#2 af Kaktus (slettet)
Frugt vs. kalorier
Du læser en tråd i debat > kostKaktus (slettet)
re: Frugt vs. kalorier
Jeg er altså tilbøjelig til at sige, at selv om frugt/grønt ER sundt, så er kalorier nu engang kalorier.
Hvis du indtager flere kalorier end du forbrænder, så tager du på - og omvendt.
Jeg har aldrig hørt om nogen der - udelukkende - levede af æbler ;) Hvis man gjorde, ville man med tiden blive alvorligt fejlernæret.
Kostråd nr 1 er jo : Spis varieret :)
Hvis du indtager flere kalorier end du forbrænder, så tager du på - og omvendt.
Jeg har aldrig hørt om nogen der - udelukkende - levede af æbler ;) Hvis man gjorde, ville man med tiden blive alvorligt fejlernæret.
Kostråd nr 1 er jo : Spis varieret :)
16 år13. juni 2008 kl. 09:39
iakob
Jeg spiser på gode dage omkring 700 gram frugt - og det er som regel også de dage hvor jeg har flest smileys og den mest passende energiballance.
Som du siger så er kalorier altså kalorier. Men hvis du får for mange kalorier og i øvrigt har glade smileys i programmet, så er det ikke frugten du skal gøre noget ved (som jeg læser det så får du jo også nok grønt - det er ikke sådan at du udelukkende spiser frugt).
Jeg kan ikke lige se om du spiser de grove grøntsager som gulerod, broccoli, blomkål til frokost og om du får grønt til aftensmaden. Men du må ikke nøjes med fine grøntsager - de grove har en ernæringsmæssig vigtig funktion.
Jeg var lige inde og kikke på din dagbog - så vidt jeg kan se har du ikke kalorieoverskud - og så behøver du slet ikke være nervøs for vægten.
Som du siger så er kalorier altså kalorier. Men hvis du får for mange kalorier og i øvrigt har glade smileys i programmet, så er det ikke frugten du skal gøre noget ved (som jeg læser det så får du jo også nok grønt - det er ikke sådan at du udelukkende spiser frugt).
Jeg kan ikke lige se om du spiser de grove grøntsager som gulerod, broccoli, blomkål til frokost og om du får grønt til aftensmaden. Men du må ikke nøjes med fine grøntsager - de grove har en ernæringsmæssig vigtig funktion.
Jeg var lige inde og kikke på din dagbog - så vidt jeg kan se har du ikke kalorieoverskud - og så behøver du slet ikke være nervøs for vægten.
16 år13. juni 2008 kl. 09:41
iakob
@Kaktus: Faktisk er det første kostråd: Spise mere frugt og grønt ;-)
De 8 nye kostråd er her:
# Spis mere frugt og grønt - 6 om dagen.
# Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen.
# Spis kartofler, ris, eller pasta og groft brød - hver dag.
# Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager.
# Spis mindre fedt - især fra mejeriprodukter og kød.
# Spis varieret - og bevar normalvægten.
# Sluk tørsten i vand.
# Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen.
Kostrådene er i øvrigt til gennemsnitsdanskeren. Her er et link til en detaljeret forklaring på kostrådene:
meraadet.dk
Her er et andet interessant link til kostrådene (og andre sundhedsmæssige ting):
sundhedsguiden.dk
De 8 nye kostråd er her:
# Spis mere frugt og grønt - 6 om dagen.
# Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen.
# Spis kartofler, ris, eller pasta og groft brød - hver dag.
# Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager.
# Spis mindre fedt - især fra mejeriprodukter og kød.
# Spis varieret - og bevar normalvægten.
# Sluk tørsten i vand.
# Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen.
Kostrådene er i øvrigt til gennemsnitsdanskeren. Her er et link til en detaljeret forklaring på kostrådene:
meraadet.dk
Her er et andet interessant link til kostrådene (og andre sundhedsmæssige ting):
sundhedsguiden.dk
16 år13. juni 2008 kl. 09:47
Kaktus (slettet)
Altså Iacob: I min gamle sygepleje-bog om ernæring anno 1700-hvidkål er det første råd altså: spis varieret :) Men der er formentlig sket meget siden da.... :-p
Nu gik jeg heller ikke ud fra, at Camilla udelukkende lever af frugt, og jeg er helt enig: Hold fast i frugten og så må man skrue på de andre faktorer.
Men som jeg forstod spørgsmålet, var det "Kan man tage på hvis ens kalorie-overskud skyldes frugt & grønt" og til det må svaret jo være et ja :)
Jeg kæmper stadig med at få "nok" frugt / grønt - min frugt-smiley er mellemfornøjet, så jeg vil straks lade mig inspirere af jer :)
Nu gik jeg heller ikke ud fra, at Camilla udelukkende lever af frugt, og jeg er helt enig: Hold fast i frugten og så må man skrue på de andre faktorer.
Men som jeg forstod spørgsmålet, var det "Kan man tage på hvis ens kalorie-overskud skyldes frugt & grønt" og til det må svaret jo være et ja :)
Jeg kæmper stadig med at få "nok" frugt / grønt - min frugt-smiley er mellemfornøjet, så jeg vil straks lade mig inspirere af jer :)
16 år13. juni 2008 kl. 10:28
bruger slettet
Jeg har under hele mit forløb spist akt det frugt jeg overhovedet har kunne. Jeg spiser meget meget meget frugt men er i mål nu (taber mig en smule stadig men det er ikke nødvendigt!)
Man kan sagtens tabe sig og spsie alt det frugt man vil med mindre man lever efter en meget stram kur eller spiser alt muligt andet istedet. Du kan alligevel ca. spise 40 æbler om dagen uden at tage på, hvisa det var det eneste man spiste, og frugt- især melon synes jeg- giver en fantastisk mæthedsfornemmelse og er sundt :-)
Man kan sagtens tabe sig og spsie alt det frugt man vil med mindre man lever efter en meget stram kur eller spiser alt muligt andet istedet. Du kan alligevel ca. spise 40 æbler om dagen uden at tage på, hvisa det var det eneste man spiste, og frugt- især melon synes jeg- giver en fantastisk mæthedsfornemmelse og er sundt :-)
16 år13. juni 2008 kl. 11:58
bruger slettet
Tusind tak for alle svarene :D
Jeg spiser mange af de grove grøntsager til min aftensmad eller i min salat til frokost. Men det illustrative i at man kan spise 40 æbler om dagen uden at tage på... ja.... det må siges at give mening :D
Jeg spiser lystigt videre i frugt og grønt uden at komme i kalorieoverskud :D
Jeg spiser mange af de grove grøntsager til min aftensmad eller i min salat til frokost. Men det illustrative i at man kan spise 40 æbler om dagen uden at tage på... ja.... det må siges at give mening :D
Jeg spiser lystigt videre i frugt og grønt uden at komme i kalorieoverskud :D
16 år16. juni 2008 kl. 07:52
Desværre er der bare en frygteligt masse kalorier i frugt - i forhold til at jeg f.eks sagtens kan spise 1/2 kg vandmelon i løbet af formiddagen - og derudover i løbet af dagen sagtens kan nå at spise 2-3 andre frugter.
Det store frugtindtag gør dog ikke på nogen måde at jeg ikke får grøntsager nok i løbet af dagen, for jeg får alene 500 gr. salatgrønt til frokost... (den friske salat fra min kolonihave får allerede mine tænder til at løbe i vand)
MEN - jeg tænker bare om det virkelig er så slemt at få kalorieoverskud på grund af frugt ?? - jeg ved godt at kalorier er kalorier - uanset hvor de så kommer fra, men.... hvem har nogensinde hørt om en der blev tyk af at spise æbler ??
Jeg ved ikke om det bare er mig der er helt forkert på den... hvad synes i ???