#2 af deadea (slettet)
Sushi
Du læser en tråd i debat > kostdeadea (slettet)
re: Sushi
Jeg ledte også rundt i starten efter noget, men opgav tilsidst. Som du også har fundet ud af siger de forskellige kilder næsten alle sammen noget forskelligt.
Nu sjusser jeg mig bare frem til hvad risene vejer. Hvis der fx er 300gram sushi indtaster jeg ca. 250 af dem som kogte ris (ca. 85g rå ris) og resten som lidt forskellige slags rå fisk.
De grønsager, tang, soya osv. osv. der er i, synes jeg er i så få mængder så jeg ser igennem øjnene med det.
Hvis du vil være mere præcis med risene, har jeg set at man kan få sushi ris i kvickly. Kan ikke forestille mig der er den store afvigelse i forhold til alm. ris, men lidt er det jo nok. Så kunne man jo prøve at se hvor meget de "tager på" i vægt fra rå til kogte og få et mere præcist tal.
Nu sjusser jeg mig bare frem til hvad risene vejer. Hvis der fx er 300gram sushi indtaster jeg ca. 250 af dem som kogte ris (ca. 85g rå ris) og resten som lidt forskellige slags rå fisk.
De grønsager, tang, soya osv. osv. der er i, synes jeg er i så få mængder så jeg ser igennem øjnene med det.
Hvis du vil være mere præcis med risene, har jeg set at man kan få sushi ris i kvickly. Kan ikke forestille mig der er den store afvigelse i forhold til alm. ris, men lidt er det jo nok. Så kunne man jo prøve at se hvor meget de "tager på" i vægt fra rå til kogte og få et mere præcist tal.
16 år10. juni 2008 kl. 13:50
Kaktus (slettet)
re: Sushi
Der er "det samme" i sushi ris, som i almindelige ris (i hvert fald tilnærmelsesvis - og det er godt nok til mig :))
Tak for rådet - tror også bare jeg vil gætte mig lidt frem :)
Tak for rådet - tror også bare jeg vil gætte mig lidt frem :)
16 år10. juni 2008 kl. 14:31
På diverse hjemmesider, har jeg fundet (lidt forskellige) gennemsnitlige udregninger:
Èn siger: pr. 100 gr. 727 KJ (174 kcal) - Fedt: 2,8 gr, Kulhydrat: 28,5 og Protein: 8,5 gr
En anden: pr 100 gr 460 KJ (110 kcal) - Fedt: 2,1 gr, Kulhydrat: 15,4 gr og Protein: 7 gr.
Jeg kan næsten ikke bære tanken om, at skulle sidde og dissekere den smukt tilberedte mad i atomer :(