Det der med mål (gram, dl, cl osv)

Du læser en tråd i debat > kost

Det der med mål (gram, dl, cl osv)
Jeg synes det er svært at gennemskue hvad de forskellige vejer og måler...

Fx et stykke rudbrød, et stykke frugt osv.

Er der nogen der har nogle gode retningslinier?
16 år23. april 2008 kl. 09:51
re: Det der med mål (gram, dl, cl osv)
Det synes jeg også virkeligt i starten. Der var det sværeste ved kostomlægningen var egentligt ikke at undvære alt det kaliorieholdige, men at være nød til at veje ALT.

Men fat mod det bliver meget nemmere. Jeg har kun været her i en måned, men allerede nu, ved jeg nogenlunde på forhånd hvad fx et stykke rugbrød, leverpostejen derpå, 3 skiver agurk osv osv vejer.

Det hjalp ikke mig at lære det ved at læse mig til det, men hvis det gør det for dig kan du bare finde nogle link på nettet til det.

Desuden har jeg lige købt sådan en masse måleskeer, det er også en stor hjælp. Og jeg har en lille blok med skriver liggende FAST i køkkenet så man ikke skal rende og kede efter det hver gang med skal have noget indenbords.
16 år23. april 2008 kl. 10:57
Nogle af tingene er der mål på i beskrivelsesfeltet her i madital. F.eks. vejer en skive rugbrød mellem 50 og 60 gram, så på arbejde taster jeg dem ind som 55 gram.
16 år23. april 2008 kl. 11:10
Jeg vil anbefale dig at veje din mad.

Jeg har oplevet at der er stor forskel på den vægt det står ved nogle af varene på madlisten, og så min virkelighed.

F.eks vejer mit rugbrød 34-37g pr skive. Frugt er jo også i forskel størrelse - så jeg er meget glad for min lille vægt (har fået den gratis fra oriflame for 1 års tid siden - troende aldrig den skulle bruges til andet end at veje brev på - ned vejer helt ned til 1g)

Og ja, du lærer hurtigt hvad dine faste madvare vejer, så det er ikke så besværligt endda.
16 år23. april 2008 kl. 11:48
Jeg har en vægt i køkkenet, som jeg bruger, nogle ting ved jeg ca. hvor meget vejer andre ting vejer jeg hver gang, andre ting ved jeg at når glasset er fyldt er der f.eks 300 ml, eller når der er en bestemt portion ris der fylder en bestemt del af en tallerken er der ca. 50 gram eller 100 gram
16 år23. april 2008 kl. 18:31
Hov glemte noget, det kan betale sig at veje/måle nogle ting af i forhold til glas kopper og skåle
16 år23. april 2008 kl. 18:32
Ja, det bliver meget nemmere hvis man for eksempel har en lille bøtte som passer til mængden af havregryn, eller et glas som man ved hvor meget indeholder, så man ikke skal måle og veje alting hele tiden.
Mit gulerodsrugbrød vejer for eks. kun 30 gram, så den vægt som er angivet her i mad i tal passer kun til de store skiver rugbrød. Der er flere ting som er angivet hvad vejer, men det passer jo ikke 100 %, så det bedste er at måle og veje i et stykke tid og så lære at huske hvad tingene vejer. For eksempel husker man hurtigt hvad en skive pålæg vejer.
Der er ingen nem vej så man helt kan slippe for at måle og veje, men det bliver nemmere med tiden.
16 år23. april 2008 kl. 21:48

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });