Sødt? NEJ VEL!

Du læser en tråd i debat > kost

Sødt? NEJ VEL!
Hej, ung pige her.
Ikke decideret ny i dette, da jeg netop nu har tabt mig 38,2 kg.
Men efter jeg er blevet tilfreds med mit udseende m.m. nu, synes jeg virkelig den søde tand melder sin ankomst igen ..
Har I andre nogle gode råd til hvad I gør, når I virkelig får lyst til noget sødt, som fx. vingummi eller chokolade?
Jeg er ikke god til at give mig selv lov - så den der med et enkelt stykke mørk chokolade behøver I ikke komme med. Det forsøg er lukket ned igen :)
På forhånd tak.

Helena
16 år30. marts 2008 kl. 22:04
re: Sødt? NEJ VEL!
Har du prøvet med sød frugt eller mandler eller nødder. De ting er gode til at tilfredsstille min søde tand :-)
16 år31. marts 2008 kl. 07:43
Jeg må prøve mig frem.
Det kan også tit handle om det psykologiske i at have slik :)
16 år31. marts 2008 kl. 10:08
Jeg kender det godt. Jeg har nøjagtigt det ligedan.

Jeg vil nu ikke sige jeg har fundet de vise sten i den her sammenhæng. Men til hverdag lykkes det mig helt at undgå de fristelser og dermed også at give efter for dem. Men jeg kan mærke at jeg ser lidt længere efter slikket i kantinen og i brugsen. Foreløbigt har det dog ikke været det største problem at lade være i hverdangen.

Jeg gør lidt det at for det første så læser jeg altid varedeklarationen (især den med energi- og sukker- og fedtindhold) på slik og andre usunde varer. Og hvis det ikke får mig til at kaste varen tilbage på hylden med en stum "Adr!", så suger jeg maven ind, spænder mavemusklerne og tænker lidt på hvor dejligt det er ikke at være fed. Det sammen med "DET ER FORBUDT, SÅDAN ER DET BARE"!!! så holder jeg mine hverdage fri for slik (bortset fra en sjælden gang hvor jeg napper den der stykke chokolade, men jeg har opdaget at det ikke længere er for den søde tands skyld, men fordi det føles dejligt at forkæle sig selv lidt).

Weekender er en ganske anden sag. I weekenden har jeg nogle faste ritualer. Brød (grov-franskbrød, jeg bager selv - ellers køber jeg en grov rundstykke hos bageren) om morgenen - og jeg får næsten altid en nutella mad eller et stykke med pålægschokolade. Og jeg får også kage til kaffen een gang i weekenden. Derudover så er der slikdag for mig om søndagen hvor jeg indtil nu har holdt mig til light produkter (eller frugt. 600 gram druer fik jeg een gang. Een gang fordi det var altså ikke godt for maven :-). I går afmålte jeg så 50 gram økologiske vingummier (fra en pose på 100 gram) og spiste dem med stor fornøjelse. Det er især i weekenderne jeg kan mærke den søde tand rumstere. Sikkert fordi at så er der flere fristelser fremme foran mig. Hvis det ikke er een af de der faste ritualer, så plejer jeg at håndtere det enten ved "NEJ" eller andre hjerne-tricks (distraktion, samtaler med mig selv ala "vil du virkelig være tyk igen?") eller ved at vælge et alternativ (f.eks. WASA Sport+ knækbrød uden noget på),

Endeligt tror jeg altså at sukkerfri sodavand er min største krykke lige nu. Og det skal jeg have styr på igen - kun sodavand til slikaften, ikke på alle mulige andre tider.

Og så vil jeg give Karina ret. Nødder og sød frugt er også gode. Vi har jo en sød tand fordi det er meningen at vi skal spise noget sødt. Nemlig frugt og nødder :-D

Husk også kostfibre (fra groft brød og grove grøntsager). Det hjælper på den søde tand at spise den slags til måltiderne.
16 år31. marts 2008 kl. 11:40

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });