Mælkebøtter

Du læser en tråd i debat > kost

Mælkebøtter
Nu er jeg jo normalt ikke meget til alternativ medicin og helse-salgstrick, men den her kan jeg bruge uden at skulle have en øre op af lommen og så er det jo straks mere interessant uanset om det virker eller ej.

Jeg har en fandens masse Fandens Mælkebøtter i haven (som har været møjsommeligt bekæmpet uden gift, bortset fra saltsyre på enkelte planter, og uden held i over 5 år) - og så kom jeg forbi en notits her den anden dag om at de rent faktisk kan regnes under urter. Altså - den er spiselig og har i gammel tid været brugt som lægeurt. Og jeg kan forstå at det er lige nu de er bedst.

Og man kan lave the af dem: *** link fjernet, da det ikke længere virker ***

Men pas på med mængden - dels er den vanddrivende så theen bør man ikke drikke om aftenen (*** link fjernet, da det ikke længere virker *** - den kaldes også for "pee-in-the-bed" og "pissenlit"). Og dels er det en lægeurt som er let giftig i større mængder (det er det meste medicin jo).

Men bladene er fyldt med A-vitamin (mere end spinat står der på nettet) og den skulle være god mod gigt (som jeg dog ikke lider af, heldigvis). Bladene er også bitre, så de bør behandles efter angivelserne i linkene.

Men jeg syntes jeg læste et sted at roden kunne bages som alle andre rodfrugter (selleri, rødbede mv). Jeg har dog ikke kunnet finde en opskrift på dette nogen steder (dvs verifikation og noget om tilberedning/bagetid). Er der nogen her som har et link?
16 år27. marts 2008 kl. 09:38
re: Mælkebøtter
Hej Iakob,

Jeg har ingen specielle opskrifter eller links, men hernede i Frankrig spiser de mælkebøtteblade som salat. Man kan købe dem i ethvert supermarked. Det er vist noget med, at man skal plukke bladene, før der kommer blomst. De kan godt være lidt bitre, så en god idé er at blande dem med andre salattyper og så lidt olie-eddike-dressing. Det smager rigtigt godt!
16 år27. marts 2008 kl. 09:50
re: Mælkebøtter
Hvor dejligt at man kan bruge sit "ukrudt" til noget fornuftigt..
Det skal da prøves med sådan en mælkebøtte the..

Tak for tippet :o)
16 år27. marts 2008 kl. 22:23

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });