De sunde kartofler

Du læser en tråd i debat > kost

De sunde kartofler
Jeg synes det er lidt synd for kartoflen at den har sådan en dårlig ry og anses for at være lidt kedelig. Så derfor slår jeg lige et slag for kartoflen :-)

Kartoflen har alt: vitaminer, mineraler, kostfibre. De giver god mæthedsfornemmelse og indeholder næsten ingen fedt. Og de smager jo godt, især lige nu.

altomkost.dk

16 år11. juni 2008 kl. 22:08
re: De sunde kartofler
Jeg må indrømme at jeg er gået lidt væk fra at spise pasta, kartofler og ris efter jeg er begyndt herinde. Eller de er ikke på tallerkenen hver dag. De tæller bare så tungt på kalorie regnskabet, så vil hellere have ekstra grønsager.

Det er også lidt svært at finde rundt på om det egentligt er godt eller dårligt med dem, og ris og pasta. Nogle kilder siger det ene, andre det andet. Så tror nogle gange man bare skal gøre hvad man finder nemmest og bedst selv.

Men er enig i at kartoflen da slet slet ikke er kedelig. Specielt ikke hvis man ikke får den hver dag. Og så er der jo super mange tilberednings muligheder.
16 år12. juni 2008 kl. 02:49
Nye kartofler kogt med en kraftig kørvelblanding eller dild / persille rod - og drysset med lidt havsalt er simpelthen bare kanon.

Server dem vendt i olivenolie og blandet med diverse finthakket krydderi.

Så er du meget tæt på det ypperste i smagsoplevelse.
Et tip - luk øjnene når du smager på det.
16 år12. juni 2008 kl. 06:54
Det lyder simpelthen SÅ lækkert !!! Det må jeg prøve... jeg plejer at bruge nye kartofler til at lave kold kartoffelsalat med - ikke den med ymer, men en kold kartoffelsalat med masser af purløg og persille, vendt i en blanding af olivenolie og hvidvinseddike, salt, peber og frispresset citron.... den er nu også god :D - jeg kan slet ikke vente til mine kartofler har blomstret nede i kolonihaven :D
16 år12. juni 2008 kl. 07:53
Interessant - du er altså fantastisk til at finde (og dele) spændende og informative artikler, Iacob. Tak for det :)

Nye kartofler er simpelthen det skønneste - om vinteren måske knap så fristende.

Lyder rigtig lækkert med jeres opskrifter - dét må prøves ved lejlighed :)
16 år12. juni 2008 kl. 09:03
@deadea: De kure som promoverer kulhydrat-fattig mad er de eneste som taler mod kartofler. Ernæringseksperter som ikke spinder guld på en kur, siger faktisk det modsatte - nemlig at groft brød og kartofler og brune eller parboiled ris er sunde og mætter godt. Selv grove pasta er der plads til i en sund, normal kost.

@oz1ing: Jeg forstår ikke helt opskriften. Du koger nogle nye kartofler og laver en kørvelblanding.. en kørvelblanding bestående af kørvel og hvad? Så drysser du dem med salt og vender kartoflerne i olivenolie blandet med krydderier og serverer kørvelblandingen ved siden af?

Hvorfor lave to slags grønne krydderiblandinger?

(Jeg spørger kun fordi ingredienserne lyder lækre, men jeg kan ikke lige se det for mig)

Man kan i øvrigt saltbage nye kartofler med skræl. De skal bare vaskes, drysses i salt og så i ovnen. Jeg checker lige Claus Meyers kogebog når jeg kommer hjem for temperatur og tid (måske når jeg det ikke lige i dag, jeg har lidt travlt idag). Det er enormt lækkert.
16 år12. juni 2008 kl. 09:35
Iacob,

Forstår din forvirring.

Med kørvelblanding mener jeg den kraftige kørvelstilk sammen med kørvelbladene. De skal i gryden sammen med kartoflerne og giver en spændene smag i kogningen.

16 år12. juni 2008 kl. 09:45
Kartofler indeholder heller ikke så meget energi som både ris og pasta. De indeholder lige omkring 350 kJ pr 100 gram. Det er altså ikke så meget. Til sammenligning indeholder kogt pasta 600kJ. Så lad os spise nogle kartofler.
16 år12. juni 2008 kl. 10:19
iakob-
Jeg lånte en bog for et stykke tid siden, (og sidder og irriterer mig over, jeg ikke kan huske hvad den hedder) med opskrifter gode råd om kostomlægning osv. Synes den lød rigtig fornuftig. Slet ikke hul i hovedet som nogle kure. Deri rådede han til at skære ned på de stivelsesrige fødevarer. Så er egentligt nok bare derfra jeg har det. Har taget mange af rådene deri til mig nemlig.

Men spiser nu også kartofler. Det er da slet ikke det. Efter flere års vane med at få det tæt på hver dag, tror jeg bare jeg nyder at få en masse spændende grønsager istedet.
16 år12. juni 2008 kl. 14:58
Politikens slankekogebog.
Godt jeg kom på det, ellers havde jeg gået og speculeret over det hele dagen. Men den bog kan ihvertfald anbefales. Der er super mange gode råd udover de mange gode opskrifter.
16 år12. juni 2008 kl. 15:00

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });