Hvordan får I smag?

Du læser en tråd i debat > kost

Hvordan får I smag?
Ja - altså til maden... jeg er en stor bruger af krydderurter, som mynte, koreander, basilikum, lauerbærblade - og af chili, ingefær og hvidløg.

Vi spiser en del kylling og skalddyr, men også efterhånden mere fisk... Jeg bruger altid en hel kylling, så har vi som regel mad til et par dage - eller i hvert tilfælde til frokosten dagen efter. Kylling-skroget kan jo også koges, når kødet er væk, sammen med nogle grøntsager - så har man billig og nem "fond" til lidt suppe, sauce eller f.eks. ris med grøntsager.

Ellers er jeg også glad for salsa. Det bliver som regel tomat-salsa, men ellers kan det være en lang række grøntsager, som bliver blendet eller hakket fint med krydderurter, krydderier, chili, hvidløg etc. og evt. en lille bitte sjat olie, hvis man mangler lidt fedt.

Hvad gør I?

Susan
16 år29. april 2008 kl. 10:17
re: Hvordan får I smag?
Det danske, traditionelle køkken henter meget af smagen fra fedt - smør eller kødets fedt. Jeg hørte engang en tv-kok (husker ikke lige hvem) der sagde at danskerne kunne lære meget af det asiatiske køkken, hvor smagen kommer fra kryderier.

Det er jo nok en sandhed med modifikationer, for det asiatiske køkken er jo et ret vidt begreb og tibetanerne har vist en fedt-the eller sådan noget ;-) Men pointen er netop at lade krydderierne give smagen.

Jeg bruger måske ikke så meget de friske, grønne kryderier lige nu - synes de er dyre at købe. Men jeg har sat nogle krydderurter i haven (dild, oregano (som ser ud til at være visnet under udplantningen), persille, purløg mv). Og så er der jo de tørrede, oregano, timian mv.

Ud over citron, hvidløg og soyasauce - som bestemt også er gode smagsgivere, samt balsamico-eddiker og andre vineddiker og mere specielle olier (f.eks. valnøddeolier) så bruger jeg det meste af hvad du har nævnt samt paprika, spidskommen og cayennepeber.

Og så blandingskrydderier som karry, garam masala, barbeque-krydderi, texas-peber, citron-peber mv.

Men du gav mig en god idé. Jeg tror vi skal have squash-salsa til aftensmaden i aften.

I øvrigt så kan det være en rigtig god idé at marinere kød. Man kan sagtens tage frosset kød op om aftenen og lægge det i en marinade (eller bedre, fryse det ned i marinaden).

Jeg putter også nogen gange en masse smag i saucen - balcamico eller rødvin og hønsebouillon som koges ind gennem flere timer med løg, laurbærblade, lakridskrod, svesker, grove grøntsager (som rodselleri, pastinak mv) og hvad man ellers synes der skal i. Til sidst jævnes med lidt maicena og man har en dejlig kraftig sovs som man ikke behøver at tage ret meget af (fedtfattig også).
16 år29. april 2008 kl. 14:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });