energiunderskud der skal til for det mål du har sat.

Så kan man efterhånden gå efter flere og flere smileys. Jeg kæmper stadig. Har stort set ikke nogen smileys glade hvis ikke jeg tænker aktivt over det. Lige pt. er jeg gået helt tilbage til at kæmpe med frugt og grønt og min væske smiley. De SKAL bare være i orden - meget snart. Jeg er også begyndt at gøre en indsats for fiber. Men det er med løbende at gå ind og holde øje med hvor der lige mangler lidt.

Jeg går ud fra at du har fundet ud af det med at taste mål ind og taste mad - ellers må du spørge igen - vi skal nok hjælpe :-)
16 år17. juni 2008 kl. 21:17

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });