Flere grøntsager..

Du læser en tråd i debat > kost

Flere grøntsager..
Mit nye mål er, at spise mindst 150g grøntsager til frokost, og 250g grøntsager til aftensmad.
Jeg bliver helt bims af at tænke på, hvor meget det egentlig er! - Og hvordan søren varierer man sig, så man ikke løber sur i cherrytomater og peberfrugter, hmm..

Jeg må frem med de bagte rødbeder og knoldselleri og jordskokker igen, de fylder godt, og gulerødder! -

Hvis der er nogle der har gode ideer,er de meget velkomne :)
16 år3. juni 2008 kl. 21:17
re: Flere grøntsager..
Du kan putte noget mozerella ost over nogle frosne grøntsager og putte dem i oven. Du kan også lave en omelet af broccoli og andre grønsager. Der er mange muligheder. :)
16 år3. juni 2008 kl. 23:14
Ååh ja, omelet! Den havde jeg glemt! Tak:)
16 år5. juni 2008 kl. 07:07
Jeg elsker at lave stuvet spinat. Jeg koger 200 ml minimælk m 2 spsk maizena, tilsætter 300 g frosen spinat, smager til m salt. Dertil spiser jeg røget laks og rugbrød.
16 år5. juni 2008 kl. 11:57
Skal det være grøntsager? Hvad med frugt? På denne årstid er der så mange forskellige frugter at vælge mellem. Har næsten permanent æble / pære i både og melon skåret i 4-kanter i køleskabet. / med i små fryseposer. Så er de nemme at gå til hvis trangen til et mellemmåltid melder sig :)

Jeg er helt sikkert også vild med stuvet spinat. Krydrer desuden med revet musket - Uhm :)
16 år5. juni 2008 kl. 12:33
Det er en rigtig god idé at spise mange grøntsager fordi de er jo en del af den varierede kost som gør at man får de vitaminer mv man skal have.

Grillstegte eller ovnbagte grøntsager er en fast tilbagevendende ret her i huset. Man kan stort set bage alle grøntsager. De kan pakkes ind i folie eller lægges i en ovnfast skål med en top af f.eks. skåret tomat. Man kan krydre dem på mange forskellige måder og med forskellige typer af olier.

Wok-grøntsager er også lækre, men de tager lidt tid at forberede.

Man kan sagtens bruge rå blomkål og broccoli i salater.

Reven gulerod med lidt revet andre grøntsager i (pastikak, fennikel etc).

Glem ikke kål - spidskål er en sommerkål og smager dejligt skåret fint i en salat - evt blandet med en anden, mild salat.

Dampede grøntsager med lidt salt er jo en klassiker.

Hvis du laver en ovnret med kød, kan du også bobbe en masse skårne grøntsager ned i fadet.
16 år5. juni 2008 kl. 13:55
150 g til frokost.... det er da vist det som 2 gulerødder vejer. Eller 1 tomat og et stykke agurk.

250 g til aften.... ja den er straks værre, men prøv at undgå salat for det vejer ikke ret meget men fylder enormt og man bliver helt træt af at tænke på at man skal spise alt det salat. ( det har jeg nemlig selv prøvet )

Prøv at blande lidt. ex 100 g broccoli, 100 g blomkål og 100 g gulerod. Det er nok mere til at overskue.
16 år5. juni 2008 kl. 18:59
Det handler nok lige så meget om at variere tilberedningen som at variere hvilke grøntsager. Jeg er selv vild med grøntsager, så hvis der ikke lige er tid bliver det bare en gang ud af frostposen grøntsager i en gryde kogende vand. Men ellers er grillede grøntsager et hit. Jeg er blevet den lykkelige ejer af en gasgrill og hvor er det pludselig nemt bare lige at starte grillen og grille lidt grønt : Squash, peberfrugt, tomater, champignon.

Det kan også være en god ide at "krydre" salaten eller grøntsagerne lidt. Det kan være med en olie-eddike dressing - det er jeg ikke selv så vild med så jeg kan ikke gi så mange råd, men det kan også være en lille skefuld pesto eller almindelige kryderier. Et "krydderi" kan også være en smule bacon eller nogle ristede pinjekerner eller tørrede tranebær. Lidt feta eller parmesan ost kan også krydre.

Jeg har også lige lavet et indlæg med saltmandler - de kan også bruges eller de her chilimandler, som jeg lige forleden fik i en salat:

dk-kogebogen.dk

De gjorde en almindelig salat helt forrygende. Man skal bare passe på ikke at få for store mængder, men det gælder jo meget af det krydderi jeg har foreslået.

Til almindelige kogte grøntsager kan jeg anbefale porrer og forårsløg, som jeg selv synes er helt fantastiske. Men det er jo smag og behag - bare hvis du ikke havde tænkt på det. Nogle gange kan man jo godt gå lidt tom for ideer.

16 år8. juni 2008 kl. 15:40
Uhh, en masse dejlige gode råd! SKØNT med noget motivation til alle de grøntsager, tak.:)

Frugten er ikke noget problem.

Årstiden er jo dejlig, og GOD ide det med at 'krydre' salaten lidt med nogle nødder!!
16 år9. juni 2008 kl. 19:22

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });