Kulhydraterne VAR problemet....

Du læser en tråd i debat > kost

Kulhydraterne VAR problemet....
...men nu ser det ud til, at jeg fremover kommer til at mangle dem?!

Altså: Vi spiser MEGET fedtfattigt, så jeg måtte indtage lidt ekstra kerner for at få fedt nok til den glade smiley!
Jeg spiser åbenbart alt for meget protein? Selvom fiske-smileyen er MEGET glad!

Godt så... Ved jo godt, det er sukkeret (især på morgenmaden og i kaffen) der er det virkelige problem! Det vil jeg så skære væk...
Meen! Så bliver min smiley altså på ny ked af det...
Gør det noget?

Hvorfor er det vigtigt at spise mere fedt og sukker, når det jo faktisk er det, der er det skadelige?
Hvorfor må jeg ikke spise så mange proteiner?

Og sidst, men absolut ikke mindst: Hvordan søren får jeg flere kulhydrater indenbors, uden det er fy fy sukker?

Libra
16 år15. juni 2008 kl. 23:21
re: Kulhydraterne VAR problemet....
Hej Kære Libra80.

Rolig rolig, hvis du spiser de anbefalede 600g frugt og grønt kommer du ikke til at mangle kulhydrater.
Der er mange kulhydrater i blandt andet frugt. Så omkring 4 stykker af dem om dagen, og en del grønt så kommer du ikke til at mangle nogle :-)

Mht dit spørgsmål om hvorfor fedt er vigtigt, kan jeg nævne to grunde.
Blandt andet pga. optagelsen af de såkaldte fedtopløslige vitaminer - uden fedtet kan vi ikke optage disse. Der er selvfølgelig forskel på fedt, men sørg for at få omkring 15 g. om dagen. Jeg bruger som regel olie på min salat, lidt mayo på mit æg og sådan. Vær kreativ :-)
En anden grund jeg kan nævne, vil jeg prøve at forklare lidt pædagogisk - når vi vasker vores ildfaste fad op efter en god omgang lasagne, kan vi ikke fjerne resterne (som regel fedtet), uden brug af opvaskemiddel (som også er fedt). Dvs. der skal fedt til for at fjerne fedt. Ja, jeg ved ikke om det er forståeligt. I mit hoved er det .. :-)

Det blev en længere smøre, håber du kan bruge mit svar til noget ..

Helena - som snart kommer hjem til Danmark, og i faste rammer igen JUBII :-)
16 år16. juni 2008 kl. 06:08
Mht. fedt så handler det jo meget om at få nok af det sunde fedt fra olier og kerner og nødder.

Mht. kulhydrat, så er det jo ikke kun i sukker. Hvis du er i tvivl om hvilke madvarer, der indeholder kulhydrat kan du gå ind under info - alle madvarer og sortere efter kulhydrat, så får du de varer med højest indhold øverst. Så kan du se hvad du skal spise. Det samme gør jeg tit med fedtsyrer, for det synes jeg er svært.
16 år16. juni 2008 kl. 12:28
Fedt - især de umættede fedtsyrer - er også vigtige for at hjernens funktion. Fedtmangel kan give en masse mentale problemer lige fra hovedpine, PMS til depression.

Det har noget at gøre med at hjernecellernes membraner bedre kan modtage signaler fra andre hjerneceller hvis man får nok fedt.

Jeg går ud fra at kroppen også ska lbruge mættede fedtsyrer - men da langt de fleste mennesker i denne verdensdel spiser for meget mættet fedt så er det lidt svært at surfe sig til hvad kroppen bruger det til.

Sukker er uheldig i store mængder fordi kroppen først forbrænder sukkeret - og derfor umiddelbart kan lagre fedtet i depoterne. Sukker er ret nemt for kroppen at omsætte til energi. Jeg har i øvrigt erfaring for at sukkersmileyen godt kan finde på at grine tosse-god til een selvom man har guffet en pose vingummier, så man kan ikke helt stole på den. Måske fordi jeg ikke har indtastet "Heraf sukkerarter" som sukker i mine varer :-)

Gode kulhydrater - de rigtig gode - får du først og fremmest fra grove grøntsager: rodfrugter og kål og den slags. Der er nemlig en masse vitaminer i også. De fine grøntsager skal man heller ikke kimse af, men de er normalt lidt nemmere at få plads til og kræver ikke helt så meget planlægning.

Så er der jo også havregryn, groft brød (dvs brød primært bagt på grahamsmel, sigtemel, rugmel og andre mel-typer hvor skaldele og kim er malet med - kan du sige rugbrød? :-), brune ris og ikke mindst de dejlige, traditionelle kartofler (som kan tilberedes kogt, bagt, most og med virkelig mange variationer af krydderier).

Hvis du kikker på tallerkenmodellen (altomkost.dk så vil du se at disse former for kulhydrater faktisk bør udgøre en stor del af ens normale mad.

Et godt måltid er jævnt fordelt både på energi (kulhydrat, fedt og protein) og på smag (surt, sødt, bittert, salt og kødsmag) og på farver (man kan virkelig pifte et måltid op med en dusk grønt eller en strimmel rødt).

16 år16. juni 2008 kl. 20:40

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });