stor forskel i kyllinge pålæg og kyllinge filetter ?! hvorfor?

Du læser en tråd i debat > kost

stor forskel i kyllinge pålæg og kyllinge filetter ?! hvorfor?
Jeg bruger rigtig tit kylling i mine frokost salater, som regel har jeg noget som jeg hurtigt lige kan stege på panden, men tit bliver det også bare sådan noget "pålægs" stykker der kommer i. Jeg har undret mig over at når jeg selv steger kylinge filetterne, så tæller det mere i regnskabet end når jeg bruger det allerede tilberedte pålægs kyllinge pakker. Og det synes jeg da ikke er så logisk?!
Mine kyllinge filetter taster jeg ind som kylling, kød, rå, da alle andre muligheder er med skind, her er energimængden 350kJ/100g. Efter stegningen er der kun ca. 50% tilbage.
Næsten alt det fortilberedte kylling man kan købe ligger på 460kJ/100g. Så det er jo meget forskel der er?!
Nogen der er kloge på dette mon?

MVH Dea
16 år28. april 2008 kl. 19:59
re: stor forskel i kyllinge pålæg og kyllinge filetter ?! hvorfor?
Hej. Jeg har fundet følgende i en rapprot fra fødevarestyrelsen:

Vægtsvind
Benævnes også svind, totalsvind, stegesvind, eller tilberedningssvind.
I denne undersøgelse er svindet målt 5 minutter efter, at kødet er taget fra panden.
"Svindet" er kødsaft, som indeholder vitaminer, mineraler, protein samt evt. fedt.

Tal for svind opgives typisk i procent, hvilket er det samme som g/100 g
25% svind = 25 g (kødsaft og evt. fedt) svundet pr. 100 g råt kød

Definition:

(Vægten af det rå kød før stegning ¸ vægten af det stegte kød) / vægten af det rå kød før stegning.

Beregning:

100 % ´ (g råt kød ÷ g stegt kød) / g råt kød

Eksempel:

Råt kød vejer: 200 g
Stegt kød vejer: 150 g
Vægtsvind: 100% ´ (200 ¸ 150) / 200 = 25%

SÅDAN SOM JEG KAN SJUSSE MIG TIL UDEN LOMMEREGNER,, svarer de 25% ca. til den forskel der er i energiindholdet på det rå og det tilberedte. Forklaringen må være, at der steges noget væk, og derfor er der mindre energi i det tilberedte.

Håber det kan hjælpe dig.
Og så er forskellen pr 100 g altså KUN 26 kalorier / 110 KJ - og det er jo ikke vildt meget. I hvert fald ikke nok til at det vælter noget energi -regnskab :-)))

16 år29. april 2008 kl. 07:13

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });