#2 af nesualc (slettet)
Rabarberdesert
Du læser en tråd i debat > kostnesualc (slettet)
re: Rabarberdesert
En god og lækker dessert er denne relativt fedtfattige rabarbercrumble til 4 personer:
250 snittede rabarber
60 g rørsukker
1 1/2 dl. havregryn
15 gram hakkede hasselnødder
15 gram smør
50 gram græsk yoghurt
Bland rabarberne med halvdelen af sukkeret og fordel dem i fire små ovnfaste skåle. Bland resten af sukkeret med havregryn og nødder og smuldr smørret i balndingen. Fordel blandingen oven på rabarberne og sæt skålene i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter. Server desserten lun med yoghurt.
Energi pr. person; kcal 184, fedt 29 %, protein 9 %, kulhydragt 62 %
Mange hilsner
Camilla
250 snittede rabarber
60 g rørsukker
1 1/2 dl. havregryn
15 gram hakkede hasselnødder
15 gram smør
50 gram græsk yoghurt
Bland rabarberne med halvdelen af sukkeret og fordel dem i fire små ovnfaste skåle. Bland resten af sukkeret med havregryn og nødder og smuldr smørret i balndingen. Fordel blandingen oven på rabarberne og sæt skålene i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter. Server desserten lun med yoghurt.
Energi pr. person; kcal 184, fedt 29 %, protein 9 %, kulhydragt 62 %
Mange hilsner
Camilla
16 år26. maj 2008 kl. 19:31
InIm (slettet)
Du kan også lave denne sommerlige frugttærte m. rabarber. Den er ret kaloriefattig, da det meste blot er frugt:
4 personer
Mørdej:
2 spsk. Flydende plantemargarine
1 spsk. Sukker (jeg bruger i stedet en tsk. sødemiddel)
2½ spsk. Hvedemel
Fyld:
150 g. rabarber, i mindre stykker
175 g. brombær
175 g. jordbær
1 spsk. Sukker
Fremgangsmåde mørdej:
Rør flydende plantemargarine, sukker og hvedemel sammen i en skål, så det har en blød sammenhængende konsistens. Undgå den bliver for tør og fast. Lad den hvile ca. 20 min. tildækket i køleskabet.
Fremgangsmåde fyld:
Fjern skindet fra rabarberne. Hvis det sider for fast, kan du vælge at blanchere dem et par min. og pille skindet af efter nedkølling. Kom bær og rabarber i mindre stykker i en skål, og drys sukker over dem - og lad trække i 15 min.
Fremgangsmåde frugttærte:
Kom frugten i et smurt tærtefad og fordel mørdejen henover i små stykker. bag tærten på miderste rille, i en forvarmet ovn ved 175 graer i ca. 20 min.
Opskrift, vaniljeguf:
4 personer
1½ dl. A38, 0,1%
1 tsk. vaniljesukker
½ tsk. sukker
4 personer
Mørdej:
2 spsk. Flydende plantemargarine
1 spsk. Sukker (jeg bruger i stedet en tsk. sødemiddel)
2½ spsk. Hvedemel
Fyld:
150 g. rabarber, i mindre stykker
175 g. brombær
175 g. jordbær
1 spsk. Sukker
Fremgangsmåde mørdej:
Rør flydende plantemargarine, sukker og hvedemel sammen i en skål, så det har en blød sammenhængende konsistens. Undgå den bliver for tør og fast. Lad den hvile ca. 20 min. tildækket i køleskabet.
Fremgangsmåde fyld:
Fjern skindet fra rabarberne. Hvis det sider for fast, kan du vælge at blanchere dem et par min. og pille skindet af efter nedkølling. Kom bær og rabarber i mindre stykker i en skål, og drys sukker over dem - og lad trække i 15 min.
Fremgangsmåde frugttærte:
Kom frugten i et smurt tærtefad og fordel mørdejen henover i små stykker. bag tærten på miderste rille, i en forvarmet ovn ved 175 graer i ca. 20 min.
Opskrift, vaniljeguf:
4 personer
1½ dl. A38, 0,1%
1 tsk. vaniljesukker
½ tsk. sukker
16 år27. maj 2008 kl. 10:04
Kaktus (slettet)
16 år27. maj 2008 kl. 10:29
Kaktus (slettet)
Har du i øvrigt set, at dagens opskrift er med rabarber? Så kan du gå fuldstændig rabarber-amok ;)
16 år27. maj 2008 kl. 12:37
iakob
Tak for alle jeres svar. Jeg har endnu ikke helt besluttet mig fordi det først skal laves i morgen - og jeg er ikke helt sikker på hvor lang tid jeg har til det.
Men det så godt ud alt sammen - man bliver helt lækkersulten ;-)
Men det så godt ud alt sammen - man bliver helt lækkersulten ;-)
16 år28. maj 2008 kl. 07:56
iakob
Jeg endte med at lave en grundlovsdagsdesert (inde fra fedtfattig.dk) - den skulle laves på forhånd og da jeg skulle passe børn igår istedet for at gå på arbejde pga strejken, så havde jeg tid til at lave den.
Den smagte godt!
Men jeg høstede en masse rabarber, og de ligger nu i min fryser. Så de andre opskrifter vil helt sikkert også komme i brug.
Tak for jeres hjælp!!!
Den smagte godt!
Men jeg høstede en masse rabarber, og de ligger nu i min fryser. Så de andre opskrifter vil helt sikkert også komme i brug.
Tak for jeres hjælp!!!
16 år29. maj 2008 kl. 08:40
Er der nogen her som ligger inde med en god opskrift på en rabarber-desert (evt rabarbertærte)? Den må meget gerne være børnevenlig, men ellers stikker jeg ungerne en is.