Salat bar...

Du læser en tråd i debat > kost

Salat bar...
Hej med jer...

Jeg arbejder et sted hvor der er en 'salat bar' i forbindelse med frokosten, og den benytter jeg mig altid af, jeg er bare ikke klar over hvor meget jeg reelt set får. Ligger nogle af evt. inde med et godt råd til hvordan jeg regner ud hvor meget jeg får af hver ting? Det bliver ikke engang vejet samlet, da der er en fast pris på det...

Hilsen fra
Anne
16 år29. maj 2008 kl. 09:35
re: Salat bar...
Når jeg skal gætte mig frem, bruger jeg Kosttabellen fra Ankerhus.
Bag i hæftet er der nemlig en oversigt over anslåede mængder. F.eks. grøn salat 1 blad = 10 gram, tomat 1 stk = 50 gram osv
Dette er selvfølgelig et gennemsnit, men kan bruges i en snæver vending :)
Desuden regner jeg med, at blive rigtig skrap til at gætte vægt / kalorier, når jeg har været på madital i et stykke tid :)
Jeg ved ikke, hvordan man køber den idag eller om den evt. findes online på deres hjemmeside.
Jeg købte min i 1990, da jeg læste til sygeplejerske, og den kostede kr. 30.
Den er udgiver af DSR, Ankerhus Seminarium, Slagelsevej 72, 4180 Sorø, Tlf. 5783 0138, email: ernaeringogsundhed@ucsj.dk
Du kunne ringe/skrive til dem, og høre om den evt. kan bestilles....
16 år29. maj 2008 kl. 10:05
.... ved i øvrigt også, at den kan lånes på biblioteket :)
16 år29. maj 2008 kl. 10:10
Jeg gjorde det på et tidspunkt at jeg lånte en skål (en 2 dl stor salatskål) ude fra arbejde og så tog jeg hjem og fyldte den halvt med det som jeg normalt puttede i. Altså basis - det som jeg næsten altid tog: gulerod, agurk, tomet.

Det vejede jeg og tastede det så ind som en opskrift.

Så skulle jeg kun anslå mængden på de ting jeg varierede.

Nu sjusser jeg mig bare frem til det hele fordi efter et par måneder med gulerod/tomat/agurk/variation så blev jeg helt ærligt lidt træt af den menu.
16 år29. maj 2008 kl. 14:47
Tak for gode råd - de er noteret =) Kan godt se jeg gør det svært for mig selv med at det "fællesspisning" jeg har rodet mig ud i (kødsovs er f.eks. en sjov en at skille ad i enkeltdele :S) Jeg må vist bare øve mig i at sjusse...

Anne
16 år29. maj 2008 kl. 23:09
Jeg har besluttet at alle grøntsager er nul-ting. Dvs at dem måler jeg ikke, jeg må spise uendeligt af dem. På nær af avokado og kartofler.

Så står jeg ved en salatbar, så er det kun hvis jeg får avokado, pasta, feta eller oliedressing, at der er noget at notere.
16 år29. maj 2008 kl. 23:56
Ups der var jeg for hurtig, for jeg noterer også hvis jeg får nødder eller kerner, og f.eks croutoner...
16 år29. maj 2008 kl. 23:57
Mht kødsauce: Du kan taste din egen opskrift ind (f.eks. 500 g hakket okse, mager, 250 g flåede tomater, 50 g løg osv osv) så får du mulighed for at vælge kødsauce i oversigten over mad :)
Det kan så godt være, at man ikke laver den HELT på samme måde hver gang, eller at man ikke kan være sikker på, hvordan andre laver den, men så får man da et ca. tal :)
16 år30. maj 2008 kl. 08:23
aaah tak Kaktus - det var et forsøg værd - får det nemlig hver torsdag til træning ;)
16 år30. maj 2008 kl. 10:02

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });