Jeg savner hvidt brød og mælk

Du læser en tråd i debat > kost

Jeg savner hvidt brød og mælk
Jeg har ikke svært ved at undvære slik og is. Jeg spiser mere nu end inden jeg startede min kost omlægning - bare sundt i stedet for. Så jeg oplever ikke at gå sulten rundt i løbet af dagen eller når jeg går i seng.

MEN jeg savner at får hvidløgsflutes til min bøf i weekenden og jeg savner at slukke min tørst i koldt skummet mælk.

Jeg har reget lidt på det. Når jeg nu har tabt det jeg skal (mangler ca. 7 kg) og så skal til at holde vægten - ja så er der plads til mælken hverdag og flutes i weekenden.

Jeg kan næsten smage hjemmelavet hvidløgsbrød. Rart at have noget at se frem til.
16 år9. april 2008 kl. 22:35
re: Jeg savner hvidt brød og mælk
Der er vel intet i vejen med at drikke skummetmælk ???

Hvidt brød får jeg altså også ind imellem. Måske ikke lige hvidløgsbrød. Men du snakker hjemmelavede hvidløgsbrød. Kan du ikke tilpasse opskriften så den kan gå i tråd med din kur. Altså jeg har flere gange spist noget hvidt brød, men nu kan jeg nemt spise det uden smør, så det hjælper lidt. F.eks. er jeg spejder og elsker snobrød. Men snobrødsdej er bare mel vand og gær, så det ødelægger jo ikke min dag at jeg spiser sådan et. Det er ikke så sundt, men jeg prioriterer at få det brød ind i mellem.

Det jeg siger er at hvis der er noget du savner helt vildt. Så prøv om du ikke kan få plads til lidt af det i stedet for at gøre det hele surt ved at nægte dig selv noget.
16 år10. april 2008 kl. 09:39
Prøv at røre lidt knust hvidløg op i olivenolie og fordel det over en flute. Sæt den så i ovnen i lidt tid - til den er en lille smule ristet.

Olien er jo af den sunde slags og hvis hvidløgsolien får lov at trække i nogle timer så behøver der ikke komme helt så meget på.

Hvis du så oven i købet bager brødet selv, så kan du jo lave et groft flute i en passende størrelse. Eller købe et groft flute hvis du ikke bager.

Ikke helt det samme som flute med hvidløgssmør, men lidt derhen af er det da.

Angående mælk, så drik bare din skummetmælk. Hvis det er din ting, så gør lidt plads til et glas.
16 år10. april 2008 kl. 10:42
Jeg får skummetmælk hver dag på havregryn, men jeg kunne nemt drikke 1½ l, og der giver for mange kcal, især nu hvor jeg ikke har ret meget tid til motion pga. eksamensopgaver. Hvidløgsbrød - ja, jeg kan nøjes med at leve af det til helt måltid. Det er jo en dårlig vane. Derfor har jeg valgt slet ikke at få det her i mens jeg skal tabe mig - og så er den dårlige vane forhåbentlig væk, så jeg i stedet for kan nyde 1-2 skiver.
16 år10. april 2008 kl. 10:51
Det er en god strategi - jeg har selv brugt den. Men skal du have succes med den, så må du skubbe tanken om den slags mad helt væk. Det nytter ikke noget at du så går og tænker og længes.

Og engang når du ingen har tid til motion og/eller ikke skal tabe dig mere - og derfor genindfører disse madvarer, så kan det være en god idé at lave faste regler. F.eks. "kun i weekenden" eller "kun til gryderetter" eller sådan noget.

Vidste du i øvrigt at sundhedstyrelsen anbefaler at man spiser brød til sit varme måltid. Groft brød. Men disse kostråd er naturligvis lavet ud fra gennemsnitsdanskeren som måske får lidt for lidt kostfibre.

I virkeligheden så synes jeg efterhånden at købte hvidløgsflutes er lidt ulækre - der er for meget smør på og de bliver helt svampede og fedtede. Jeg vil meget hellere varme et almindeligt (groft) stykke brød og så smøre hvidløgssmør eller -olie på i mere passende mængder. Eller pesto.

Da jeg selv bager, så kan jeg jo også sørge for at hvert stykke brød ikke bliver større ned at jeg må spise det hele :-D
16 år11. april 2008 kl. 10:40
iakob - du har nok ret i det med reglerne, og de skal være stramme. Det er ikke nok med f.eks til grillmad, for her i huset griller vi hver dag, når vi er på camping, og campingsæsonen er startet. Jeg giver dig ret i købeflutes. Vores fortelt plejer at stinke af hvidsbrød, når jeg selv lave dem af noget godt brød, smør og friskpresset hvidløg. Det kan være vores naboer på camping er glade for at jeg er på kur.

Der er altså ingen kære mor. Det er først når jeg har tabt mig det jeg skal, at der bliver lavet hvidløgsbrød igen - og så KUN om lørdagen!!!!
Hvidtbrød som sådan savner jeg ikke. Rundstykker får jeg kun til fødselsdage, og sådan har det været de 2 år. De siger mig altså ikke så meget (måske fordi det først er efter jeg er startet her på madital, at jeg er begyndt at spise morgenmad - og det er havregryn)

Mælken er heller ikke hver dag, men når min store datter slukker tørsten i 1 l mælk, at så kan jeg godt mærke trangen. Så tager jeg 1 glas vand. Jeg er for øvrigt blevet afhæng af vand - det havde jeg aldrig troet, for jeg har aldrig brudt mig om det. Sådan er det at få nye og sunde vaner.
16 år12. april 2008 kl. 09:23

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });