#2 af bruger slettet
Hvordan man undgår fællesslik - eller hvordan man undgår at gå amok
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: Hvordan man undgår fællesslik - eller hvordan man undgår at gå amok
Mit nyeste tiltag er frossent frugt. Det lyder vildt mærkeligt, men der er kun 35 kcal pr. 100 gram og det at det er frossent gør at man slet ikke spiser så meget.
Dels tror jeg også at det er vigtigt at man virkelig husker at der var en grund til at man blev tyk og efterfølgende tynd igen. Jeg husker på det hele tiden, det skyldes ikke dårlige gener eller en ond mand, der har proppet fedt i mine årer mens jeg sov. det skyldes ene og alene mig og mit kcal.indtag.
Jeg spiser så slet ikke slik ( i min dagbog står der nogengange indtastet lakrids, men det er fordi madital ikke lige har hvad du nu er jeg har indtaget- gajoler, tyggegummi osv osv) for jeg ved at jeg bedre kan lade være hvis jeg ikke kan huske hvordan tingene smager.
Men mit råd må være frossent frugt i mad. og tanken om den tykke pige og MIT ansvar for MIN krop i mit hoved
Dels tror jeg også at det er vigtigt at man virkelig husker at der var en grund til at man blev tyk og efterfølgende tynd igen. Jeg husker på det hele tiden, det skyldes ikke dårlige gener eller en ond mand, der har proppet fedt i mine årer mens jeg sov. det skyldes ene og alene mig og mit kcal.indtag.
Jeg spiser så slet ikke slik ( i min dagbog står der nogengange indtastet lakrids, men det er fordi madital ikke lige har hvad du nu er jeg har indtaget- gajoler, tyggegummi osv osv) for jeg ved at jeg bedre kan lade være hvis jeg ikke kan huske hvordan tingene smager.
Men mit råd må være frossent frugt i mad. og tanken om den tykke pige og MIT ansvar for MIN krop i mit hoved
16 år16. april 2008 kl. 14:53
bruger slettet
Jeg ved fra mig selv at tager jeg bare 1 stykke slik så er det enormt svært at lade være med at tage det næste, så jeg forstår dig så udmærket. Hvis jeg skulle komme med alternativer som ligner slik ville det være saltstænger, mandler eller andre nødder i små mængder, jordbær, vandmelon, de første er kommet. Ellers indeholder skumfiduser ikke voldsomt meget energi pr. styk og bolsjer som kan suttes længe på er også et alternativ.
16 år16. april 2008 kl. 15:24
claus (slettet)
Jeg har bedst erfaringer med at lade helt være med at spise noget. Hvis jeg tager lidt, så fortsætter jeg. Og sidder man og spiser et erstatningsprodukt, så får man altså lyst til "the real deal".
Men hvis man siger til sig selv: " jeg har ikke godt af slik, så jeg lader være", så kan man måske godt? Jeg kan i hvert fald. Og jeg vil hellere lade være og så til gengæld få mere rigtig mad. Og det tror jeg også gælder, når jeg ikke er på kur mere. Der er så mange kalorier derude, som jeg gerne vil have, at der bare ikke er plads til slik i mit liv...
Men hvis man siger til sig selv: " jeg har ikke godt af slik, så jeg lader være", så kan man måske godt? Jeg kan i hvert fald. Og jeg vil hellere lade være og så til gengæld få mere rigtig mad. Og det tror jeg også gælder, når jeg ikke er på kur mere. Der er så mange kalorier derude, som jeg gerne vil have, at der bare ikke er plads til slik i mit liv...
16 år16. april 2008 kl. 18:35
Jeg er nu 2 kilo fra mit mål og har allerede nu en tilfredsstillende vægt, så min psyke er nu lige så stille ved at vænne sig fra kur. Problemet er at jeg måske - på trods af mange mentale øvelser - tænker mere i linie med: "nu er min kur ovre" end i linie med: "jeg skal holde min vægt". Det er ikke helt rigtigt fordi min hverdagsmad har jeg styr på og der fristes jeg ikke over evne. Problemet kommer når der er kage og slik på bordet.
Og mit specifikke problem bestårt i at vi er 6 venner som mødes ugentlig til spil og alle medbringer egen slik i vilkårlige mængder. Slikket lægges så ind midt på bordet så alle kan få lov til at tage af hinandens slik. Før vi spiller, så spiser vi sammen (vi skiftes til at lave maden) - og jeg plejer at kunne få et næsten fornuftigt aftensmåltid ud af det.
Jeg kan ikke lave denne tradition om. Men jeg var på kur så kunne jeg bedre håndtere det - jeg medbragte bare erstatningsslik - frugt eller energifattig slik. Men igår gik det galt - jeg åd og åd og åd bare af "fællesslikket".
Og det går ikke. Måske kan jeg indrette min livsstil efter at jeg spiser en pose blandet slik den ene dag om ugen, men det bliver på bekostning af andre tidspunkter hvor jeg faktisk hellere ville spise slik. Lidt slik tirsdag aften er ok - meget slik - som igår - er ikke ret godt.
Hvad var problemet?
* Jeg var lidt sløj (mild halsbetændelse/begyndende forkølelse), jeg var træt og umotiveret for en fornuftdiæt og havde lidt ondt af mig selv.
* Jeg havde haft børnefødselsdag med en masse slik i søndags så mine smagsløg kunne udemærket godt huske smagen.
* Jeg havde købt superpiratos som min "erstatningsslik" dels fordi de indeholder lidt mindre energi end almindelig slik og dels fordi så kan jeg simpelthen ikke spise sådan en hel pose. Men da jeg havde spist 2, så skiftede jeg bare over til fællesslikket.
Så problemet var både autopilots-kør-slikket-ind, trøstespisning og den meget vågne sukkermonster. Og det er jo som bekendt hele 3 ting på een gang.
Løsningen skal være noget som jeg kan bruge selvom de andre ligger slik på bordet. Det må ikke hvile på min viljestyrke.
Karina mente at tørret frugt eller frisk frugt er en god idé. Jeg er ikke så sikker med tørret frugt - det indeholder ret meget energi og hvis jeg ikke har til hele aftenen (4 timer) så har jeg kun min egen viljestyrke til at holde igen med sidst på aftenen. Frisk frugt er en god idé - den har jeg selv brugt tidligere dog med varierende succes. Dels så har jeg slået over på fælles slik når frugten slap op og dels så indeholder 600 gram vindruer altså ret meget energi. Og ens mave bliver helt vanvittig dagen efter.
De der kaloriefattige blandede bolcher fra Isis var ok, problemet er at de ikke lugter som slik - eller chokolade. Jeg har også en hel flaske sukkerfri sodavand stående - men den gjorde det altså ikke for mig igår.
Er der nogen som har ideer til hvad man kan gøre? Jeg har brug for gode råd til hvad jeg konkret kan spise/drikke om aftenen - men også til hvordan jeg holder mig min intension for øjet. Jeg har brug for en masse ideer ! Hjælp!