#2 af BettinaKL (slettet)
Lagkage opskrifter
Du læser en tråd i debat > kostBettinaKL (slettet)
re: Lagkage opskrifter
Hej,
dette er godt nok ikke en lagkage, men det er t alternativ - en rabarber kage - og da de jo netop er fremme nu er det måske meget lækkert... :-)
Tilberedningstid ialt: 1 time 5 min
Arbejdstid: 20 min
Ingredienser: 6 pers.
Fyld:
1/2 kg rabarber
125 g mandler
200 g sukker
4 pasteuriserede æggehvider
Dej:
150 g smør
150 g sukker
3 spsk vanillesukker
1 knivspids havsalt
4 pasteuriserede æggeblommer
225 g hvedemel
3 tsk bagepulver
6 spsk letmælk
Fremgangsmåde:
- Rør smør, sukker, vanillesukker og saltet sammen til det bliver en blød og cremet masse.
- Tilsæt nu en æggeblomme, hvorefter der røres. Gentag processen til alle æggeblommerne er blandet i.
- Rør nu hvedemelet, bagepulveret og letmælken i lidt ad gangen.
- Smut og hak mandlerne i små stykker.
- Skær de rå rabarber i små stykker.
- Pisk nu æggehviderne til de er bliver de er stive. Tilsæt derefter sukkeret lidt ad gangen mens du pisker.
- Bland nu mandler og rabarber i æggehvide massen.
- Hæld dejen i en passende form og fordel æggehvide massen oven på.
- Bages ved 180°C i 45 min.
dette er godt nok ikke en lagkage, men det er t alternativ - en rabarber kage - og da de jo netop er fremme nu er det måske meget lækkert... :-)
Tilberedningstid ialt: 1 time 5 min
Arbejdstid: 20 min
Ingredienser: 6 pers.
Fyld:
1/2 kg rabarber
125 g mandler
200 g sukker
4 pasteuriserede æggehvider
Dej:
150 g smør
150 g sukker
3 spsk vanillesukker
1 knivspids havsalt
4 pasteuriserede æggeblommer
225 g hvedemel
3 tsk bagepulver
6 spsk letmælk
Fremgangsmåde:
- Rør smør, sukker, vanillesukker og saltet sammen til det bliver en blød og cremet masse.
- Tilsæt nu en æggeblomme, hvorefter der røres. Gentag processen til alle æggeblommerne er blandet i.
- Rør nu hvedemelet, bagepulveret og letmælken i lidt ad gangen.
- Smut og hak mandlerne i små stykker.
- Skær de rå rabarber i små stykker.
- Pisk nu æggehviderne til de er bliver de er stive. Tilsæt derefter sukkeret lidt ad gangen mens du pisker.
- Bland nu mandler og rabarber i æggehvide massen.
- Hæld dejen i en passende form og fordel æggehvide massen oven på.
- Bages ved 180°C i 45 min.
16 år5. maj 2008 kl. 14:25
iakob
Nu ved jeg ikke hvor meget tid/arbejde og penge du vil lægge i kagen, men en almindelig lagkage (3 bunde, vaniljecreme, knuste makroner (evt sprinklet med lidt portvin eller sherry) samt jordbær i skiver og masser af flødeskum), den går man aldrig helt fejl af og den kan lavet meget hurtig.
Skal det være lidt finere kan du prøve med en othellolagkage - der er forkellige opskrifter af varierende sværhedsgrad. Prøv at søge på (et forældet link til sol.dk er blevet fjernet) eller maduniverset.dk.
Der er også den her: odense-marcipan.dk - men drop påskeæggene.
Som Bettina siger, så kan en tærte også være en god alternativ. Server flødeskum til (og evt creme fraishe til dem som kan lide det).
Skal det være lidt finere kan du prøve med en othellolagkage - der er forkellige opskrifter af varierende sværhedsgrad. Prøv at søge på (et forældet link til sol.dk er blevet fjernet) eller maduniverset.dk.
Der er også den her: odense-marcipan.dk - men drop påskeæggene.
Som Bettina siger, så kan en tærte også være en god alternativ. Server flødeskum til (og evt creme fraishe til dem som kan lide det).
16 år5. maj 2008 kl. 14:52
lilja (slettet)
Jeg laver en lagkage med alm. vanillecreme, hindbær og chokoladestykker og det er en rigtig lækker blanding, som jeg har fået ros for mange gange :)
16 år5. maj 2008 kl. 19:21
Mayflower (slettet)
Tak for de mange lækre forslag.. Jeg sad og kiggede på nettet igår aftes og fandt denne opskrift som jeg tror bliver den jeg prøver...
Jordbærlagkage:
Jordbærmos (flødeskum med moste jordbær samt hakket mørkt chokolade)
Anansstykker eller bananstykker
Flødeskum til pynt
Hæld jordbærrene op i en sigte så vandet løbet ud (ned i en skål og bruges senere)
Mos jordbærrene, og bland dem forsigtigt i flødeskummet sammen med hakket mørk chokolade.
Sådan laves den:
Lagkagebund
Jordbærskum
Ananas eller bananstykker
Lagkagebund
Jordbærskum
Lagkagebund
Flødeskum
jordbær til pynt
Jeg tror ikke den er specielt svær og lave og håber den smager godt.
Jeg har så tænkt mig at lave lagkagen om til en sommerfugl for at den er anderledes.
Jeg håber det bliver en succes med denne lagkage..
Mange tak for alle de gode forslag, dem vil jeg helt klart prøve næste gang jeg skal have gæster til lagkage...
Jordbærlagkage:
Jordbærmos (flødeskum med moste jordbær samt hakket mørkt chokolade)
Anansstykker eller bananstykker
Flødeskum til pynt
Hæld jordbærrene op i en sigte så vandet løbet ud (ned i en skål og bruges senere)
Mos jordbærrene, og bland dem forsigtigt i flødeskummet sammen med hakket mørk chokolade.
Sådan laves den:
Lagkagebund
Jordbærskum
Lagkagebund
Jordbærskum
Lagkagebund
Flødeskum
jordbær til pynt
Jeg tror ikke den er specielt svær og lave og håber den smager godt.
Jeg har så tænkt mig at lave lagkagen om til en sommerfugl for at den er anderledes.
Jeg håber det bliver en succes med denne lagkage..
Mange tak for alle de gode forslag, dem vil jeg helt klart prøve næste gang jeg skal have gæster til lagkage...
16 år6. maj 2008 kl. 14:12
Mayflower (slettet)
lige en tilføjelse til ovenover... jeg har valgt og lave den med ananasstykker og ikke bananstykker..
16 år6. maj 2008 kl. 14:12
Det eneste jeg lige kan komme på er en lagkage med citroncreme og jordbær i skiver og så flødeskum på toppen, men den synes jeg bare er meget kedelig da det altid er den der er blevet lavet..
Jeg håber der er nogen af jer som har nogle gode lækre forslag...