Nutella smackdown

Du læser en tråd i debat > kost

Nutella smackdown
Jeg blev lidt overrasket idag da jeg opdagede at Nutella faktisk indeholder flest mættede fedtsyrer.

Og at den indeholder mere energi end ren mayonnaise.

Og at der kun er 13% hasselnødder i - det meste af indholdet er sukker.

Her er ingredienslisten: nutella.dk og her kan man se at den vegetabilske olie er jordnøddeolie: experiencefestival.com)

Jeg undrer mig lidt over at nutella her på madital er skrevet på som om den ikke indeholder tilsat sukker - da sukker er den første ingrediens på listen på varen. Altså det som der er mest af.
16 år6. april 2008 kl. 20:57
Alternativer
Jeg er igang med at undersøge om der findes lækre alternativer til nutella, som man selv kan lave.

Her er nogle stykker (har ikke prøvet dem selv, men det kan jo være det sker)

Rosin/solsikkepålæg: (et forældet link til sol.dk er blevet fjernet)

Tørrede frugt
maduniverset.dk

Med ost
maduniverset.dk

Den fede:
maduniverset.dk
Der er 550 kj mere i den her pr 100 gram end i nutella. Den er værre end nutella :-)

"Chokotella" - med minarine :-(
opskrifter.heede.dk

"Nutella" - også med minarine
opskrifter.heede.dk

16 år6. april 2008 kl. 21:17
re: Alternativer
Det kan godt være at den er federe, "den fede", men jeg vil til hver en tid hellere tage den i min mund end nutella, da det er meget mere gennemskueligt hvilke råvarer der er brugt.
16 år7. april 2008 kl. 09:43
re: Alternativer
Jeg lavede et alternativ idag.

100g hasselnødder
100g figenpålæg (den i pølseform er billigst)
12g cacao pulver (den ægte, gammeldags uden mælkepulver og sukker)
70 sirup

Hasselnødderne blev blendet. Derefter blev figenpålæg og cacao pulver og sirup blendet med.

Det smagte rigtig godt - men mest af figenpålæg og lidt af cacao. Nøddesmagen forsvandt lidt. Konsistensen var også problemfyldt - i køleskab blev den hård.

Så jeg moste lidt banan i før jeg selv spiste noget.

Uden banan er energiindhold 1.756 kJ - noget mindre end nutella. 8 gr protein, 21g fedt og 46g kulhydret. Der er 6 gr mættede fedtsyrer i, 43 enkelt umættede og 6 gr flerumættede. Det var hasselnødderne som leverede fedtet så hvis man brugte mandler i stedet vil indholdet af flerumættede fedtsyrer stige.

Jeg overvejer at blande jordnøddeolie eller sesamolie eller andre "nødde/frø" olier i og så putte SØD i i stedet. Samtidigt skruer jeg lidt ned på figenpålægget og op for nødderne (giver mere fedt, men måske også en lidt bedre nødde-smag).
16 år7. april 2008 kl. 21:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });