Tørrede jordbær -mums

Du læser en tråd i debat > kost

Tørrede jordbær -mums
Er der nogle der kender til energiindholdet i tørrede jordbær ?

Jeg har købt sådan nogle på bazar vest i Århus. De smager bare mums. De er meget søde og virker næsten som om der er tilsat sukker. Men jeg bilder mig ind at det er det naturlige frugtsukker der gør det.

Nogle der ved noget om tørrede jordbær ?
16 år9. april 2008 kl. 15:30
re: Tørrede jordbær -mums
Jeg ved ikke noget om tørrede jordbær, men prøv at sammenligne æbler med tørrede æbler, så har du en idé om hvad det gør ved energiindholdet at tørre frugt.

Jeg har smagt tørrede jordbær og de smager godt, men jeg tror altså der er alt for mange kalorier i til at det kan være helt godt. Desværre.

16 år9. april 2008 kl. 19:47
Uden at vide det helt kunne jeg forstille mig at vandprocenten i et jordbær lå på ihvertfald 50 stykker. Ved at den er på over 90 i en melon, men den er jo også meget mere vandet.
Hvis vandprocenten er 50% er næringsindholdet det dobbelte af hvad det er i friske jordbær. Der er det 170¨, så det er 240.
Men skulle ikke undre mig hvis vandprocenten alligevel var lidt højere, og så er næringsværdien også højere jo.

Desværre, for ja det er super mums. Spiste det tit forhen i min havregryn, nu har jeg som regel frisk frugt som jeg bruger istedet.

Men er næsten helt 100 på at der ikke er tilsat sukker, det er der slet ikke brug for, da den naturlige fructose bliver så koncentreret.
16 år9. april 2008 kl. 23:43
Hmmm ja måske skal man bare finde ud af hvor meget vand der er i jordbær og så lave noget forholdsberegning. For energien i et tørret jordbær er den samme som i det friske, men det tørrede vejer ikke så meget og så betyder det at man skal spise det i mindre mængder. Er det sådan I siger ? Det lyder logisk nok.

Jeg er ikke så bange for at komme til at overspise af de tørrede jordbær. For nok smager de mums, men det bliver også meget hurtigt lidt vammelt sødt netop fordi det søde er så koncentreret. Så jeg kan slet ikke spise tørrede jordbær i de mængder jeg normalt spiser friske jordbær. Men sådan 5-10 tørrede jordbær kunne måske erstatte min aften-chokolade og det tror jeg ville være godt.
16 år10. april 2008 kl. 09:33
Det er værre. Den menneskelige krop består af 50-75 % vand - så indholdet i jordbær er højere.

sundhedsguiden.dk

16 år10. april 2008 kl. 10:37
Kan ikke helt se hvordan det hjælper at sammenligne et jordbær med den menneskelige krop?!

Men ja, hvis de jordbær du spiser er hele og ikke delt, så kan du jo bare taste hvert jordbær du spiser ind som ca. 15 gram selvom de self vejer langt mindre, det er nok det et frisk jordbær vejer.
16 år10. april 2008 kl. 13:05
Ja det vil jeg også gøre indtil jeg evt finder ud af noget andet om jordbærene.

Faktisk stod jeg lige i går med noget andet tørret frugt. Tørret melon, som var lavet som salatdrys og hang i frugt og grønt afdelingen i Kvickly. Jeg studerede posen of fandt deklarationen. Og chok ! Selvom jeg ville mene at melon er sødt nok i sig selv så var der faktisk 30-40 % (kan ikke huske det præcise tal) SUKKER tilsat. Det blev jeg så rystet over at jeg i hvert tilfælde ikke skulle ha det. Energien lå omkring 1500 KJ pr 100 gram. Det er altså meget når det er noget man håber er sundt.

Så er jeg igen tilbage ved udgangspunktet. Gad vide om der er tilsat sukker til de tørrede jordbær. Jeg må vist søge lidt mere efter det.
16 år11. april 2008 kl. 08:31
Det jeg ville sige var, at hvis den menneskelige krop har et væskeindhold på 50-70%, så må jordbærs væskeindhold da være højere. Og dermed vil næringsindholdet i tørrede jordbær være noget højere end dobbelt så meget som i friske jordbær, jvnf deadea's beregning.

Jeg har prøvet at google tørret jordbær og frysetørrede jordbær, men har ikke rigtigt kunne finde noget på det.

Her er der energiindhold for andre tørrede frugter:
iform.dk

Her er noget om vitaminindhold:
spilbingo.dk

Jeg vil skyde på at jordbær ligger et sted mellem tørrede druer (rosiner) og tørrede kirsebær. Det giver et energiindhold på mellem 1400 og 1500 kj - og protein på ca 3,5 - kulhydrat mellem 74 og 78 - fedt mellem 0,3 og 1,6. Kostfibre mellem 3,6 og 5,6.
16 år11. april 2008 kl. 10:34

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });