#2 af bruger slettet
Jeg er KRÆSEN!!!
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: Jeg er KRÆSEN!!!
Ja, det jo jo for nemt at sige at du skulle tage en tur til Afrika et par måneder og leve af det, de kan byde på der. :-)
Spørgsmålet er så, HVAD du kan lide - for der er jo mange andre fødevarer en fisk, grøntsager og rugbrød.
Hvis du lister de ting op, som du rigtigt godt kan lide, kan vi andre på forum måske give dig et par gode ideer! :-)
Spørgsmålet er så, HVAD du kan lide - for der er jo mange andre fødevarer en fisk, grøntsager og rugbrød.
Hvis du lister de ting op, som du rigtigt godt kan lide, kan vi andre på forum måske give dig et par gode ideer! :-)
16 år12. april 2008 kl. 15:35
iakob
Jeg tror man kan rykke sine grænser ved at vænne sine smagsløg til de ting man ikke bryder sig om.
Evt starte med at lade krydderierne overdøve smagen af det man ikke kan lide. Det er nemmere ved f.eks. fisk end rugbrød - såfremt man vælger en fisk som er mild i smagen. Men det kan lade sig gøre.
Spis lidt af det du ikke bryder dig om sammen med meget mere af det du godt kan lidt. Jeg forsøger at overtale min mund til at rosenkål faktisk er menneskeføde på den måde :-)
Man skal faktisk også vænne sin krop og sine smasløg til at mad ikke nødvendigvis skal være enten fed, sød eller oversaltet.
Men ellers så finder der jo et utal af muligheder og alternativer. Kan du ikke lide rugbrød? Så spis enten en lysere form for rugbrød - eller grov hvid brød som f.eks. sigtebrød eller grahamsbrød (bare det er bagt af fuldkornsmel). Kan du ikke lide fisk? Hvad med nogen former? Rejer? Makrel i tomat? Spis det du kan lide - og suppler så med fiskeolie på tabletform.
Evt starte med at lade krydderierne overdøve smagen af det man ikke kan lide. Det er nemmere ved f.eks. fisk end rugbrød - såfremt man vælger en fisk som er mild i smagen. Men det kan lade sig gøre.
Spis lidt af det du ikke bryder dig om sammen med meget mere af det du godt kan lidt. Jeg forsøger at overtale min mund til at rosenkål faktisk er menneskeføde på den måde :-)
Man skal faktisk også vænne sin krop og sine smasløg til at mad ikke nødvendigvis skal være enten fed, sød eller oversaltet.
Men ellers så finder der jo et utal af muligheder og alternativer. Kan du ikke lide rugbrød? Så spis enten en lysere form for rugbrød - eller grov hvid brød som f.eks. sigtebrød eller grahamsbrød (bare det er bagt af fuldkornsmel). Kan du ikke lide fisk? Hvad med nogen former? Rejer? Makrel i tomat? Spis det du kan lide - og suppler så med fiskeolie på tabletform.
16 år13. april 2008 kl. 21:26
dorthe lassen (slettet)
hej... vil bare lige nævne at jeg har samme problem som dig.. er ekstremt kræsen, men mest med kød, spiser ej kylling og i fiske gruppen kan jeg kun li tun og torskerovn...og nej man kan ikke bare begynde at prøve at spise det... jeg kaster op hvisjeg blev bedt om det..er virkelig et dilemma når man gerne vil prøv at tabe sig.. øv bøv for de kræsne;)
16 år25. august 2008 kl. 12:24
lobrina (slettet)
Jeg er enig med iacob i at man kan flytte sine egne grænser for hvad man kan lide. Jeg har selv gjort det med en del fødevarer efterhånden, fordi jeg var træt af at være kræsen. har aldrig kunnet fordrage ting som squash, svampe, peberfrugter, feta, oliven, aubergine, selleri o.lign. Rugbrød i øvrigt også. Alle sammen ting jeg nu er helt tossede med, efter gradvist at have vænnet mig til dem. Find en måde/tilberedningsform hvor tingen, du ikke er så vild med, ikke er helt så slem endda, og start så derfra. Ens smagsløg kan godt tilvænnes til meget, hvis man presser dem lidt, og efterhånden kommer man til at synes om tingen. Og så er man ovre det problem.
16 år25. august 2008 kl. 23:01
Kaktus (slettet)
Jeg er ikke kræsen, men jeg har gennem de sidste 3 måneder helt sikkert ændret min opfattelse af, hvad der er god mad/smag.
Før kunne jeg ikke spise rugbrød med pålæg uden at komme smør på - det går helt fint nu. Jeg bryder mig ikke længere om smagen, hvis maden er for fed - og tro mig: det var INTET problem tidligere.
Tidligere synes jeg, at gulerødder var stang-kedelige - nu spiser jeg dem stort set dagligt. Startede med at rive æbler og så komme en lille smule revet gulerod i (evt med appelsinsaft over + rosiner i) - og så gradvist øge mængden af gulerødder.
Det jeg vil sige er, at man godt kan ændre sin smag/opfattelse af mad over tid.
Man kan godt tabe sig uden rugbrød og fisk, men som andre også nævner, kunne du måske begynde at "træne"? Og langsomt vænne dig til smagen?
Jeg er f.eks. ikke specielt kreativ hvad angår fiskeretter - men spiser ofte tun i vand eller makrel i tomat - både på brød og i salater.
Og iacobs idé med groft brød - ikke rugbrød - kunne måske også bruges?
Før kunne jeg ikke spise rugbrød med pålæg uden at komme smør på - det går helt fint nu. Jeg bryder mig ikke længere om smagen, hvis maden er for fed - og tro mig: det var INTET problem tidligere.
Tidligere synes jeg, at gulerødder var stang-kedelige - nu spiser jeg dem stort set dagligt. Startede med at rive æbler og så komme en lille smule revet gulerod i (evt med appelsinsaft over + rosiner i) - og så gradvist øge mængden af gulerødder.
Det jeg vil sige er, at man godt kan ændre sin smag/opfattelse af mad over tid.
Man kan godt tabe sig uden rugbrød og fisk, men som andre også nævner, kunne du måske begynde at "træne"? Og langsomt vænne dig til smagen?
Jeg er f.eks. ikke specielt kreativ hvad angår fiskeretter - men spiser ofte tun i vand eller makrel i tomat - både på brød og i salater.
Og iacobs idé med groft brød - ikke rugbrød - kunne måske også bruges?
16 år26. august 2008 kl. 10:12
bruger slettet
Krydderier kan redde meget... Især grøntsager bliver noget mere behagelige at indtage hvis de er krydret med noget man godt kan lide.
Selvfølgelig skal du ikke spise ting du ikke kan lide. Men hvis du eksempelvis har det okay med gulerødder, men synes de er lidt kedelige kan det være en hjælp at krydre dem frem mod en smag du godt kan lide...
Selvfølgelig skal du ikke spise ting du ikke kan lide. Men hvis du eksempelvis har det okay med gulerødder, men synes de er lidt kedelige kan det være en hjælp at krydre dem frem mod en smag du godt kan lide...
16 år1. september 2008 kl. 22:47
Jeg kan ikke li fisk, langt de fleste grøntsager er heller ikke liiiige mig. Og rugbrød...
Og det er jo nogle af de ting man skal spise for at tabe sig. Synes virkelig det er svært når man skal spise ting man faktisk ikke kan li -samtidigt med at styre mængderne...
Hvad kan jeg gøre?