McDonalds

Du læser en tråd i debat > kost

McDonalds
I dag var jeg på McDonalds for første gang mens jeg taber mig.
Det bliver sikkert ikke sidste gang, jeg kommer der, men i dag fik jeg en burger med gulerødder og frugt og så var det pludselig ikke så usundt som det plejer at være.
Tilfældigvis nåede jeg at kigge i ude&hjemme inden, hvor der i dag netop var en artikel om McDonalds som var skrevet af Aarne Astrup. Han roste deres initiativ med at prøve at skabe en burger med mindre fedt og flere fibre. Det var deres chicken olympic han omtalte.Han havde selv været på McDonalds for at prøvesmage burgeren, men var ikke helt begejstret for smagen, men kalorie indholdet var okay. Så tænkte jeg at den måtte jeg så prøve og lad mig sige at det er første gang jeg er gået fra McDonalds uden dårlig samvittighed. Og så smagte burgeren desuden godt og man kunne smage den kylling der var deri uden en bismag af friture. Jeg syntes bare lige at jeg ville videregive Arne Astrups oplysninger. Han skrev endda at der var så lidt kalorier i burgeren at skulle den bruges som et aftensmåltid indeholdt den ikke nok energi, så der var plads til mere mad end lige burgeren. Det var jo nok beregnet på et måltid til normaltvægtige mht. energiindhold, så os som har lidt for meget på sidebenene må nok "nøjes" med en enkelt burger og noget grønt.
16 år16. april 2008 kl. 20:41
re: McDonalds
Ok.. det må vi da prøve næste gang vi havner der - ellers er vi begyndt at bruge Sunset lidt mere. Børnene skal godt nok ikke have børnemenuen for den kan de ikke lide (tror da pokker, bollen mindre mest om theboller), men sådan en halv grilled flute til hver, så er de også mætte.

Men .. man må da håbe at mcDonald ikke fjerner burgeren når OL så er ovre, hvis den altså er så sund. Hvilket jeg på trods af alt tillader mig at tvivle på ;-)

Hvad med energifordelingen i burgeren? Hvad med sukkerindholdet?
16 år16. april 2008 kl. 20:46
den indeholder præcis 310 kcal og vejer 202 g. Hvad den mere indeholder kan man finde på deres hjemmeside, men synes ikke det er helt lige til..
16 år16. april 2008 kl. 22:16
Nej, deres hjemmeside er lidt svær. Jeg havde problemer med at fine ud af hvad symbolerne betød, men jeg tror at jeg har gættet rigtigt, da madital beregnede ca. den samme energi som McDonalds da jeg tastede oplysningerne ind som en af mine varer.
16 år17. april 2008 kl. 06:44
Jeg har lige været inde og lave 2 menuer:

(Man får ikke opgivet maden per 100 gram - men for hele menuen. Så man må selv veje sin burger og dividere op. Jeg er heller ikke helt klar over om procenterne er opgjort i forhold til vægt eller til energi. Skal de 33% protein forståes således at 33% af energien fra måltidet kommer fra protein - eller at 33% af vægten fra måltidet kommer fra protein?).

1) En McChicken Olympic med en grøn salat, en balsamico salatdressing og en mellem cola light.
Det gav følgende fordeling: 345 kcal (1444 kj) fordelt på 25 g protein, 10 gram fedt og 38 gram kulhydrater. Indholdet af mættet fedt og sukker ser fornuftigt ud, men salt er langt over GDA (anbefalet daglig mængde). Fordelingen af energien er tilpas med protein, men for få kulhydrater og for lidt fedt (man kan evt selv tage nødder med i lommen). Der er 9 gram kostfibre - vildt overraskende.

2) En chicken oplympic menu (mellem fritter, mellem cola light) med en enkelt pose ketchup til fritterne. Det gav 670 kcal (2805 kj) fordelt på 29 gram protein, 26 gram fedt og 29 gram kulhydrater. En bedre fordeling på de tre typer men endnu mere salt end i den anden og 14% mættet fedt. Sukker er også det samme som før. Der er 6 gram kostfibre - helt acceptabelt.

Bare for sjovs skyld har jeg prøvet menu #1 med en mcchicken i stedet. Det gav et energiindhold på 455 kcal (1904 kj). Saltindholdet er ret høj og 18% er mættede fedtsyrer. Igen 6 gram kostfibre.

Menu #1 med en big tasty er vild. 885 kcal med 78 % fedt i og heraf 95% mættede fedtsyrer!!

McFeast er heller ikke god. 565 kcal med 45% fedt og 55 mættede fedtsyrer.

Chicken salsa (i menu #1): 450 kcal (1884 kj) med 30% fedt og 18% mættede fedtsyrer.

Og så testvinderen når engang olympic kommer af menuen: Menu nr 1 med en Filet O Fish: 385 kcal (1611 kj) med 25% fedt og 14% mættede fedtsyrer. Salt er stadig helt hen i vejret og kostfibre udgør kun 2 gram.
16 år17. april 2008 kl. 09:54
Det er heldigvis en type mad jeg slet ikke bryder mig om meget rart når jeg gerne vil tabe mig.

Har fået mad fra Sunset et par gange, på deres side mener jeg der står hvad f.eks en sandwich vejer. Jeg synes det er rart at man kan se hvad man har fået, uanset om det så er for meget eller ej
16 år17. april 2008 kl. 16:51
Jeg må indrømme, at jeg ikke kunne drømme om at lægge mine penge i de usle burgere, som man kan købe hos McDonalds - så hellere lave dem selv fra bunden incl. brødet.

Hvis man laver bøfferne selv, kan man vælge magert kød og strække det med en masse revne grøntsager - gulerødder, persillerod, løg m.m.

Både smagen og indholdet bliver langt bedre og det koster under det halve...
16 år18. april 2008 kl. 10:51
Ussel ? Hvad mener du? Der er da både soya og sukker i sådan en burger.

Og sukker kommer da fra sukkerroer, så det må da være en slags grøntsag?

;-)
16 år18. april 2008 kl. 22:11
Haha - Iakob - jamen, du har da ret - så jeg vil komme revne sukkerroer på min havregrød, så får jeg samtidig lidt grøntsager :-)
16 år19. april 2008 kl. 15:43

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });