Spidskål

Du læser en tråd i debat > kost

Spidskål
Er der nogen som har en idé til hvad jeg kan bruge en spidskål til?

Jeg får een hver uge i grøntsagskassen, og igår lavede jeg stuvet spidskål med kogte kartofler, rugbrød, rødbede, sennep, 3 pølser skåret i stykker og en ½ pakke bacon. (vi var 2 voksne og 2 børn). Det smagte dejligt, men jeg kunne godt bruge nogle nye ideer.

Jeg ved at spidskål også kan bruges som salatblade - men findes er en middagsret hvor spidskålen varmes med uden at blive stuvet? Noget med noget kød eller grønt pakket ind i bladene måske?
16 år12. juni 2008 kl. 09:41
re: Spidskål
Jeg stod netop igår med et spidskåls hovede i hånden i supermarkedet (fordi de ikke havde hvidkål) men lagde det fra mig igen, da jeg ikke lige på stående fod kunne komme i tanke om en opskrift ;)

Jeg fandt følgende side med flere gode forslag:
saesonforgodsmag.dk

Synes at Thaicurry med spidkål lyder ualmindelig godt - evt. med kyllingebryst marineret med Teriyaki til :)

Nu ved jeg ikke hvor stærkt det er, og jeg ved at du har 2 små gutter, men de kan godt "trænes" op til at kunne lide stærk mad. Min knægt på 9, har ingen problemer med moderat stærk mad - men både hans Far og jeg er også vilde med stærkt krydrede retter, så han har været i en hård skole :)

Ellers er der andre forslag på siden - også til tilberedning af alverdens andet frugt / grønt :)
16 år12. juni 2008 kl. 10:57
Hej.
Jeg har for nyligt brugt spidskål som fyld i canneloni.
Jeg svitsede det på panden med løg, hvidløg, finthakket broccoli og peberfrugt, tror jeg det var(spidskålen skal i til sidst). Så hældte jeg en smule fløde 13 på og rullede det ind i friske lasagneplader.
Fløden kan erstattes af hyttost. Jeg plejer at hælde tomatsovs både i bunden af fadet og ovenpå cannelonierne og så drysse med lidt ost. Derefter gratinerer jeg det i ovnen, indtil pastaen er færdig og osten gylden.
Fordelen ved at lave canneloni af frisk pasta er, at man kan putte meget fyld i og dermed få flere grøntsager i forhold til pasta.
Ellers kan man, som du også siger, lave kåldolmere af spidskål og den er skøn fintsnittet i en råkost.
Hmm, måske jeg selv skulle lave noget med spidskål i aften :-)
Hilsen Babydyr
16 år12. juni 2008 kl. 15:02
Um.. tak for de gode tips.
16 år12. juni 2008 kl. 20:39
Flæk spidskålen, så der er stok på hvert enkelt stykke til at holde sammen på den. Damp den i letsaltet vand og brug den som tilbehør. Fordelen ved spidskål er at den ikke smager helt så meget af kål.

Iakob hvor får du grøntkasser fra?
16 år13. juni 2008 kl. 00:17
Jeg ved man kan lægge en valnød i vandet for at tage lidt af kål-lugten. Der er også et andet huskeråd som gør det samme, men jeg husker ikke lige hvad det siger.

Jeg får mix-kassen fra skagenfood (skagenfood.dk - og vi får også Skagen Classic Fiskekassen. Jeg er meget tilfreds med kvaliteten, det er yderst sjældent at frugt og grønt fejler noget og fisken er helt frisk hver gang.

Skagen Classic varierer mellem 3 typer fiskefiletter: rødtunge, rødspætte og torsk - altså uden ben. Den har vi valgt fordi vi har små børn. Når de bliver lidt ældre så skifter vi sikkert til en anden kasse med lidt mere variation. Jeg kan virkelig anbefale sådan en fiskekasse (også grønt/frugt-kassen) fordi det betyder at vi får fisk mindst een gang om ugen og det er faktisk friskere end jeg nogen gange har set det i en fiskevogn.

Der følger opskrifter med hver uge - desværre involverer fiskeopskrifterne gerne fløde og tit også hvidvin. Så jeg surfer i stedet rundt på nettet og finder opskrifter (jeg har efterhånden 15 forskellige online-kogebøger bookmarket som jeg lige gennemgår).

Igår fik vi f.eks. denne opskrift:
opskrifter.heede.dk

Dog uden squash i spinatcremen og med lidt hakkede grønne krydderier inde i fiskepakken. Min svigermor var på besøg så jeg lavede også flutes og ovngrillede rejer (olivenolie, rejer, hakket grønne krydderier, hvidløg på grill i ovenen i 8 minutter, rør lidt rundt i dem efter 4)

Det var virkeligt lækkert!
16 år13. juni 2008 kl. 09:58
Jeg tror også at vi fik en salat med spidskål i dag. Det var med agurkestykker og spidskål. Og så var den "marineret" i en sød chilisovs - sådan vurderede jeg i hvert tilfælde indholdet af salaten. Jeg er normalt ikke til stærk mad, men det her smagte fantastisk. Jeg tror jeg skal kigge i butikkerne efter sød chilisovs og tage chancen. Normalt holder jeg mig fra alt hvad der står chili på.
16 år17. juni 2008 kl. 21:36

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });