Det er blevet svært at spise/spiseforstyrrelse?

Du læser en tråd i debat > kost

Det er blevet svært at spise/spiseforstyrrelse?
Hej, jeg skriver da jeg er blevet meget nervøs for min måde at spise på.
Det er utrolig hårdt for mig at få ud, for jeg har haft svært ved at erkende det.
Mit problem er at jeg er så bange for at tage på.
Jeg spiser stort set intet. Igår fx. fik jeg et æble, 3 vindruer, 100 gram yoghurt med LIDT müsli på. Sidstnævnte kun for at jeg kunne finde energi til at tage en løbetur, for at kunne løbe de indgående kalorier af igen.
Idag har jeg indtil nu spist en appelsin og 1 vindrue. Jeg har planer om at tage en halv rugbrød til middag med banan, og så en peberfrugt til aften.
Hjælp mig ud af dette helvede.

En fortvivlet (muligvis spiseforstyrret) pige?

PS. I undrer jer nok over tidspunktet jeg skriver på, men det er altså fordi jeg sidder på den anden side af jorden.
16 år14. april 2008 kl. 03:23
re: Det er blevet svært at spise/spiseforstyrrelse?
Det er først og fremmest flot at du erkender, at dit madindtag ikke er normalt :)

Det er alt alt for lidt at indtage på en dag og jeg vil råde dig til at tale med nogen proffesionelle om dit forhold til mad. Jeg tænker, at det er vigtigt at du gør noget ved dit forhold til mad hurtigt, for jo hurtigere jo du får hjælp, desto nemmere bliver det at hjælpe dig selv :)

Hvor længe har du spist på den måde ? Nu er jeg ikke ekspert på anorexi eller noget, men jeg har læst, at det kan opstå, som en måde, at håndtere vanskeligheder (som dog ikke løser nogen problemer), så måske kan du tænke lidt over, om der er nogle vanskeligheder i dit liv, som kan have udløst dette forhold til mad ?

Skriv endelig igen - jeg vil meget gerne høre fra dig for jeg bliver lidt bekymret for dig efter at have læst dit indlæg.

KH
Carina
16 år14. april 2008 kl. 10:37
Idag har jeg spist lidt mere.
Jeg har spist en hel banan, en appelsin, ca. 100 gram vindruer, 150 gram rød peber, lidt mayo og en halv skive rugbrød.
Til aften tog jeg ca. 40 gram hvidkål, 3 cherrytomater og overdyngede med chili, da jeg har hørt det sætter forbrændingen igang.

Jeg har spist meget svingende, men fast sådan her i en uge ca. Men har førhen haft nogle dage i træk hvor jeg har spist sådan .. Nu kan jeg blot mærke at jeg er virkelig bange for at gå hen og spise mere mad, for jeg vil ikke tage de 39 kg. på som jeg netop har tabt på normal vis (gennem vægtkonsulenterne)
16 år14. april 2008 kl. 10:42
Nu er det jo ikke alle, der sådan lige kan få hjælp til både det ene og det andet, og jeg gætter på at det vil være lidt vanskeligt for dig, hvis du på den "anden side af jorden" selv skal betale dig fra det.

Du giver en væsentlig oplysning om dig selv - at du med Vægtvogternes hjælp har tabt 39 kg. og at du ikke vil have dem tilbage igen. Det synes jeg er rigtigt godt gået, og jeg kan sørme godt forstå dig, for det har sikkert kostet "blod, sved og tårer".

MEN - du skal jo ikke gå i den anden grøft, vel?!

Prøv at sammensætte din kost helt normalt og tag ev.t en kalorietabel til hjælp. Prøv dig frem med de forskellige fødeemner og hold øje med vægten hver morgen over 10 dage. Så får du en fornemmelse for, hvor meget du skal spise for at bibeholde den vægt du har i dag. Før dagbog over, hvad du spiser.

Som det er nu spiser du udelukkende frugt og grønt og du har også brug for protein, så tilsæt et hårdkogt æg, en mager skive ost, et glas letmælk, 100 g. lyst magert kød eller fisk - ikke det hele på een gang, men over flere dage. Varieret men godt.

Når du spiser som du gør nu, bruger du din vågne tid på at tænke på mad. Prøv om du ikke kan finde andre "interesser" og aktiviteter, som gør at du kommer lidt væk tankemæssigt.

Jo, jeg har også været overvægtig, så jeg ved godt, at man lige skal have et spark en gang i mellem, men dybest set bestemmer vi jo selv, hvor meget vi vil veje, og hvordan vi helst vil se ud, og derfor starter hele processen hos os selv.

Fra mig selv ved jeg hvor let det er at sidde og pille sig selv i navlen, så mit bedste råd til dig er, at vende dig udad og se, om du kan gøre noget godt for andre, for på den måde gør du også noget godt for dig selv! :-)

Held og lykke! :-)
16 år14. april 2008 kl. 11:45
Ja jeg har jo bevist at jeg godt ved hvad der skal til.
Og som det ser ud nu, har jeg ikke "bare" muligheden for at søge hjælp, da jeg sidder i Sydney. Jeg kommer først til DK igen i september.
Jeg er ved at få grå hår af mig selv. Jeg er bange for at være tyk.
Jeg har ingen vægt med hernede, men har idag vejet mig hos naboen. Kan ikke gå derind hver morgen og sige jeg skal låne hans. Han vil synes jeg er dum. (hvilket jeg også er, når jeg spiser sådan her)
Jeg har ikke lyst at tage et æg, fisk eller kød. Det er spækket med kalorier, og jeg kan ikke putte dem i min mund. Jeg vil ikke give mig selv lov at være mæt i dem!
Hvorfor kan jeg ikke give mig selv lov? Jeg ved jo godt at jeg kun bliver svagere af at være sådan her!
Jeg hader at skulle ynkes om, men jeg kan se at jeg netop har brug for hjælp nu! Har idag (der er aften her nu) indtaget under 500 kalorier.
16 år14. april 2008 kl. 11:50
Selvom du bor på i Australien, så prøv alligevel at opsøge en læge. Kontakt evt den danske konsulat for at høre om reglerne og om egenbetaling og hvad den danske sygesikring vil betale.

Jeg ved ikke om du lige nu har en decideret spiseforstyrrelse - men den er i hvert tilfælde på vej. Du er dog godt hjulpet fordi du har erkendt at du spiser for lidt. Og du har helt ret - du spiser alt for lidt.

Du kan i hvert tilfælde ikke leve sådan der indtil september, hvor du kommer hjem igen. Det du skriver at du spiser i løbet af en hel dag - det kan jeg spise til et lille hovedmåltid.

Jeg kender ikke noget til din økonomiske situation, men måske skulle du bare investere i en badevægt dernede? Du behøver ikke engang tage den med hjem igen.

Det lyder som om du har spist fornuftigt mens du var på vægtkonsulenterne. Måske kunne du fortsætte med at spise sådan som du spiste med vægtkonsulenterne?

Du kan også oprette en profil her på madital og så taste alt du spiser ind (+ evt motion - det er faktisk ikke så vigtigt).

På den måde kan du opnå en kontrol (det lyder helt klart som om du har stærk brug for kontrol) og samtidigt spise mere end du gør nu. Senere - når du er på normal kost igen og har set igennem flere måneder at det sagtens kan lade sig gøre, så kan du prøve at slippe lidt af kontrollen og give lidt slip på indtastningerne her i madital.

Vej dig en gang i ugen - hvis du vejer dig hver dag så vil du se vægtstigninger på flere kilo over et døgn og helt ærligt så tror jeg ikke din psyke er til det lige nu (det er ellers normalt at vægten svinger meget fra dag til dag, men man kan nem gå i panik hvis man dagen i forvejen har spist en (i vægtstigningen uskyldig) is).

Hvad laver du dernede? Er det arbejde eller ferie?

16 år14. april 2008 kl. 13:32
Jeg synes at du skal prøve at glemme alt om de kalorier der er i mad. hvis jeg var dig ville jeg ikke oprette mig herinde, eller finde kalorie tabeller. det er en fantastisk side, men hold da op hvor er den nem at misbruge. og ja det bliver faktisk et rent misbrug, som man bliver afhængig af.. hvis maden er svær, så prøv om du kan skjule det svære i din mad. lav salat med små kød stykker i. lav toast med smøren indeni, så du ikke skal have det direkte på brødet. men spis meget mer. jeg ved ike hvor gammel du er, men når du engang kommer hjem og kommer i behandling bliver det altså værst for dig selv. du kommer på en grum kostplan med mange kalorier og vægtkontroller hvor vægten skal op hver gang. det er ikke sjovt, så for din egen skyld få styr på det nu..
16 år14. april 2008 kl. 22:46
Kære Anonyme!

Af en eller grund er du i Sydney og du bliver der til september. Du har tidligere gennemført et voldsomt vægttab og du vil ikke være tyk igen.

Jeg siger dig, at det bliver du heller IKKE! :-)

Du er begavet nok til at forstå, at det du lever af ikke svarer til dit gennemsnitlige dagsbehov - og SLET ikke, hvis du også er aktiv, passer et arbejde, bevæger dig.

Altså vil jeg støtte dig i, at du som et forsøg opretter et skema for dig selv her på siden, hvor du indtaster din vægt, som du vil bibeholde og samtidig sammensætter en menu, som sikrer dig, at du får den ENERGI, din krop har brug for!

Jeg gætter på at du føler dig ensom i det fremmede? At du har brug for at blive set? Og at du ikke ved, hvordan du skal skaffe dig de kontakter og den omsorg, som du har brug for - derfor tråden til Danmark gennem dette forum?

Hvor høj er du og hvor meget vejer du? Skal du stadig ned i vægt?

Dit vrøvl med, at eet ( 1 ) æg feder eller at fisk gør det, kan du godt glemme alt om! :-) Din krop har brug for proteiner, og det får du ikke i øjeblikket.
Muskler består af proteiner, hjertet er en muskel, og du skulle jo nødig få en hjertelidelse, fordi du sulter dig, selv om du er bevidst om, at du giver dig selv lov til at spise for lidt.

Med mindre at du da gerne vil ende på hospitalet, så du i det mindste får en smule omsorg - den omsorg som du ikke magter at give dig selv.....

Er du bundet til Sidney indtil september - eller KAN du opsige en evt. kontrakt og rejse hjem?

Jeg ER lidt hård ved dig, det ved jeg godt, men du er nødt til at lytte til din krops behov og ikke de fikse ideer, din hjerne fostrer dig med.

I øvrigt bor jeg ikke selv i Danmark, og det var også svært for mig det første år, så jeg ved godt, at man skal tage sig selv ved nakkehårene og bare trække til! :-)

Du må også gerne skælde mig ud! :-)
16 år15. april 2008 kl. 12:15
Jeg ved godt jeg har et problem, jeg er meget bevidst om det. Og har idag besluttet mig at skulle stoppe her på siden, da jeg tror mit misbrug munder ud i siden her. Desværre, for jeg var virkelig glad for den.
Som svar til sidste indlæg vil jeg sige at jeg på nuværende tidspunkt er som følger:
1.74 cm. høj og vejer 61,8 kg.
Jeg vil gerne under 60.
16 år16. april 2008 kl. 11:00

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });