Kolesterol

Du læser en tråd i debat > kost

Kolesterol
Hejsa allesammen :)

Har lige fået at vide hos lægen, at mit kolesteroltal er en smule for højt. Hvordan sænker jeg det?

I hvilke fødevarer findes der det dårlige kolesterol (udover smør, ost, æg) og i hvilke madvarer findes det gode kolesterol (udover i fisk, nødder og avocado)?

Håber i kan hjælpe mig...
16 år26. marts 2008 kl. 01:02
re: Kolesterol
Her er nogle links hvor du kan få mere at vide:

hjerteforeningen.dk

sundhedsguiden.dk

Prøv også selv at søge på netdoktor

Jeg sidder dog med en underlig fornemmelse af at det må din læge da have fortalt dig?

PS. I det sidste link står der: "Forskellige forsøg har vist, at tilskud af vitaminer og mineraler kan have en positiv effekt på kolesteroltallet. Såsom; E-vitamin, C-vitamin, Selen, Krom, B6-vitamin, B3-niacin."

Du skal være opmærksom på at nogle vitaminer og mineraler kan man få for mange af, så vær opmærksom på at du ikke overskrider den anbefalede daglige dosis.
16 år26. marts 2008 kl. 20:41
Hejsa :) Min læge har kun fortalt kort om det, da jeg snart skal ned til en lidt grundigere sundhedsundersøgelse, hvor han vil gå mere i dybden...
16 år28. marts 2008 kl. 01:25
Hejsa.
man kan købe kogebøger son henvender sig direkte til folk som har forhøjt kolesterol.
Men hvis det er for højt, kan du nok godt forvente at din læge sætter dig i medicinsk behandling også.
16 år29. marts 2008 kl. 08:47
Også her kan Madital hjælpe dig. Når du har indtastet madvarer kan du trykke på Info + Mad og vælge den oversigt der hedder "andet" - (samme sted hvor du også kan få specificeret i vitaminer, mineraler osv) - under andet viser den cholesterol tallet for de forskellige madvarer, så du kan lære lidt om hvad de forskellige varer indeholder. Du behøver jo ikke ligefrem indtage alle varerne, men man kan jo simulere måltider..
16 år29. marts 2008 kl. 13:17
Koldpresset olier er sunde og gode mod kolesterol, da de indeholder de gode fedtsyrer som omega 3 og 6. Livets olie er endda blandet i det helt rette forhold. 2-8 spsk om dagen indtil du mærker en effekt, så 2 spsk om dagen derefter. Ellers læs de links i tråden, der står også noget om det.
16 år30. marts 2008 kl. 08:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });