Ideer til stående snacks + tilbehør til kylling

Du læser en tråd i debat > kost

Ideer til stående snacks + tilbehør til kylling
På onsdag skal vi have gæster til spisning. Det plejer at være rigtig god mad vi får med de gæster der kommer. Vi har vedtaget at grillsæsonen er igang nu, så vi skal grille. Det bliver kyllingefilletter med pesto og omviklet med bacon vi skal grille (og så en frankfurter til de mænd, som ikke mener man kan grille uden en frankfurter til at gi ondt i maven).

Jeg overvejer hvad jeg skal servere til kyllingen. Der skal nok laves en eller anden slags kartofler, men er der nogle der har gode ideer til en lidt speciel måde at lave kartoffel ? Hørte lige en snakke om at skære kartoflerne i tynde skiver og lægge dem i et fad med kryderier. Så skulle de bages i ovnen og derefter skæres i firkantede stykker og så skulle de i ovnen igen. Men kan det godt passe at det bare er kartoffel og krydderier ? Bliver det ikke tørt ? Er der nogle der har andre ideer eller fif til noget tilbehør.

Nå ja og så har jeg brug for ideer til nogle stående snacks. Jeg vil ikke lave forret når det er gril, men jeg kunne godt bruge nogle snacks af en eller anden art til sådan en slags appetitvækker. Overvejer lidt fetaost i filodej, men jeg ved ikke helt. Nogle der har nogle gode ideer.

Til dessert overvejer jeg at bage en god peanutkage (absolut ikke fedtfattig eller slankende på nogen måde) og så servere frisk frugt og smoothie til.
16 år28. april 2008 kl. 08:43
re: Ideer til stående snacks + tilbehør til kylling
Jeg tror bare at jeg som snack ville skære peberfrug, agurk, gulerod og andet i stave, radiser, minimajs, måske have nogle saltstænger eller brødstænger (har lige glemt hvad de hedder) og en form for dip
16 år28. april 2008 kl. 10:03
Hvis det skal være nemt for dig, vil jeg foreslå små kartofler, der vaskes og smides i et ildfastfad kommer lidt rapsolie over og så sesamfrø. Ind i ovnen, så passer de sig selv. 200 grader 45 min.

Kold kartoffelsalat er også god. Små kartofler, vask dem og kog dem. Når de er blevet kolde halve dem. Blancher grønne aspars og sukker/slikærter, skær dem efter i mindre stykker.

Bland dressing af koldpresset rapsolie og hvidvinseddike med salt og peber. Bland kartofler og grønsager, hæld dressingen over og stil det kold til I skal spise.

Håber at I får en rigtig hyggelig aften.
16 år28. april 2008 kl. 13:00
Man kan lave "flødekartofler" (kartoffelgratin) på grill - og man kan så selv vælge om det skal være med rigtig fløde eller med mælk. Det smager godt - og samme ret kan naturligvis laves i ovn.

Claus Meyers saltbagte kartoflerer virkelig lækre: små nye kartofler med skræl børstes rene, og der drysses med salt, peber og olivenolie. De kræver cirka 30 minutter ved 210 grader (længere hvis de er større).

Jeg har ikke lige nogle ideer til snacks. Min hjerne siger at melon er lækkert og fylder ikke så meget før grillmaden, så det kunne måske være noget? Men en egentlig opskrift har jeg ikke.
16 år28. april 2008 kl. 22:22
Jeg ville også mene at lidt melon ville være fint og nemt som en lille appetit vækker. Honning eller net melon går super sammen med lidt parmaskinke.

Jeg så en ret i "spise med price", her den anden dag, som jeg tænkte at den vil jeg ihvertfald bruge næste gang der er brug for sådan en lille appetit vækker. Og super sund også :) Men her skal man vist være fiske elsker.
Linker den lige.
dr.dk
Så skal man bare lige trykke sig ind på den der hedder "Ceviche af torsk med Baies Rose og koriander".
16 år29. april 2008 kl. 00:50
Den udsendelse så jeg også - jeg var lettere chokeret over den der andelår kogt i andefedt med svinefedt og bacon og hvide bønner. Rettens navn kan jeg ikke lige huske, men det var en fransk egnsret og så - på trods af ingredienserne - fantastisk lækkert ud. Jeg tror dog ikke jeg vil anbefale den ret til Karina, men fisken - jo den så lækker ud. Jeg tænkte dog på at jeg har hørt at "man" anbefaler at fisk tilberedes eller at den fryses før den evt spises rå. Det var vist ikke tilfældet med denne ret?

Jeg tænkte på om der ikke mangler noget grønt til denne grillaften? Jeg ved ikke om du har tænkt på det allerede Karina. Man kan jo altid lave en blandet salat med balsamico-dressing (smager godt) eller grille nogle grøntsager.

16 år29. april 2008 kl. 10:18
Joda - jeg har tænkt på det grønne. Har til lidt blandet salat med bla. tranebær til at gøre det lidt lækkert. Og så har jeg nogle squash som skal grilles.

God ide med melon og parmaskinke. Den tror jeg at jeg hapser. Og så fandt jeg i går en opskrift med laks rullet til roulade med noget græsk yoghurt med kryderurter, men jeg ved ikke lige om den går som stående snack, som skal spises med fingrene.

Tak for alle de gode ideer. Jeg har lyst til at prøve det hele, men det er ikke sikkert det lige bliver i morgen, for der er jo ikke lige fridag til at stå i køkkenet hele dagen ;-)
16 år29. april 2008 kl. 11:12
Ja det der and så godt nok meget lækkert ud, mine tænder løb også helt i vand, så jeg måte ty til lidt gulerødder at gnaske i. Men nej var vist ikke ligefrem slankemad :) selvom den salat de lavede med det nok godt kunne gå.

Held og lykke med din grill aften karina, vejret er jo ikke ligefrem med dig desværre :S
16 år30. april 2008 kl. 00:25
Min grillaften gik fint - jeg havde ikke helt så god tid til forberedelserne som jeg forestillede mig - hvad tænker man på at invitere gæsterne til at komme halv seks på en arbejdsdag hvor man selv er hjemme kl 16. UAAAHHH. Så jeg tilpassede ambitionsniveauet, men fik da bagt kager og lavet kylling og melonstykkerne med parmaskinke. Kartoflerne blev til gengæld ud af posen fra Chef de pommes, men de var nu gode.

Og så fik jeg en ide af en kollega, som jeg prøvede med succes - foliepakker med peberfrugt i tern og feta, som så bliver varmet på grillen. MUMS. Dagen efter prøvede jeg dem med både peber og squash. Det var rigtig lækkert. Men jeg ved godt at feta ikke lige hører til i den fedtfattige ende. Men der var jo lidt grøntsager til at opveje det lidt.

Til alle der kom med gode forslag til tilbehør - det vil ikke blive glemt. Jeg skal helt klart prøve de forskellige forslag :-) Tak for det.
16 år14. maj 2008 kl. 21:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });