Havregryn

Du læser en tråd i debat > kost

Havregryn
Hej

Er der nogen der ved hvad forskellen er på beriget og ikke beriget havregryn? hvad er bedst og spise?

nogen gode forslag til lækker morgenmad med havregryn i stedet for bare med mælk på.

jeg prøvede i morges at komme havregryn og solsikkekerne på min youghurt men det synes jeg smagte mindre godt efter et par mundfulde...
16 år8. april 2008 kl. 10:45
re: Havregryn
fik lige trykket for hurtig...

Det var ikke mig der kom med et forslag men som mangler spændende forslag til morgenmaden...
16 år8. april 2008 kl. 10:46
Hvad med havregrød? det spiser jeg en del for tiden, så med nødder på, ved også at mange putter rosiner på.

Ellers kan jeg godt lige rugbrød til morgen, eller groft knækbrød, f.eks wasa sport +
16 år8. april 2008 kl. 11:07
Jeg spiser ofte havregrød til morgen. Jeg spiser frugt til eller på - det smager rigtig godt. F.eks. fik jeg jordbær på her til morgen :)

Vil også meget gerne høre hvad forskellen på beriget og ikke beriget havregryn er !

KH
Carina
16 år8. april 2008 kl. 12:08
Jeg aner ikke hvad forskellen er. Men mon ikke beriget havrgryn har noget med tilsatte vitaminer at gøre? Det tyder det her link i hvert tilfælde på: politiken.dk

Angående havregryn, så spiser jeg havregryn 6 ud af 7 dage (den sidste dag spiser jeg morgenbrød). Basalt set er det havregryn med skummetmælk og forskellig drys (i weekenden måske lidt SØD). Jeg varierer med og blander rosiner, valnødder, hasselnødder, mandler, solsikkefrø og græskarkerner. Andre tørrede frugter har også været prøvet.

Nu er jeg lidt et vanedyr og skal helst kunne finde min morgenmad halvsovende. Det er slemt nok at have børn om morgenen, skal jeg også til at være kreativ om min morgenmad, så tror jeg min morgen brænder sammen.

Derfor gider jeg ikke skære banan, æble etc ud. Eller tage frosne bær op. Men det smager også godt i havregryn med mælk.

Havregryn er ikke ret gode ovenpå surmælksprodukter. Prøv med en skive rugbrød (gerne med kerner) som er skåret i små tern i stedet. Det smager godt!
16 år8. april 2008 kl. 21:05
Jeg har også hele tiden tænkt på beriget havregryn som noget med tilsatte vitaminer. Regner i hvert tilfælde med at min havregryn ikke er beriget.

Hmmm ideerne med morgenmad. Jeg har lige fået en ide. Jeg kan ikke li havregrød og er heller ikke så vild med havregryn alene. Men jeg putter gerne lidt havregryn på mine cornflakes eller Kelloggs special K. Og nu foreslår Iakob frosne bær, så jeg tror jeg skal prøve Kellogs special K med havregryn (måske halv halv) og så lidt bær fra frost ovenpå. Mmmmm.

Så skal jeg bare huske at tage bær op inden jeg går i bad om morgenen, så er de vel spiseklar når jeg er klar. Mums jeg glæder mig allerede - tak for ideen.
16 år9. april 2008 kl. 15:28
Jeg laver næsten hver morgen havregrød m. æble og kanel: 50 g. havregryn, ½ æble skåret i mindrestykker, 2-3 dl. vand, 1 tsk. kanel, 1knivspids salt. Kommes i en gryde og koges 3-4 minutter under låg. For at spare tid skærer jeg ofte æblet ud aftenen inden, så er det hurtigt lige at hælde i gryden. Jeg spiser havregrøden m. minimælk og en smule SØD. Er et virkelig lækkert og mættende morgenmåltid :)
16 år10. april 2008 kl. 15:51
hmm...Jeg synes at havregrød med revet æble i er rigtig mums.
Ellers er min ynglings morgenmad med havregryn:
100 gr. yoghurt
1æble og/eller anden frugt i tern
15 gr. havregryn
15 gr. Kellogs Special K

Og hvis man har lyst kan man komme lidt 10 dråber sød og noget vanillepulver i yoghurten... så er det RIGTIG mums :D
16 år10. april 2008 kl. 23:08
Ja, havregrød smager rigtigt dejligt - men prøv at riste havregrynene på en tør pande - de får en lidt nøddeagtig smag og kan bruges på yoghurt og ylette som drys....
16 år11. april 2008 kl. 14:00
Skal der tilsættes noget når man rister havregrynene på panden.. Sukker eller noget andet eller bliver de sprøde bare af at være på en tør varm pande?
16 år11. april 2008 kl. 14:41

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });