stor forskel i kyllinge pålæg og kyllinge filetter ?! hvorfor?
Du læser en tråd i debat > kostAnonym
re: stor forskel i kyllinge pålæg og kyllinge filetter ?! hvorfor?
Hej. Jeg har fundet følgende i en rapprot fra fødevarestyrelsen:
Vægtsvind
Benævnes også svind, totalsvind, stegesvind, eller tilberedningssvind.
I denne undersøgelse er svindet målt 5 minutter efter, at kødet er taget fra panden.
"Svindet" er kødsaft, som indeholder vitaminer, mineraler, protein samt evt. fedt.
Tal for svind opgives typisk i procent, hvilket er det samme som g/100 g
25% svind = 25 g (kødsaft og evt. fedt) svundet pr. 100 g råt kød
Definition:
(Vægten af det rå kød før stegning ¸ vægten af det stegte kød) / vægten af det rå kød før stegning.
Beregning:
100 % ´ (g råt kød ÷ g stegt kød) / g råt kød
Eksempel:
Råt kød vejer: 200 g
Stegt kød vejer: 150 g
Vægtsvind: 100% ´ (200 ¸ 150) / 200 = 25%
SÅDAN SOM JEG KAN SJUSSE MIG TIL UDEN LOMMEREGNER,, svarer de 25% ca. til den forskel der er i energiindholdet på det rå og det tilberedte. Forklaringen må være, at der steges noget væk, og derfor er der mindre energi i det tilberedte.
Håber det kan hjælpe dig.
Og så er forskellen pr 100 g altså KUN 26 kalorier / 110 KJ - og det er jo ikke vildt meget. I hvert fald ikke nok til at det vælter noget energi -regnskab :-)))
Vægtsvind
Benævnes også svind, totalsvind, stegesvind, eller tilberedningssvind.
I denne undersøgelse er svindet målt 5 minutter efter, at kødet er taget fra panden.
"Svindet" er kødsaft, som indeholder vitaminer, mineraler, protein samt evt. fedt.
Tal for svind opgives typisk i procent, hvilket er det samme som g/100 g
25% svind = 25 g (kødsaft og evt. fedt) svundet pr. 100 g råt kød
Definition:
(Vægten af det rå kød før stegning ¸ vægten af det stegte kød) / vægten af det rå kød før stegning.
Beregning:
100 % ´ (g råt kød ÷ g stegt kød) / g råt kød
Eksempel:
Råt kød vejer: 200 g
Stegt kød vejer: 150 g
Vægtsvind: 100% ´ (200 ¸ 150) / 200 = 25%
SÅDAN SOM JEG KAN SJUSSE MIG TIL UDEN LOMMEREGNER,, svarer de 25% ca. til den forskel der er i energiindholdet på det rå og det tilberedte. Forklaringen må være, at der steges noget væk, og derfor er der mindre energi i det tilberedte.
Håber det kan hjælpe dig.
Og så er forskellen pr 100 g altså KUN 26 kalorier / 110 KJ - og det er jo ikke vildt meget. I hvert fald ikke nok til at det vælter noget energi -regnskab :-)))
16 år29. april 2008 kl. 07:13
Mine kyllinge filetter taster jeg ind som kylling, kød, rå, da alle andre muligheder er med skind, her er energimængden 350kJ/100g. Efter stegningen er der kun ca. 50% tilbage.
Næsten alt det fortilberedte kylling man kan købe ligger på 460kJ/100g. Så det er jo meget forskel der er?!
Nogen der er kloge på dette mon?
MVH Dea